Læserbrev

Mænd og kvinder skal have lige ret til krisecenterhjælp. Der er brug for en lovændring nu

Det er kun kvinder, der har ret til at komme på krisecenter. Mænd kan tage på et herberg. I Mandecentret har vi kæmpet for ligestilling på dette område længe. Men mænd har stadig ikke fået ret til krisehjælp, fordi Christiansborg ikke lytter
Den nuværende lovgivning bygger på gamle stereotype forestillinger om, at det kun er kvinder, der kan blive udsat for partnervold. Derfor er det også kun kvinder, som har ret til at komme på krisecenter. Mænd kan tage på et herberg , skriver direktør i Mandecentret Jacob Engmose Astrup.

Den nuværende lovgivning bygger på gamle stereotype forestillinger om, at det kun er kvinder, der kan blive udsat for partnervold. Derfor er det også kun kvinder, som har ret til at komme på krisecenter. Mænd kan tage på et herberg , skriver direktør i Mandecentret Jacob Engmose Astrup.

Sigrid Nygaard

Debat
18. november 2022

Selv om vi ved, at mere end 43.000 mænd hvert år udsættes for vold i hjemmet, er det svært ikke at få den opfattelse, at mænds behov for hjælp ignoreres.

I min hverdag møder jeg mænd, der lever med vold i hjemmet. Jeg hører fortællinger om, hvordan velfungerende mænd bliver brændt med cigaretskodder, sparket og får brækket deres næse. Mænd, der bliver overvåget, kontrolleret og isoleret. Mænd, der kæmper med, at vi som samfund ikke anerkender deres alvorlige situation.

Dog bygger den nuværende lovgivning stadig på gamle stereotype forestillinger om, at det kun er kvinder, der kan blive udsat for partnervold. Derfor er det også kun kvinder, som har ret til at komme på krisecenter. Mænd kan tage på et herberg. Det betyder, at hvor kvinderne tilbydes voldsfaglige indsatser og anerkendes som voldsofre, så er indsatsen til mændene kun en hjemløseindsats.

Vi savner argumenter, der er gode nok til at forsvare, at mænd ikke har samme ret til hjælp, bare fordi de er mænd.

Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) estimerer, at omkring 82.000 kvinder og 43.000 mænd er udsat for fysisk og psykisk vold af en nuværende eller tidligere partner. Tal, der med al tydelighed viser, at vold i hjemmet er et samfundsmæssigt problem for begge køn – hvilket burde være argument nok til at lave en lovændring.

I 2021 blev politikerne langt om længe enige om at igangsætte en undersøgelse, som skulle kortlægge området. Resultat af den kom i marts 2022, hvor organisationen Lev Uden Vold gjorde det klart, at der er behov for, at mænd får samme hjælp som kvinder, når de udsættes for vold i hjemmet.

I juni kom regeringens handlingsplan mod partnervold og partnerdrab. Vi glædede os, for nu kunne vi ikke vente længere. Men i de 22 tiltag, som handlingsplanen rummede, var der ikke ét eneste, som handlede om mænd og deres manglende hjælp.

Jeg ved snart ikke længere, hvad jeg skal sige til de voldsudsatte mænd, som jeg arbejder med, for jeg er løbet tør for grunde til, hvorfor de stadig ignoreres på Christiansborg. Så kære kommende regering: Hvis I vil ligestilling, så har I chancen nu. Lav et regeringsgrundlag, der sætter en tydelig målsætning om, at alle mennesker skal have samme ret til hjælp. Uanset køn.

Jacob Engmose Astrup er direktør i Mandecentret

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Hvor står denne debatindlæg i skærende kontrast til, at vi mere eller mindre råber i mænds ansigter, at de skal opsøg hjælp?? (at de kæmpe imod det "såkaldte" patriarki, som angiveligt afholder dem fra at opsøg hjælp).
Og så er hjælpen hvor at finde???

Hvorfor ville en mand opsøg hjælp?
- Manglende anerkendelse? Hvis et samfund ikke er villig til erkende de mere typiske mandelige problemstillinger

- Manglende ressourcer? Så selv hvis man søgte, så er der ikke hjælp at finde?

- Tydelig nedprioritering og udskamning? Så ville den hjælp, som man end får, føles rets så bittersødt.

- Konsekvenser? Hvordan mænd bliver stemplet for at søge hjælp, og NEJ dette er ikke grundet patriarkiet. Søg lidt selv rundt på de sociale medier og se kvinders respons på, hvis deres mand nu skulle vise følelser "Han må gerne græde, men skal altså bevare sin maskulinitet". Hvor mange mænd der er blevet skilt, fordi de går krise/depression eller så meget andet igennem (Klasikkeren ad krigsvetaraner). Trods alt er det 80% af skillsmisserne, som er startet af kvinder

Prøv selv at kigge på historierne såsom Norah Vincent . Kvindelige feminister, som prøver at leve som mand, og finder ud af hvor barsk det er at leve som en mand.

P.s. Ingen siger at kvinder skal nedprioriteres, at der ikke er forskel i kønnenes problematikker og omfanget af dette, at der ikke er ting, som fortsat skal kæmpes for ad kvinder... Men hvorfor i "ligestillingensnavn" er vi så modbydelige dobbeltmoralske, at vi ikke vil unde mænd i nød den hjælp, som de behøver. Burde vi kvinder/feminister ikke såkaldt være de mest velvidende omkring undertrykkelse? Burde vi ikke have væsentlige mere sympati?
Ja.. nogle kunne jo få tanken, at værket drives mere af had end af godhed... men hvad ved jeg.

Takke til information for endnu engang, at slå for trommen for dette..

For mig, drejer ligestille sig om, at vi er lige for loven og har lige muligheder. Og ikke særinteresser, som desværre er det noget der bliver dyrket meget, i det såkaldte ligestillings navne.

Dette er en sort plet på ligestilling og desværre kun påpeger og påviser at vi ikke er lige. For desværre er det et godt bevis på kønskamp og såkaldt ligestilling i en nøddeskal. at sådan noget kan sker ude i det åbne.

For dette viser hvordan dele af venstrefløjen/feminisme ser ligestilling(ikke alle). Og at såkaldt liggestilling gå meget ens vej, så kan man så tænke, er det så ligestilling de dyrker og søger??

For som køns dynamikken er nu.
Så hvis "feminister" råber op om noget, selv når de bruger forskruet eller overfladisk tal. så kan man mange gange finde penge, og hjælp. Og tilmed lave lover efter sådan et grundlag, Mens med mænd, der er det lidt mere oppe af bakke for at sige det pænt.

Støtte til mænd kan være svær at finde på mange områder såsom Mænds Sundhed, for det er vi så gode til selv

I sit forslag til finanslov har regeringen fjernet støtten til Forum for Mænds Sundhed
https://reelligestilling.dk/forskningsleder-aergerlig-over-regeringens-n...

At mændne er dårlig til at søger hjælp er en ting, og så er vi gode til at siger det er mandens egen skyld, at de ikke gør x y eller z.

Og hvor meget der er samfunds og/eller biologisk betinget at mænd ikke søger hjælp, det må guderne slås om.

Men en ting er sikker, det hjælp ikke, at vi gør det svære for mænd at søge hjælp.

Sat lidt på spidsen.
Man få følelsen af at mænds problemer er der egen ansvar, mens kvindes er samfundet ansvar

Søger man på youtube
"social experiment woman hitting man"

Så kan man ser hvordan mennesker reagerer, over for vold imod mænd vs vold imod kvinder.

Kontrastforskellen er stor. og nem at se

Udsatte mænd bliver andenrangsborgere
https://www.information.dk/debat/2022/06/udsatte-maend-andenrangsborgere...

Desværre! I kan ikke etablere jeres kvindekrisecenter her i byen. Vi har lyttet til nabohøringerne, og det gør indtryk på os, når naboerne siger, at de er bange for, at kommende kvindelige beboere er kriminelle, og at de faktisk hellere ville have en rockerborg liggende end et kvindekrisecenter.

Er ovenstående melding svær at forestille sig? Så er der en god grund. Det er nemlig ikke kriseramte kvinder, der har modtaget den, men derimod mænd i samme livssituation.

Et spørgsmål
Når vi har sådan en prioritering med mænd på dette områder, hvad for nogle andre områder har vi også sådan en prioritering ?

For alle de "gode" mennesker der snakke og snakker om ligestilling men overser sådan noget, hvad siger det?

Eller at når vi snakke om ligestilling så er det normalt fra kvinders side af, og hvad siger det?

ikke fordi jeg tro nogle læser dette.. men idag er "Den 19. november er det Mændenes Internationale Dag"

Og hvor er alle artiklen osv ???
Og have siger det i sammenspil med denne artiklen..

jeg er ikke i tvivle om at kvinder har deres at slå med.. men !!