De milde novemberdage er som skabt til lange spadsereture og fuglekiggeri

Det milde novembervejr er smukt og idyllisk, men giver også anledning til bekymring. Er klimaet allerede blevet så mildt, at vi ikke længere kan regne med en ordentlig vinter?
Ifølge Dansk Ornitologisk Forening er omkring 79 procent af ynglende viber forsvundet fra den danske natur fra 1976 til 2020.

Ifølge Dansk Ornitologisk Forening er omkring 79 procent af ynglende viber forsvundet fra den danske natur fra 1976 til 2020.

Lars Gejl

Debat
14. november 2022

Jeg har ikke vænnet mig til, at vi er i november. Jeg bliver ved med at tro, at det stadig er oktober.

Det milde, stille vejr bliver ved. At dømme efter uret går solen godt nok tidligere ned, da den ikke lader sig forstyrre af, at menneskene pludselig mener, at klokken kun er 16, når den lige før var 17, men også solen snyder og bliver ved med at ligne en oktobersol. Dagene er med andre ord skabt til lange spadsereture.

På nordsiden af Møn ved landsbyen Borre var der i Middelalderen en travl naturhavn. Så sandede den til, og tilbage er kun en kanal med et pumpehus fra 1943 og en vidtstrakt, totalt flad mark med en sti igennem. Men man kan tage stien ned til kanalen, vandre langs den og derfra fortsætte langs havet.

Det gjorde vi en af disse okto… novemberdage.

Til den ene side har vi vandet. Der er stille og klart med små glatte bølger, som glider ind mod stranden. Glider, for de ruller ikke, det kræver mere vind, end dagen kan byde på. Indimellem skælder en solsort ud, men synge er den vist holdt op med for i år.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Det er så trist at bevidne. Den beskrevne situation er den samme her i Vendsyssel .
Og alligevel lægges her nye dræn overalt .
Der burde lovgives mod det

Eva Schwanenflügel, Birthe Gawinski, Carsten Munk, Morten Bo Johansen og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar