Læserbrev

Selv om man er på barselsorlov, er fællesskabet på kontoret stadig vigtigt

Nordea modtager kritik for at invitere medarbejdere på barsel ind til ’Bring Your Baby’-arrangementer. Men arrangementerne er et forsøg på at imødekomme den følelse af at blive glemt, som nogle forældre på orlov oplever. Og så er de helt frivillige
Nordea modtager kritik for at invitere medarbejdere på barsel ind til ’Bring Your Baby’-arrangementer. Men arrangementerne er et forsøg på at imødekomme den følelse af at blive glemt, som nogle forældre på orlov oplever. Og så er de helt frivillige
Debat
24. november 2022

For 16 år siden var jeg selv på en længere barsel med min søn. Sidenhen har jeg også været det med min datter. Og jeg elskede hver dag derhjemme sammen med dem begge. Så jeg er helt enig med Katrina Gillies Rasmussen i, at arbejdet med at passe den lille ny skabning selvfølgelig er langt vigtigere end bankarbejde.

Men selv om det at drage omsorg og være der for sine børn altid er det vigtigste, knækker filmen altså, når Katrina Gillies Rasmussen i sit indlæg i dagens Information åbenbart ved, hvad der er rigtigt og forkert for den enkelte, der er på barsel – og åbenbart især også for mine kolleger i Nordea.

’Bring Your Baby’, som hun kritiserer, er et koncept, vores diversitets- og inklusionsteam har skabt. Her kan man som forælder på forældreorlov – hvad enten det er mor eller far – komme ind og vise sit lille vidunder frem for kollegerne og samtidig høre lidt om, hvad kollegerne går og roder med i dagligdagen, mens man er væk.

Et ønske om fællesskab

Selvfølgelig skal man ikke arbejde, når man er på forældreorlov. Og man behøver bestemt heller ikke bekymre sig om bankens regnskab. Men det at være på forældreorlov står ikke nødvendigvis i modsætning til, at man som kollega kan ønske at være en del af fællesskabet på kontoret. Sådan havde jeg det selv, da jeg var på barsel. Jeg savnede kollegerne og fællesskabet. Og derfor må vi på kontoret heller ikke glemme vores kolleger, der er gået på forældreorlov.

For selv om Katrina Gillies Rasmussen ikke mener, at man sådan lige glemmer sine barslende kolleger, er det faktisk en oplevelse, vores medarbejdere på barsel har givet udtryk for i vores medarbejdertilfredshedsundersøgelser.

Derfor ønsker vi at give den enkelte kollega friheden til selv at beslutte, hvad der er rigtigt og forkert for dem. Jeg tror på, at vi som virksomhed får de gladeste og mest tilfredse medarbejdere ved netop at give dem den frihed.

Omvendt er det selvfølgelig også helt okay ikke at komme. Der er absolut ingen tvang. Men jeg glæder mig allerede til igen at møde det næste kuld af babyer, der kommer forbi med deres forældre. Og Katrina Gillies Rasmussen er naturligvis velkommen til at komme med, hvis hun vil tale med de barslende forældre om, hvorfor de gerne vil bruge et par timer af deres dyrebare barsel på kontoret.

Mads Skovlund er direktør for Nordea Danmarks privatkunder

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Den holding Mads Skovlund giver udtryk for kan jeg KUN bakke op om. Det har også altid været mit ledelsesprincip i forbindelse med medarbejdere på barsel.

Lise Lotte Rahbek

Det er heller ikke alle, der er interesseret i at hilse og dikkedikke på kollegernes babyer. (Det er selvfølgelig ikke mig, men en ven, som har fortalt mig det. )
De må så også hykle en interesse, der ikke er tilstede og hilse på babyer, som egentlig er dem uvedkommende, og på den måde kommer vi allesammen til at være uoprigtige for ikke at blive udstødte af den sociale norm.
Så længe det bare er frivilligt at deltage i virksomhedernes forældreomsorg og man ikke SKAL forklare, hvorfor man lige er travlt optaget af noget andet under babybeundringen, så går det vel nok.