Klumme

Somaliere får ligesom syrere frataget opholdstilladelser, men ingen fortæller deres historier

DR har lavet en rørende dokumentar om de syriske børn, der er fanget i det danske flygtningebureaukrati. Men ingen fortæller de dansk-somaliske børns historier, selv om somaliere bliver tvangsudvist fra Danmark i ly af nattens mørke
I 2015 mejslede billederne af syriske flygtninge på danske motorveje sig ind i den kollektive bevidsthed. Somaliske flygtningenbørn har brug for den samme opmærksomhed i dag.

I 2015 mejslede billederne af syriske flygtninge på danske motorveje sig ind i den kollektive bevidsthed. Somaliske flygtningenbørn har brug for den samme opmærksomhed i dag.

Claus Fisker

Debat
29. november 2022

Som dansker er jeg ligesom mange andre danskere dybt berørt af DR dokumentaren På flugt fra Danmark om syriske børn og familier, der sidder i klemme i flygtningebureaukratiets kløer. Som flygtningebarn, i dag voksenoversætter for myndighederne og forfatter til flere bøger, trak fortællingen om Abdallah og Ghazal mig i forskellige tårevædede retninger. Jeg huskede min egen flugt og mine krigserfaringer, den første tid i Danmark, de utallige skæbner, syrere og andre, jeg har mødt.

Men som dansk-somalier var det, der gjorde allermest ondt på mig, imidlertid usynligt i selve dokumentaren.

Siden Danmark i 2016 vedtog, at det borgerkrigsramte Somalia var sikkert, er hundredvis af dansk-somaliske familier og børneliv blevet flået i stykker i forbindelse med de såkaldte hjemsendelsessager. De somaliske flygtninge var nemlig de første, der blev ramt – flygtningebureaukratiets forsøgskaniner, om man vil – da Danmark begyndte at fratage flygtninge deres opholdstilladelser.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

Tak til Sofie Jama for denne klumme, der beskriver de hjerteskærende forhold og redegør for den forskelsbehandling som dagligt finder sted, og gør sig gældende i det inhumane og uigennemsigtige danske udvisningsparadigme.

For ja, hvorfor hører vi ikke om de somaliske familier og deres børn, der akkurat som de syriske flygtninge er udsat for arbitrære afgørelser i Udlændingestyrelen, og tvinges ud af deres hjem midt om natten for enten at havne i et udrejsecenter eller på et fly i håndhjern, hvorefter de overlades til en grum skæbne i et for mange af børnenes og de unges vedkommende ukendt land?

Vi er mange, der ikke genkender vores land og dets førhen så berømte humanistiske tradition længere.

Hvis man endelig skal tale om 'danske værdier', er hér ihvertfald tale om en ren tilintetgørelse!

Steen K Petersen, Peter Mikkelsen, Dorte Sørensen, Martin Christensen, Carsten Munk, Viggo Okholm, Elise Berg, Birthe Madsen, Marianne Jespersen, Per Klüver, Arne Albatros Olsen, nanna Brendstrup, Ib Gram-Jensen, Henrik Plaschke, Thomas Tanghus, David Zennaro, Erik Pedersen, Ete Forchhammer , Finn Jakobsen, erik pedersen, Christel Gruner-Olesen og Franz Nitschke anbefalede denne kommentar
Jesper Johannsen

For hver ressourcestærk flygtning, der kommer til Danmark er der 1.000 som bliver tilbage uden hjælp efterladt af de ressourcestærke til livets elendighed.

Eva Schwanenflügel

@ Jesper Johannsen

Uanset at jeg anser differentieringen imellem såkaldte 'ressourcestærke' og 'svage' flygtninge som et røgslør, der skal camouflere dårlig behandling af begge grupper, så er de fleste somaliske flygtninge nu kvoteflygtninge, og altså netop defineret ved at være udvalgt som nogle af de svageste.

https://www.information.dk/indland/2016/12/danmark-sende-kvoteflygtninge...

Steen K Petersen, Peter Mikkelsen, Elise Berg, Marianne Jespersen, Per Klüver, Arne Albatros Olsen, Ib Gram-Jensen, Henrik Plaschke, Ete Forchhammer og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Jesper Johannsen

Eva Schwanenflügel, i teorien er verden da et godt sted at være. Realiteten for mange af de svageste er desværre en anden sag. Og FN kvote flygtninge er ingen undtagelse. Desuden ændre det intet på, at de ressourcestærke efterlader deres landsmænd i stikken. Helten er i de fleste tilfælde en myte.

Du kan vende og dreje det som du vil, Jesper Johannsen.
Tilbage står, at det Danmark, vi kender, beror på et 'vi', som ekskluderer dem, som udlændingemyndighederne har tilstrækkelig magt til at sende bort. Og det er med paradigmet om, at flygtninge skal sendes til hjemlandet så snart de danske myndigheder, finder det forsvarligt. Tilbage står også, at den danske udsendelsespolitik er langt værre for flygtningene end de civiliserede lande i Europa.

Steen K Petersen, Peter Mikkelsen, Dorte Sørensen, erik pedersen, Viggo Okholm, Elise Berg, Marianne Jespersen, Per Klüver, Inger Pedersen, nanna Brendstrup, Ib Gram-Jensen, Henrik Plaschke, Ete Forchhammer og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Finn Jakobsen, ja! og for at føje spot til skade, så er de danske myndigheders begrundelse for at dømme sikkerhed midt i krigs- eller borgerkrigshærgede lande 100% indenrigspolitisk bestemt og uden nogen form for viden om faktiske forhold uden for Christiansborg eller Valby bakke… Man tør ikke ha’ en ambassade i landet eller forlade en lufthavn, men der er skam sikkert nok… internationale vink med vognstænger om officielle danske afveje ses ikke med en kikkert for det blinde øje.

Steen K Petersen, Peter Mikkelsen, Dorte Sørensen, erik pedersen, Viggo Okholm, Elise Berg, Finn Jakobsen, Marianne Jespersen, Henrik Plaschke, Per Klüver, David Zennaro, Ib Gram-Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Jeg er bange for, at den dårlige behandling af flygtninge i Danmark ikke er af nyere dato. Også før 2. verdenskrig sendte Danmark masser af flygtninge tilbage til Tyskland.

Steen K Petersen, Peter Mikkelsen, Dorte Sørensen, erik pedersen, Ete Forchhammer , Birthe Madsen, Marianne Jespersen, Henrik Plaschke, Inger Pedersen, Arne Albatros Olsen, Ib Gram-Jensen, Eva Schwanenflügel og Carsten Munk anbefalede denne kommentar

Som rigtig flygtning får man nogle privilegier som man IKKE har hverken som indvandrer eller som dansker, bl.a. springer man boligkøen over til lejelejligheder og man får adgang til økonomisk hjælp.
Det er forståeligt at folk fra mellemøsten og Afrika, når de nu ikke er berettiget til at få indvandrerstatus i EU, prøver at opnå flygtningestatus fordi EU lande SKAL behandle deres sag, des uagtet at de egentligt ikke er personligt forfulgt. Men de skal sendes hjem hvis ikke de har søgt flygtningestatus i det første land de rejser ind i, hvor de ikke er PERSONLIGT forfulgte.
Det er ikke synd for dem at de bliver afvist, det er synd, at FN har nogle flygtningeregler, der får fattige folk til at tro, at der venter guld og grønne skove, blot man kommer til EU og bliver en del af EUs velfærdssystem.

Erik Fuglsang, Benny Jensen og Grethe Bang anbefalede denne kommentar

Anders B: Hjemsendelserne aktuelt handler altså om flygtninge fra Syrien og Somalia og måske flere lande, som har opnået flygtningestatus (for flere år siden), men som nu med henvisning til 'paradigmeskiftet' som Tesfaye blærede sig gevaldigt over, sendes 'hjem', ikke fordi de vil, men fordi de danske udlændingemyndigheder mener, at der er trygt nok i hjemlandet - og det gælder også de mest veltilpassede flygtninge, der har uddannet sig mhp at få job og varigt opholdstilladelse her. Du taler om noget helt andet. Den eneste grund til, at vi har den ekstremt hårde hjemsendelsespolitik er, at socialdemokraterne er bange for at svinestien med Støjberg, Vermund og Kjærsgaard tjener billige stemmer, hvis der gives den mindste fornuftige indrømmelse til at gøre livet tåleligt for flygtninge i Danmark. Det skal jo være så utåleligt som muligt.

Dorte Sørensen, erik pedersen, David Zennaro, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Marianne Jespersen

Jesper Johansen og Anders Bentsen

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal bruge jeres indlæg til. Måske har I brug for at forsvare jeres eventuelle støtte til de partier, som har ansvaret for den danske flygtningepolitik eller sove bedre om natten?
At kun dem der er stærke nok til at kæmpe sig igennem umådelige fysiske og psykiske belastninger for at kunne nå frem til et sikkert sted giver os da ikke ret til at mene, at de hellere skulle blive hjemme for at dø sammen med de svage gamle og syge. Mon ikke de gamle bedstemødre håber at børnebørnene overlever et bedre sted og hvis vi tog flere kvoteflygtninge kunne vi måske også redde i det mindste nogle gamle, syge og handicappede.
Uanstændighed og inhumanisme lader sig ikke bortforklare.

Carsten Munk, Dorte Sørensen, erik pedersen, David Zennaro, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm og Ib Gram-Jensen anbefalede denne kommentar

Marianne Jespersen, de skal ikke blive hjemme og dø med de syge og de gamle, de skal blive hjemme og bygge landet op igen efter borgerkrig, og samtidig passe deres syge og gamle, så DE ikke behøver at dø.
Reglerne for at være godkendt flygtning er indenfor visse rammer ret simpelt 1) du skal være personligt forfulgt 2) Du SKAL søge asyl i det første land du rejser ind i hvor du ikke er personligt forfulgt.
Langt de fleste asylansøgere er ikke godkendte flygtninge men indvandrere der på kriminel vis forsøger at udnytte nogle regler, der ikke er lavet for dem. Men fordi de gør det så er der rigtige flygtninge der ikke får de bekvemmeligheder som vi ellers kunne tilbyde. Og jo færre der er jo nemmere er det at tage imod dem.
Det er ikke vores ansvar at betale for livets ophold for alle der ønsker at tage imod vores penge og vi skal slet ikke tage imod nogen, der ikke deler vore værdier. Der er mange 100millioner i verden der deler vore værdier men som vi ikke vil lukke ind, men lige så snart en beduin råber asyl så skal vi forære ham en lejlighed og bil og uddannelse til ham og hans børn. Vil i gerne have flere udlændinge, så prøv at undlade at smide folks ægtefæller ud, og folk fra samarbejdslande der deler vore værdier.
Vi var venlige overfor både somaliere og syrere at vi gav dem midlertidigt asyl, men de vidste godt at de ikke opfyldte reglerne for asyl. Alligevel valgte danskerne at betale for at de kunne leve her og forberede sig på at tage hjem, for at hjælpe med at gøre deres hjemlande til et bedre sted.

Erik Fuglsang, erik jensen og Benny Jensen anbefalede denne kommentar

Andres Bentsen.
Har du lidt en eneste dag fordi vi trods alt er et land hvor flygtninge -med eller uden grund- i din optik kan få et rimeligt liv og måske uden muligheder for nogensinde at kunne se slægtninge og familie igen? Med den holdning du har, er du helt kold omkring det ikke?
Adskillige mennesker fra Somalia arbejder nu her i butikker og andre steder og flere er nu politikere med job o.s.v. Libanesere fra firserne har nu børn med høje uddannelser og er med til at berige vores samfund.
Jeg kan godt se din pointe med at blive tilbage og bygge op, men hvornår og hvordan? Diktaturet og elendigheden er der stadig!

Marianne Jespersen, Dorte Sørensen, erik pedersen, David Zennaro, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel og Ib Gram-Jensen anbefalede denne kommentar

Andres Bentsen.
Har du lidt en eneste dag fordi vi trods alt er et land hvor flygtninge -med eller uden grund- i din optik kan få et rimeligt liv og måske uden muligheder for nogensinde at kunne se slægtninge og familie igen? Med den holdning du har, er du helt kold omkring det ikke?
Adskillige mennesker fra Somalia arbejder nu her i butikker og andre steder og flere er nu politikere med job o.s.v. Libanesere fra firserne har nu børn med høje uddannelser og er med til at berige vores samfund.
Jeg kan godt se din pointe med at blive tilbage og bygge op, men hvornår og hvordan? Diktaturet og elendigheden er der stadig!

Freddie Vindberg

"Tidligere departementschef Claes Nilas slipper med en degradering for sin rolle i statsløsesagen"

Er der nogen der kan huske det?

Claes Nilas er nu direktør for Hjemrejsestyrelsen.

Dorte Sørensen, erik pedersen, David Zennaro, Ete Forchhammer og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Det er i øvrigt en myte, at flygtninge får mere hjælp end danske i samme situation.

Dorte Sørensen, erik pedersen, Eva Schwanenflügel og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar

Viggo Okholm, det er rigtigt at nogle flygtninge er kommet hertil og af danskerne har fået betalt høje uddannelser, men er vi enige om at det antal udgør 10-20% af flygtningene. Herudover får 10-20% relativt lave uddannelser. Hvilket svarer til at ca. 60-80% af flygtningene arbejder som ufaglærte eller er på offentlig forsørgelse.
Du påstår mit liv kun er blevet bedre pga flygtninge, jeg er 3 gange blevet overfaldet af indvandrerbander inde i byen, alle 3 gange uden nogen form for foregående konfrontation. Du og andre humanister har intet tilovers for danskere der udsættes for kriminalitet fra disse flygtninge.
Og JA, mit liv havde været bedre hvis ikke samfundet hele tiden skulle tage stilling til muslimer, der er sure over de ikke bestemmer over danskerne, mht. svømmehaller, daginstitutioner, juleudsmykning og mange andre situationer.
OG så siger du at jeg skal have sympati for flygtninge der ALDRIG kommer til at se deres familie igen. Kan vi lige blive enige om, at 95% af alle flygtninge der har fået varigt ophold rejser ubekymrede frem og tilbage mellem Danmark og deres tidligere hjemlande.
Men Viggo OKholm, du og mange andre humanister har en dårlig vane med at blande tingene sammen. Dem der sendes hjem er IKKE flygtninge, det er indvandrere der ikke ønsker at deltage i krigshandlinger i hjemlandet, som vi (incl. mig) giver midlertidigt ophold indtil det er relativt sikkert at vende hjem.
Spørger du mig, så skulle den danske regering stoppe med at stille boliger til rådighed for danskere og dermed også for flygtninge, så ville vi kun modtage indvandrere der selv har råd til at betale for deres ophold i Danmark.

David Zennaro, flygtninge får ikke nødvendigvis mere end danskere, men de kommer foran danskerne i boligkøen til de billige lejligheder, men det var vidst ikke det jeg sagde.
Jeg sagde at flygtninge har væsentlige fordele i forhold til indvandrere, derfor er det forkert at behandle indvandrere som flygtninge, når de åbenlyst IKKE opfylder reglerne for at få flygtningestatus.

Anders Bentsen jeg tror ikke på dit liv ville være bedre hvis du ikke skulle forholde dig til samfundet. Så ville det jo ikke være et demokrati du bor i ? Jeg tror alle bliver rigere af at forholde sig til omverden. Endnu rigere hvis man orker at sætte sig ind i den bevæggrund der ligger til andres liv og levned

Anders Bentsen:
Tak for dit svar og deling af oplevelser, hvilket måske forklarer dit menneskesyn lige her,.
Men ærgerligt synes jeg, at du generaliserer i så høj grad som du gør. Jeg kan ikke modbevise dine tal, men generelt tror jeg ikke de holder ej heller de "fordele" du beskriver omkring først i kø m.v.