SERIEFOLK

TV 2’s julekalendersang »Gi’ mig slik« er ikke egnet for børn

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Debat
26. november 2022
  • Pyrus I: TV 2 havde planlagt at genudsende julekalenderen Alletiders Julemand med nissen Pyrus, men det har stationen valgt ikke at gøre alligevel. Det skyldes blandt andet sangen »Gi’ mig guf og gi’ mig godter«, hvor børn danser rundt klædt ud som flødeboller og er malet sorte i hovedet.

• Pyrus II: Det er det sjældent citerede medie juleweb.dk, der har historien: »Alletiders julemand indeholder elementer, som har en forældet skildring af både mennesker og kulturer, og som kan misforstås af især børn,« siger TV 2’s fiktionschef, Mette Nelund.

• Julejournalister I: Da den første undren over historien om den aflyste julekalender havde lagt sig, opstod en ny undren på Twitter – nemlig over, at mediet juleweb.dk i det hele taget eksisterer. Men jo, det viser sig, at vi simpelthen har et medie, som siden 2005 kun har skrevet julerelaterede historier.

• Julejournalister II: Normalt bringer juleweb.dk dog ikke kontroversielle afsløringer som denne. Blandt de øvrige tophistorier er: »Årets julemærker hylder dronning Margrethe«, »Anders Breinholts øljulekalender fortsætter på Viaplay« og »Sådan bliver julekalenderne påvirket af VM i fodbold«.

FOLK

Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her