TV 2 skabte folkelig opstand, da de besluttede at sløjfe Pyrus-julekalenderen Alletiders Julemand på grund af indhold, som de mente havde en forældet skildring af mennesker og kulturer. Dermed blev krænkelseskarrusellen sat i sving med folk på hver sin side af spektret, som kastede anklager om racisme og krænkelseshysteri i hver sin retning.
Der er efterhånden et fast mønster i disse krænkelsesdebatter, som eskalerer med gentagne og gensidige overreaktioner, der kun bidrager til at polarisere kulturdebatten. Jeg forstår ikke, hvorfor vi er så dårlige til at forholde os nuanceret og kritisk til vores historie uden at lade, som om den ikke har eksisteret?
TV 2’s unødvendige overreaktion
Postyret omkring Pyrus kan godt virke som en bagatel, men der er efterhånden så mange eksempler på denne form for kulturelle selvransagelser, at de ikke bør ses som enkeltfænomener, men som udtryk for en politisk strømning.
Hvor længe holder DR til at sende "racistiske" Jul på Vesterbro med hvide Anders Matthesen som den blackfaced arabiske terrorist Kefir?
Er det to eller tre krænkelser?
Tid er en interessant fakta i den slags.
Jeg synes af og til, at man støder på ting, som man i dag absolut ville finde naturligt at undlade at vise eller sige, men som for nogle år tilbage var genstand for samme debat.
Nogle gange giver tiden perspektiv.
(Foregående indslag: “Faktor”, ikke “fakta”. Pokkers autocorrect).
Mit juleønske er at blive Identitetsminister i Mette's nye regering. Hvordan kan man have så meget identitetspolitik uden en Minister og et Ministerium? Gode bud på en Departementschef søges. Banksy er min egen favorit.
Jeg er enig i skribentens analyse.
Jeg er også enig i at "Jul på Vesterbro" er meget politisk ukorrekt. Men den er også meget morsom. Når den laver karikaturer ud af alle karaktererne, uden undtagelse, er det for fladt, at kalde den racistisk. Spørgsmålet er om "humor" og "politisk korrekthed" ikke er hinandens modsætning.
Utroligt som folk føler sig krænkende, bare fordi man dropper den dårlige smag :D
Go TV2. Dejligt at brune børn også trygt kan se julekalenderen i år. Stereotype og racistiske fremstillinger af mennesker er som små dråber arsenik: tilsyneladende uskadelige, men langsomt har giften sin indvirkning.
Jeg mener, at man skulle droppe "Julerup færgeby" fordi den udstiller børn af mennesker fra socialklasse 5, der ikke har råd til at købe ordentligt vintertøj til deres børn. Det ses tydeligt ved at Antons bukser revner hele tiden.