Klumme

Ønskelister er vulgære og ucharmerende – men de er gode for klimaet

Jeg har en intuitiv modvilje imod ønskelister, men måske kan de rette den markedsfejl, som gaveræset udløser – nemlig at der udledes tonsvis af CO₂ for at producere ting, som ingen efterspørger
Selv i en klimakrise er det legitimt at købe ting, som man selv eller andre virkelig mangler, men det er ikke legitimt at købe noget, ingen har brug for. Og derfor vil jeg i år, trods min tidligere modstand mod ønskelister, alligevel slå et slag for fænomenet, skriver debatredigerende Mathilde Meile i denne klumme.

Selv i en klimakrise er det legitimt at købe ting, som man selv eller andre virkelig mangler, men det er ikke legitimt at købe noget, ingen har brug for. Og derfor vil jeg i år, trods min tidligere modstand mod ønskelister, alligevel slå et slag for fænomenet, skriver debatredigerende Mathilde Meile i denne klumme.

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Debat
22. december 2022

Jeg har aldrig kunnet fordrage ønskelister. Som helt lille følte jeg en intuitiv skam ved at udarbejde en liste over ting, som jeg begærede, og som stor teenager betragtede jeg ønskelisten som en kold og grådig bestillingsseddel, som jeg hverken ville sende ud eller modtage fra andre.

Også som voksen har jeg harceleret mod koncepter som ’Ønskeskyen’ – et website, hvor ønsker til for eksempel bryllupper kan angives med direkte links, og gæster kan ’reservere’ bestemte gaver. Seancen fratages ethvert element af overraskelse og selvstændig tankegang, og giveren reduceres til et besværliggørende mellemled. Så kunne vi jo lige så godt helt lade være at give gaver.

Og dét er der da også efterhånden mange, der slår til lyd for – måske dog ikke så meget på grund af forargelse over Ønskeskyen som på grund af klimaet. Med tiden skal vi nok helt holde op med at købe så mange ting – og dermed gaver – fordi kloden ikke kan klare vores overforbrug.

Indtil videre må vi imidlertid konstatere, at verden stadig vil begaves. Og derfor vil jeg, trods min tidligere modstand, alligevel slå et slag for fænomenet ønskelister.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jesper Johannsen

Socialdemokratiet har næsten ikke mistet stemmer på at Mægtige Mette er gået total blå. Med andre ord, folk er ligeglade så længe de ikke selv er berørt - Netop det faktum gjorde hele forskellen på efterkrigstids generationen. De oplevede nøden på egen krop - Dette gælder også klimaet. Om 100 år er vi alle døde. Indtil da vil 95% bare leve. Og gør det uden hensyn til kommende generationer. Aldrig har der været så travlt i verdens lufthavne som i sommer. Aldrig har så mange store osende tyske brugte "Premium" biler kørt på vejene. Hvis nogen gad at gøre noget, havde de for længst gjort det. For det er almindeligt kendt vi har vist besked om situationen i den brede offentlighed siden midt 70'erne.

Så vi ved det godt. Og vi er udmærket godt klar over konsekvenserne. Ung som gammel. Der er ingen uskyldige her

Rasmus Kristiansen, Thomas Andersen og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Jesper Johannsen

Nå ja. God Jul.

Lise Lotte Rahbek

Jeg skal ingen gaver have og heller ingen give. Nåhjo, jeg har overskud af økokrydderier som partneres børn får del i.

Det er en kæmpe befrielse at slippe for gaveræs, indpakninger, forventninger og skuffelser på den front. Det er 7. år nu. Der er ingen grund til at deltage i en del af en tradition, som er gået over gevind.
Det bliver stadig jul alligevel.

Rasmus Kristiansen, erik pedersen, Christian Mondrup og Mogens Holme anbefalede denne kommentar

Nu er det lidt sent, men der er også alternativer til ubrugeligt ragelse. Det kan være donationer til velgørende formål, søde sager, en god øl eller vin, en fælles oplevelse eller tilsvarende. Mellem de voksne kan man også aftale, at man ikke giver gaver, eller at det skal holdes småt, fx under 50 eller 10 kroner.

Man kan jo give et abonnement på Informations netavis :)

Rasmus Kristiansen og Søren Kristensen anbefalede denne kommentar
Rasmus Kristiansen

Sendte julegavekort til 2 niecer på 3 og 5 år med quickbrev.
De kan gå ud og skyde den af hver især for xxx-antal monetos/ stagardos/ dinero.
Sendte brevet tirsdag 20 Dec formiddag, håber det er nået frem, De har modtaget det. Dog intet hørt fra " den side " af familien endnu, også selvom om Jeg sms Deres far i går søndag 25 Dec kl 12.10 og forhørte mig herom om De har modtaget det... hmmm.., ville da blot være rart og betryggende at vide..., jo.
Niecerne skal ikke "snydes" for julegave fra Deres farbror af ( selvom han pt er i en bad standing position agtigt ), naturligvis agtigt, selvfølgelig agtigt, værsgo og glædelig god jul, selvom De har det meget godt altså og De ikke mangler noget såen særligt egentligt ( holder af at give/ dele ud og gaver ved højtider - også på alle mulige andre tider -, men lige her er det altså Jul og små børn, og se Dem lyse op i kæmpe smil og pakke gaver op til stor fryd er for mig nærmest det fornøjelige højdepunkt, rørende, herlige og varmt, denne dag aften ).

Hørte genstart på P1 med Lone Frank for et par dage siden. Fedt, bare så fedt..
Et par dage efter så Jeg Lone Frank på TV2s website, et indslag med video om netop samme emne som i P1 genstart programmet, absolut fedt nok. Fedt Lone Frank.
Lone Frank altså.. Dame/ kvinde altså .., Du er skøn mand. Tak for Du medvirkede i det program på P1 og også på TV2.
( Tak til P1 også. P1 har altså fede nok programmer så som eksempelvis supertanker, vildt naturligt, sygt nok - da det var der, P1 morgen, hjernekassen, orientering, Brinkmanns, sørine og kærligheden, debatten, bagklog ( slut prut ), røven af 4 division m.fl. Hører gerne P8, P6, P2, P5..., tak anyway )).
Men Lone Frank altså. Du er 1 af Dem hvor Jeg gerne spidser ører. Ikke fordi Jeg følger dig på den måde eller andre med hud og hår på sociale medier eller andet, er ikke på som såen, men Jeg holder at pludselig støde på dig i ny og næ, hvis Du forstår, for så er det som en lille gave at få ud af det blå, helt uventet. Har altid synes Du er fjong mægtig og værd.
Lone Frank, det var min anden juleaften i træk alene på slottet. Har haft flere, hvor mange ved Jeg nu ikke. Man bliver næsten immun med tiden, men også kun lige ved og næsten, snøft man er blot menneske. Vil gerne være sammen med dejlige, søde, rare, empatiske, sympatiske, indlevende, inkluderende, forstående, varme, ydmyge og rolige medmennesker sådan en aften.
Sidste år måtte Jeg melde afbud til et arrangement grundet Jeg var skudt op med alt muligt. Stor bedøvelse efter tandlægebesøg hos A.U. Tang.., dagen før eller efter coronastik 3, samt steroidcreme mod rimelig svær eksem, ydermere en slem omgang i hovedbund der skulle smøres med en kradsbørstig creme også. Det hele kogt sammen. ja så var Jeg noget medtaget/ påvirket af alle disse ingredienser både til udvortes og indvortes brug. Ej ej, ak, det var en afsindig herlig omgang, så Jeg var lidt itchy på flere parameter, groggy og en anelse nedtrykt hvilket var bieffekt i følge indlæggelsessedler.

Nå ja, julegaver i år 2022, foruden Vores 2 niecer..
Gav i år julegaver til:
xxx,- kr til Julemærkefonden, xxx,- Dansk Folkehjælp. xxx,- til Mødrehjælpen, xxx,- til Kyiv ( Ukraine ) fryser indsamling her i Odense... Donere også når køber togrejse, gør Jeg hver gang 5 kr på hver købt togrejse.
Ja og så har Jeg delt kage ud.., ha ha. Det er morsomt og dejligt. Jeg er den glade giver i december af kage, her brownies. Naboerne er færdige af grin over Jeg bager så meget brownies, men det går jo til et godt formål. Jeg gør folk mine medmennesker glade i ansigtet. De næste der får er " blodiglerne "/ de medicinstuderende og bioanalytikere på stærmosegårdsvej her i Odense næste gang Jeg donere plasma. De har også grint med mig og af mig om lørdagen hver 14 dag når jeg dropper ind og donerer for Jeg dufter altid af enten brownies eller pandekage, det er skisma skide skægt at se folks forskellige reaktion.
Også i min lokale netto i morgen 27 Dec, her er der nogle søde godter der skal have kage :), håber nu ikke De bliver alt for krænket :/, men at De må og vil modtager kage og at De bisidder/ har en sød tand i leveren også. Nej De er virkelig virkelig virkelig søde, og De fortjener det for De er værdige :)

Næsten år bliver det højst sandsynlig Blå kors, Frelsens hær, til de Hjemløse ( har købt Hus Forbi flere gange i år ), og det bliver til Læger uden grænser og til en del grønne organisationer, Verdens skove, WWF, Greenpeace o.a. Skal lige finde ud af hvilke organisationer.
Niecerne må se i øjnene gaverne vil blive mindre der næste år, da Vores allesammens Moder Jord er spændt hårdt for, syg, er slidt og beskidt, og er trængende og trænger til den allerstørste kærligste og hjælpende hånd.
Det er slet ikke til at bære hvor slemt det står til med Moder Natur og Jord. Det hoved"pine"rystende kvalmende.., langt tungt pust, puha...

Kan I allesammen som i alle allesammen have en dejlig forsat glædelig god jul.

Varme venlige kærlige hilsner :)