Information efterspørger den 28. november i en leder reel klimahandling fra museerne frem for blot symbolsk handling. Lederen er skrevet i forlængelse af interviewet med kunsthistoriker og direktør for Moderna Museet i Stockholm, Gitte Ørskou, der fortæller om de to Moderna Museers eksperiment med at droppe transport af udlånte kunstværker.
Information, jeres bøn er blevet hørt. Den er sågar i skrivende stund i færd med at blive indfriet. Et projekt med titlen Museernes Grønne Akademi er netop gået i gang med det formål at hjælpe de danske museer til selv at kunne bidrage til den grønne omstilling.
Bag projektet står museernes brancheorganisation, Organisationen Danske Museer. Med et beløb på knap 5,8 millioner kroner fra Augustinus Fonden og en lang liste af samarbejdspartnere skal projektet ruste de danske museer til at vælge de mest bæredygtige løsninger.
Mindskning af klimaaftryk
Akademiet vil udbyde kurser til ledere og ansatte i branchen og understøtte dannelsen af Museernes grønne netværk. Projektet har fire fokusområder, der er særligt væsentlige for museernes omstilling: bygning, bevaring, udstillinger samt drift og ledelse. Med ekspertise fra samarbejdspartnere i og uden for museumsbranchen sørger akademiet for kvalificeret ekspertviden inden for fokusområderne.
Flere museer som for eksempel Trapholt og Museum Vestsjælland har allerede igangsat arbejdet med den grønne omstilling. Museernes Grønne Akademi er opstået, fordi flere museer og kulturinstitutioner har efterspurgt viden, koordinering og efteruddannelse for at mindske deres klimaaftryk. Projektet er tidsbegrænset, men akademiet vil efterfølgende forankres i Organisationen Danske Museers efteruddannelsesvirksomhed.
Jeg er ikke involveret i projektet, og jeg skriver ikke med den hensigt at promovere det. Jeg vil blot gøre opmærksom på, at Information ikke er den eneste, der ønsker handlekraft fra museerne. Museerne ønsker det også.
Sophie Berg er kunsthistoriestuderende