Klumme

Min slagter i Sverige har vundet guld i sylte

Fremtiden er vegetarisk, men ved min ødegård i Blekinge ligger et lille paradis for kødelskere. Hver gang jeg er der, føler jeg, at jeg er i en tidsboble. En del af et uddøende fællesskab. Det er lige til at komme i julestemning af
Wictor Olsson er ikke bare en slagter og en kulturinstitution, det er også en tidslomme. Vegetarerne bliver stadig flere i de yngre generationer, især i de store byer. Her skæres kød under juletravlheden hos en anden slagter, Slagter Friis på Frederiksberg.

Wictor Olsson er ikke bare en slagter og en kulturinstitution, det er også en tidslomme. Vegetarerne bliver stadig flere i de yngre generationer, især i de store byer. Her skæres kød under juletravlheden hos en anden slagter, Slagter Friis på Frederiksberg.

Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Debat
15. december 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

I weekenden var min familie på en juletur til vores ødegård i Blekinge. Vi gik ture i frostvejret, drak gløgg og bagte brunkager, og så mangler man jo kun én enkelt ting for at komme rigtig i julestemning – nemlig svinekød.

Her er vi godt stillet, for i byen Bräkne-Hoby ligger en fuldstændig eminent god slagter, som også er lidt af en kulturinstitution. Den hedder Wictor Olsson, blev grundlagt i 1948 og drives i dag af Bengt Olsson og hans slæng af familie og venner, som er præcis det samme, som da vi købte ødegården for ti år siden.

Butikken er også et mødested for ikke bare byen, men hele oplandet. Der bliver serveret kaffe og småkager, imens man venter på sin tur, og så går snakken ellers. Gennemsnitsalderen blandt kunderne sådan en weekend i december ligger på den frække side af 60 år, så min søn og jeg trækker den gevaldigt ned, da vi ankommer lørdag formiddag.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Man bliver ju sulten.... tak. Og God Jul...

Dejligt at læse. Vi har været der mange gange, og bliver helt bløde i knæene af at læse om det