Klumme

For alle os, der arbejder i weekenden, er store bededag et stort tab

Debatten om store bededag har afsløret, at vores arbejdsliv er meget forskellige i dette land. Uenigheden om, hvorvidt det er en klar forringelse eller et mildt offer, udspringer af forskellene mellem folks generelle vilkår på jobbet
Debat
1. februar 2023
En udvidelse af den livslange arbejdstid med over en måned er provokerende, hvis man i forvejen er usikker på, om man kan holde til den forhøjede pensionsalder.

En udvidelse af den livslange arbejdstid med over en måned er provokerende, hvis man i forvejen er usikker på, om man kan holde til den forhøjede pensionsalder.

Sofie Mathiassen

Det vakte debat, da statsminister Mette Frederiksen i sin tid fastslog, at det at gå på arbejde ikke nødvendigvis skal være lystbetonet. Især iværksættere, godt uddannede og højtlønnede kunne ikke helt genkende deres eget arbejdsideal i den formulering. Personligt følte jeg mig ikke stødt, og det var mit indtryk, at det afspejlede virkeligheden meget fint, som den opleves af en del håndværkere, kortuddannede og ufaglærte. 

Der er lortedage og hårdt arbejde. Tarvelige chefer og irriterende kolleger. Heldigvis er der også meget andet ved at gå på arbejde, men det knap så lystbetonede er en del af pakken.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

Jeg kunne ikke være mere enig med klummeskribenten!

Det lader til, at Roald Als også har tænkt i de samme baner:

https://politiken.dk/debat/dagenstegning/art9193341/Noget-for-noget

Sara Sindberg Bentsen, erik pedersen, Mette Johansson og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Peter Bryde Poulsen

Tak for dit gode indlæg !
Jeg håber der vil blive stor opbakning til søndagens demonstration på Slotspladsen.

Sara Sindberg Bentsen, Eva Schwanenflügel, erik pedersen og Mette Johansson anbefalede denne kommentar