Læserbrev

Danske muslimer er stærkt underrepræsenterede i medierne. Der er brug for mere mangfoldighed

Mediernes rolle er central for samfundets sammenhængskraft, derfor er det problematisk, at etniske minoriteter er underrepræsenterede i medierne. Der er brug for mere repræsentation, hvilket måltal for diversitet vil kunne være med til at sikre
Mediernes rolle er central for samfundets sammenhængskraft, derfor er det problematisk, at etniske minoriteter er underrepræsenterede i medierne. Der er brug for mere repræsentation, hvilket måltal for diversitet vil kunne være med til at sikre
Debat
25. januar 2023

Etniske minoriteter, og særligt danske muslimer, er stærkt underrepræsenterede i medierne og på journalistuddannelserne, hvilket er et samfundsproblem, da muslimer både negligeres som kilde og repræsenteres stereotypt i den offentlige debat.

Heldigvis er de første skridt til forandring taget. Landets tre journalistuddannelser har nemlig igangsat et projekt, der skal undersøge, hvorfor andelen af journaliststuderende med etnisk minoritetsbaggrund er så lav. Samtidig ønsker de at vise, hvordan de i de kommende år kan rekruttere og inkludere flere journaliststuderende med etnisk minoritetsbaggrund.

På Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har personer med en ikkevestlig baggrund i gennemsnit kun udgjort 0,7 procent af de journaliststuderende de seneste ti år. Dette på trods af, at 14 procent af befolkningen er etniske minoriteter. Det er ikke godt nok.

Den manglende repræsentation afspejler sig også i de historier og kilder, som medierne bringer. Særligt de ikkevestlige nyhedskilder optræder næsten udelukkende inden for udlændingestof, kritiske historier om islam i Danmark og kriminalstoffet. Det er bevist, at minoritetskilder er stort set fraværende i den politiske dækning af udlændingestoffet, og når historierne handler om danske muslimers vilkår, er det kun få danske muslimer, der får lov at udtale sig.

Mediernes rolle er central for at opretholde samfundets sammenhængskraft, derfor kræver det, at danske muslimer inddrages på avisernes redaktioner og i spalterne for at bevare sammenhængskraften.

IChange opfordrer derfor uddannelsesinstitutionerne til at inddrage vores viden i deres arbejde for på den måde at være med til at ændre den ofte stereotype måde, som danske muslimer omtales på i den offentlige debat. En debat, der i stedet for kollektiv sammenhængskraft og gensidig tillid er med til at grave grøfter mellem befolkningsgrupper og skabe mistro og frygt imellem borgere, hvilket SFI’s rapport fra 2013 viste for et årti siden.

Vi opfordrer derfor de danske medier til at opsætte klare måltal for at få ansat flere journalister med dansk muslimsk baggrund.

Ifølge forskere fra Reuters Institute, der har beskæftiget sig med diversitet blandt de ansatte på europæiske medier, er det initiativer som måltal, der skal til, for at det vil lykkes med at fremme en mere nuanceret og sandfærdig beskrivelse af samfundet, hvilket er dybt nødvendigt i et mangfoldigt samfund som det danske.

Bilal Itani er formand for IChange

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Svend Jespersen

Jeg er helt ening med Bilal Itani i, at vi ser for få muslimer deltage i den danske debat. Men han og jeg er nok uenige om begrundelserne herfor.

Vi skal lige have klargjort, hvad nogle af hans tal dækker over. Han taler om 14% etniske minoriteter i Danmark, men udelader, at muslimske medlemmer af den minoritet kun udgør 5-6% af den samlede danske befolkning ifølge de fleste troværdige optællinger.

Dernæst ser vi her endnu et eksempel på en form for debat, som ikke går til roden af det påståede problem: Hvilken forskel er der på en muslimsk og en dansk diskurs? Bilal Itani taler om, at ”Den manglende repræsentation afspejler sig også i de historier og kilder, som medierne bringer” uden at fortælle noget som helst om, hvori manglerne består. Hvis han vil virke troværdig i en debat, så må han i det mindste angive, hvilke historier og kilder, han anser som mere troværdige end dem, han anser for utroværdige.

Og først og fremmest: Bilal Itani fejler allermest, når han undlader, at specificere, hvordan ”flere journalister med dansk muslimsk baggrund” på fornuftig vis kan bidrage til debatten og kvaliteten af den danske jounalistik. Han må have en ide om det, man han siger ikke noget om det, udover tilsyneladende at mene at muslimsk jounalistik på én eller anden måde adskiller sig fra dansk journalistik.

Hvordan gør den det?

erik pedersen, Viggo Okholm, Anders Bentsen, Jan Damskier, Torben Kjær Andersen, Lise Lotte Rahbek, Camilla de Thiersant og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Inger Pedersen

Siden hvornår har religion været et kriterium i debatten i Danmark?
- altså siden Grundlovens indførelse 1849 med "frit at tænke, tro og tale" ...

Jeg er MÅLLØS!

Det kan godt være, nogle muslimer føler sig underrepræsenteret i debattens stjernehimmel.
Det kan også godt være, det er med god grund.

Men - jeg be'r Dem, fru Heilbunth -
DET HER er sgu da for tåbeligt!

Find dog en anden måde at løse det problem på end ved tanke- og religions-kvotestyring!
Hvad VAR det nu liige, man for år tilbage kaldte den slags syd for den danske grænse?

Hans Larsen, Svend Jespersen, Egon Stich og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Inger Pedersen

"Vi opfordrer derfor de danske medier til at opsætte klare måltal for at få ansat flere journalister med dansk muslimsk baggrund."

Spejlbilledet af den tankegang hedder da vist Berufsverbot - ikke?

Steffen Gliese

Det er snarere et stort problem, at professionelle ignoranter, som journalister jo er, er kommet til at sidde på beslutningerne om, hvad der skal diskuteres i samfundet, og hvordan.

erik pedersen, Peter Bryde Poulsen, Anders Bentsen, David Zennaro, Carsten Bjerre, Torben Kjær Andersen og Mathias Petersen anbefalede denne kommentar
jan sørensen

Feministernes argumentation for kvinde-kvoter er underrepræsentation.
Når nu en Muslim bruger præcist det samme argument er det lige pludselig forfærdeligt og underrepræsentation af en befolkningsgruppe er lige pludselig ligegyldig.
Dette endda på trods af, at forskellen mellem kvinder og mænd er langt mindre end forskellen mellem muslimer og ikke-muslimer.
Det skriger til himlen
Hurra for Elite-feministernes dobbelt moral

Lise Lotte Rahbek

jan jørgensen

1. Hvorledes adskiller muslimsk nyhedsfortolkning sig fra ikke-muslimsk nyhedsfortolkning, spørges der.
Det er et rimeligt spørgsmål til oplægs-skribenten.

2. Hvad i alverden skal feminister trækkes ind i dette emne for?

jan sørensen

Lise Lotte Rahbek,
1. det har intet med muslimsk eller ikke muslimsk nyhedsformidling at gøre.
Det drejer sig om matematisk lige repræsentation.
2. Fordi kommentarerne mod artiklen og likes, kommer fra debattører, der i andre debatter altid er fortaler for kvoter og ligelig repræsentation mellem kvinder og mænd. Prøv at skifte "muslim" ud med "kvinde"......så ville artiklen i den grad blive fejret med positive kommentarer

Vi andre, der går ind for lige muligheder for alle...også muslimer, asiater, sorte, jøder osv, , morer os bare over, at ligelig repræsentation pludselig er noget skidt.

Lise Lotte Rahbek

jan jørgensen

Kvinder er ikke nogen minoritet. Vi udgør ca 50% af befolkningen.
Prøv igen.

jan sørensen

I øvrigt tror jeg der er stor forskel dansk jog muslimsk nyhedsformidling.
Meget stor endda.
Jeg tror ikke muslimsk nyhedsformidling ville vælge emner som Polen's abortlovgivning, 9/11, grøn omstilling, metoo, kongehus, stigende renter, LBGT+ osv.
Jeg tror snare det ville være emner som religion, ophøjelse af traditionelle familie former delvist formidlet på turkisk/arabisk

jan sørensen

Lise Lotte:
Sikke en stråmand
Hvad har % satsen at gøre med ligelig repræsentation at gøre?
Prøv igen

jan sørensen

Og går vi ikke mere ind for diversitet og mangfoldighed ?

Inger Pedersen

jan sørensen
25. januar, 2023 - 11:46
I øvrigt tror jeg der er stor forskel dansk jog muslimsk nyhedsformidling.

Kan danskere ikke være muslimer?

Jeg kunne forstå det, hvis du modstillede kristne contra muslimer.
Eller danskere contra ukainere, syrere, eenglændere eller...

Islam (og dermed muslim) er en religion.
Dansk er en nationalitet.

erik pedersen, Steffen Gliese, Viggo Okholm og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Anders Bentsen

Ikke at jeg ser et stort problem i det, men som jeg ser det så er efterkommere af indvandrere overrepresenteret i tv journalistik. Jeg tror Bilal Itani, leder efter folk i muslimske klæder der representerer kun muslimer. Men når TV2 eller DR ansætter en indvandrer, så er det jo ALDRIG en der representerer sin religion eller sit oprindelsesland - han representerer et dansk medie der henvender sig til alle danskere på en gang og kun sjældendt små minoriteter.
Jeg ser mest TV2 news og DR news, jeg er ikke god til navne, men tror jeg erindrer ca. 6 personer med ikke danske navne, og som kunne have ikke dansk oprindelse, men da jeg ser dem som danskere er det ikke et oplagt problem for mig at jeg kun erindrer noget i nærheden af 15 journalister i alt. Men måske er det kun i min opfattelse at de er over representeret?
Ofte er der 2 ud af 5 i panelet på TV2 news med ikke danske navne, det er 40%. Jeg tror ikke det er det der er problemet for Itani, jeg tror blot ikke han ser sig selv i de 2.gere der presenteres.
Noget andet er, at jeg tror mange med indvandrer baggrund undlader at bruge egne navne når de deltager i debatter, bl.a. derfor ser man forholdsvis få. Og jeg er helt på linie med indvandrerne der. Vil du have en fri debat, så skal folk turde sige det de mener. At så f.eks. Information kræver at alle viser legitimation ved at betale en 1øre for medlemskab så de ved hvem alle er, ville være et gode for alle. I dag tror jeg de nuværende regler (alle steder) afholder mange fra at deltage helt eller delvist i debatten.

jan sørensen

Inger Pedersen

Du ved jo godt hvad jeg mener.
Men ja....skal så være (dansk) muslimsk eller som nu (dansk) ikke-muslimsk.

jan sørensen

Anders Bentsen
Du har helt ret
Jeg tror bare at artiklen lige så meget handler om nyhedsdækning med muslimske emner og med en muslimsk vinkling.

Jeg synes det er ok at tage et op , og helt fint at bruge til fokus.
Men reelt er vore nye medborgere altså selv medansvarlige for at det ser ud som det gør.
Vi lever i et samfund som forventer at de som har interesse i indflydelse og medansvar deltager og ikke holder sig for sig selv af religiøse og kulturelle grunde.. Man kan godt forblive muslim og god nok selv om de er sammen med personer som nyder en øl eksempelvis.

Svend Jespersen

Vi skal nok ikke forvente nogen reaktioner her fra Bilal Itani eller andre, som er enige med ham, men lidt søgning på nettet giver en kraftig antydning af, hvor han vil hen med sit indlæg.

Han er formand for IChange, som er en muslimsk organisation, der gerne vil hjælpe danske muslimer med at blive en velintegreret del af det danske samfund. Til det formål har de stiftet en undervisningsplatform, som kan findes på choic.dk, og hvor man bl.a. kan ansøge om at deltage i et kursus om, hvordan man bliver en god leder. Kurset har som ledetråd gennem 30 timers undervisning at overbevise deltagerne om, hvordan fortællingen om ”Menneskehedens bedste leder”, (profeten Muhammad), kan bruges som inspiration her 1400 år senere.

Jeg ønsker Bilal Itani, Ichange og CHOIC al mulig held og lykke med at føle sig hjemme i Danmark, men samtidig kan jeg ikke dy mig for at anbefale dem at søge lidt inspiration i dansk kultur, mytologi og traditioner. Jeg vil på ingen måde kalde dem menneskehedens bedste ledere og inspiratorer, men jeg vil alligevel pege på f.eks. B.S. Ingemann, Holger Danske og ordene om at kæmpe med åben pande, hvis han og hans ligesindede ønsker at bidrage til at forbedre den danske debat og mediedækning.