SERIEFOLK

Digitaliseringsminister kunne ikke installere MitID. Til sidst måtte hun en tur på Borgerservice

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Debat
16. januar 2023
  • Marie Bjerre I · MitID har skabt panderynker og frustrationer hos især landets ældre borgere. Men ikke kun. Danmarkshistoriens første digitaliseringsminister, den 36-årige Marie Bjerre (V) fortæller til Politiken, at hun heller ikke kunne finde ud af at installere MitID på sin telefon.
  • Marie Bjerre II · »Jeg tænkte: ’Er det mig, der vender telefonen forkert?’« fortæller hun. »Så måtte jeg bestille tid på Borgerservice og vente syv uger. Og så fik jeg MitID,« siger Marie Bjerre. Med andre ord ved den nye minister, hvor der er brug for en ekstra indsats i den offentlige digitalisering.
  • Anne Stampe Olesen I · DR har talt med den nye ’løvinde’ i programmet Løvens Hule. Interviewet kører perfekt, Anne Stampe Olesen er både feministisk og arbejdsom, fortæller hun. Men så til allersidst bliver hun spurgt, om hun har nogle guilty pleasures? Og kommer med følgende bemærkelsesværdige svar:
  • Anne Stampe Olesen II · »Jeg elsker chips. Hvis jeg er lidt irriteret eller bare skal lidt væk, køber jeg trøffelchips, helst med kaviar eller stenbiderrogn, kører i bilvask og trykker på det lange program. Så sidder jeg der helt for mig selv inde i bilvasken og spiser trøffelchips,« siger Anne Stampe Olesen.

FOLK

Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tommy Clausen

Nå, ikke en gang en ung digi-minister kunne finde ud af det.... ja sådan går det når privat kapitalismen styrer landets penge system!

Rolf Andersen

Jeg er en ældre civilingeniør, der har arbedet med EDB siden den gang, man brugt hulstrimler og -kort til sine programmer. Jeg er med andre ord vokset op med IT i hele min karriere, både privat og professionelt.

Og jeg tager mig til hovedet, når jeg bliver udsat for nogle af de brugergrænseflader man bliver udsat for. I ALLE de projekter, jeg har været chef for, har jeg fokuseret på brugervenligheden. Og jeg har også altid 'prædiket' for min datter (som også er blevet civ.ing++), at det er ligegyldigt hvor klog, du er, hvis du ikke kan formidle det, og at andre kan bruge det...

DERFOR synes jeg, det er en rigtig klog beslutning, at have en dedikeret digitaliseringsminister, der faktisk IKKE er tek-nørd, men også - som jeg - havde problemer med at starte Mit-ID op.