De danske væbnede styrkers politiske chef lod sig forleden fotografere ved arbejdsbordet i sit ministerium, hvor det store farvefotografi hængt op bag ham forestiller en lang række hypermoderne kampvogne af civilister kaldet krigstanks. Fagfolk forklarer, at kampvogne i den grad har distanceret sig fra fortidens mere sårbare tanks, at de moderne efter variant og speciale nu benævnes efter fabrikat og type. Forståeligt nok vil ukrainerne gerne have fat i så mange som muligt af sådanne våben og så hurtigt som muligt. Vore dages kampvogne er så avanceret morderiske, at det tager måneder at lære at bruge dem.
Man kan mene, at forsvarsministeren, hvis han selv har bestilt det i øvrigt kunstnerisk ringe fotografi af krigsmaskiner, med billedet i ryggen erklærer sig tro mod sit ressortområde. Ikke noget med abstrakt kunst på væggen her, ingen brølende kronhjort ved en stille skovsø. Kun tanks.
Kampvogne som triumf
Krig er noget skidt. Materialerne, der bruges til at fremstille våben, bør bruges til plovjern og barnevogne.
Men hvis din vrede nabo truer, gælder det om at få truslen afmonteret, inden hadet kan gro fast og bliver krig.
Ja, Georg Metz, krig er noget lort. Men hvis vi ensidigt nedlægger vores forsvar, så får Putin jo verdensherredømmet.
Så længe der findes despoter som Putin - og han er ikke alene - så er vi nødt til at have et militært forsvar. Og dermed militært 'isenkram'.
Og så længe, der findes indbrudstyve, er vi nødt til at have dørlåse ... så simpelt er det.
Læren af første verdenskrig er at når man vinder krigen er det vigtig at man lader den tabende part vinde freden. Versailles-traktaten var en ekletant fejltagelse der førte til Hitler og nazismen. Når krigen er afsluttet i Ukraine bør man lade det russiske folk vinde freden og friheden. Metz har som sædvanligt ret når han med galgenhomor viser det sørg/latterlige og irrationelle i visse typers handlinger.
Trusler gør såmænd nok indtryk på Putin. Han havde sit dyre lystfartøj liggende i Hamborg havn til reparation i december 2021, men da det trak op til sanktioner mod Rusland ved den kommende invasion af Ukraine, fik skibet pludselig travlt med at sejle væk fra Tyskland.
- og så kan vi jo håbe på, at Putin snart installeres på St. Helena med lystfartøjer!
Putins atomvåben burde afskrække for en eskalering af konflikten - men det gør det åbenbart ikke.
Det kan kun ende forfærdeligt.
Tak for også denne klumme.
Picassos fredsdue øverst i baggrunden og Mutter Courage med kærren i forgrunden var måske også en mulig dekoration bag krigsministeren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tank_Man#/media/File:Tank_Man_(Tiananmen_Square_protester).jpg
Kære Georg Metz, du har plantet et billede inde i mit hovede, som bliver svært at slippe af med: Jakob Ellemann til hest og med dragen sabel!
Rolf Andersen:
Du fremstiller med al klarlig tydelighed stater og militærets argumenter for at få lov til at handle og agere som de gør.
Det er desværre dybt indgroet i mennesket og sørme også en del af grundloven at våbenføre mænd skal ofre sit liv om nødvendigt for statens skyld ,ikke nødvendigvis for menneskets skyld.
Ja krig er noget skidt så lad os armere os i en blanding af frygt og mod, for det er aldrig dig og mig der er onde og syge i hovedet, men alle de andre!
Det specielle eller banale er at, at de nationer eller folkeslag vi har besluttet er vore fjender i grunden tænker lige så dumt og her af de forfærdelige lidelser til ingen nytte
Torben Jensen beskriver klart en del af årsagerne til at det kunne lykkes Hitler at få masserne med sig.
Alle her i dette land ser så sikkert på Putin som en farlig person, men at bilde sig ind at hvis vi ikke passer på så erobrer han os alle-den er vist for tynd.
Men tak Metz for satiren og det er faktisk tragisk at Venstre har en leder med det menneskesyn her!
Den underliggende præmis for Metz’ klumme er, at Putins mål med krigen mod Ukraine er militærstrategisk sikkerhed, og at Putins krav til en vis grad er legitime.
Men sæt nu målet slet ikke er sikkerhed.
Hvad hvis Putins mål i stedet er at genskabe det gamle russiske imperium, der jo blandt andet også omfattede Polen og Finland.
Hvor langt synes Metz, man skal gå for at imødekomme Putins ambitioner?
Det kunne jo også være, at det egentlige formål med krigen er indenrigspolitiske - at bortlede russernes opmærksomhed fra Putins misregimente.
I så fald vil den ene krig bare blive afløst af den næste.
Og så er der spørgsmålet om ukrainernes skæbne, hvis Putin vinder sin krig.
Han har jo proklameret en ambition om at ’afnazificere’ Ukraine og har allerede været i fuld sving i de annekterede områder. Her har man ifølge CSIS tvangsforflyttet mellem 900.000 og 1,6 millioner mennesker til lejre i Rusland. Af dem bliver mange af de proukrainske ’forsvundet’.
Krigen er forfærdelig og blodig, men ingen bør være i tvivl om, at det bliver freden også - hvis Putin vinder!
Ja, krigen er afskyelig, men det er nok nemmere at være pacifist, når det ikke er ens egne, der bliver mishandlet og dræbt!
En verden, der tillader folk som Putin at bestemme over sig, ville næppe overleve. Alting ville flyde, den eneste regel ville være, at den værste bølle regerer over de andre. En sådan verden ville styre direkte ud i et globalt værtshusslagsmål udkæmpet med masseødelæggelsesverden.
Rettelse - masseødelæggelsesvåben.
Som altid vittig og velskrivende.
Det ville dog være betryggende,hvis G.M. kunne løfte sløret for,hvilke tanker han gør sig om "fredeligere muligheder" Når nu ikke trusler og pubertære kampvogne virker.
Jeg er sjældent enig med Metz, men panzerparaden er rædselfuld. Man bliver nedtrygt ved at konstare at forsvarsministeren og hans topgejlede sko er spejlbilleder. Jeg græmmes.
VI ER IKKE RIGTIG KLOGE
tak for gårsdagens klumme
Fortsat god arbejdslyst
( hvordan bevise: Jeg er et menneske? jeg genkender mariehønen, pandaen i en skov og en solsikke.... og alligevel "kan jeg ikke sende min kommentar" ... nå efter megen tålmodighed og bLIVen ved lykkedes det )
Jacob Ellemann Jensen ligner en lille dreng der har fået det bedste legetøj han havde ønsket sig.
Det virker ikke tillidsvækkende men mere forfængelig og lidt patetisk faktisk ret bekymrende.