Læserbrev

Vi skal gøre op med Danske Bank og Equinors grønne selvfortælling ved sorte investeringer

Danske Banks sorte investeringer underminerer deres ønske om at fremstå bæredygtige. Det samme gælder Equinor, der vil opfattes som Norges Ørsted, men som øger deres olieproduktion, imens kun 0,15 procent af deres producerede energi er vedvarende
Danske Banks sorte investeringer underminerer deres ønske om at fremstå bæredygtige. Det samme gælder Equinor, der vil opfattes som Norges Ørsted, men som øger deres olieproduktion, imens kun 0,15 procent af deres producerede energi er vedvarende
Debat
23. januar 2023

Jeg er klimaaktivist og nordmand og er for øjeblikket i Danmark, hvor jeg følger med i nyhederne. Her kom det for nyligt frem, at Danske Bank til trods for at kalde sig selv bæredygtige i deres markedsføring, investerer 8,4 milliarder kroner i olieselskaber, der stadig leder efter ny olie og gas.

Danske Banks største investering er i det norske statsejede olieselskab Equinor, som arbejder for at åbne nye olie- og gasprojekter verden over lige fra Storbritannien og Canada til Argentina og Brasilien.

Ligesom Danske Bank har Equinor en selvfortælling, som er langt fra virkeligheden, hvilket eksemplet før illustrerer. Tilbage i 2018 brugte selskabet over 200 millioner kroner på at ændre navn fra Statoil til Equinor og vil gerne ses som Norges Ørsted. Men udover navnet er det desværre ganske få ting, der har ændret sig. Kun 0,15 procent af den energi, som Equinor producerer, er vedvarende, og selskabet vil dertil øge produktionen af olie frem mod 2026 fra 1,1 milliarder tønder olie i 2020 til 1,3 milliarder i 2026.

For os aktivister, som længe har kæmpet for, at Norge og Equinor skal tage ansvar for deres rolle i klimakrisen og investere i en grøn, retfærdig omstilling, er det dybt skuffende at opdage, at Danske Bank som medejere aktivt modarbejder dette gennem deres ejerskab.

Jeg blev mildest talt chokeret over at læse kortlægningen fra organisationerne Ansvarlig Fremtid og Mellemfolkeligt Samvirke, som dokumenterede, at Danske Bank stemte imod seks klimaforslag på Equinors seneste generalforsamling. Blandt andet et forslag, der forpligtede ledelsen i Equinor til at opstille klimamål, der fulgte Parisaftalen.

Jeg håber, at Danske Bank vil blive en allieret i klimakampen og støtte arbejdet for, at vi når de internationale klimamål med reel handling og ikke bare tomme ord, som skal få dem til at fremstå bæredygtige. Danske Bank har intet grundlag for at kalde sig selv grønne, så længe de står på et kulsort fundament, som de bliver nødt til at forstå, er en brændende platform for dem selv og for klimaet.

Stine Wilhelmsen er norsk klimaaktivist

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tak for et vigtigt indlæg til almindelig oplysning og til genovervejelse for dem, som af uransagelige grunde stadigvæk er kunder hos Danske Bank.