Kære medaktivister
Dette er et opråb til jer, ikke til politikerne.
I kampen for en beboelig planet har vi forsøgt os med lovlydige demonstrationer, faktabaserede debatindlæg, indignerede taler, kreative happenings, tankevækkende udstillinger, konstruktive debatter med politikerne og i yderste tilfælde et par besættelser og vejblokader.
Vi har spillet med på politikernes betingelser i et naivt håb om, at vi via videnskabelig argumentation og talrige demonstrationer kunne gøre politikerne klogere og få dem til at handle i tilstrækkelig grad.
Nu må vi bare konstatere: Det er spild af tid. Parlamentarismen kan ikke redde os.
Det her, kære medaktivister, er et opråb om, at vi er nødt til at ændre og eskalere vores aktivisme, hvis vi skal gøre os nogen forhåbning om at afværge klimakollapset.
Nøl og brede aftaler
Som klimaaktivister og -bevægelser bliver vi nødt til at stoppe med at vurdere politikerne efter deres klimaløfter. ’Stem grønt’-projektet må siges at være en kæmpe fejl, for alle politikere hævder jo, at de har den grønneste politik, hvorefter de indgår den ene brede aftale efter den anden, helt fra Enhedslisten til Nye Borgerlige, som alle i bedste fald er utilstrækkelige og i værste fald laver greenwashing.
Trods et ’grønt’ flertal de seneste 3,5 år er tiden kun blevet endnu mere knap. CO₂-udledningerne stiger. Forbruget stiger.
Og med den nye midterregering, der stædigt insisterer på at beskytte landbruget over for nogen som helst meningsfuld klimaindsats med en ny klimaminister, som aktivisten Magnus Haslebo på Twitter med rette kalder en »vækst- og afbrændingsminister«, må man bare konstatere, at erhvervslobbyen stadig er langt mere magtfuld end klimabevægelsen.
Selv om det er fantastisk, at man kan få 50.000 klimademonstranter til at marchere på gaden, har det ikke forhindret Dansk Industri og Landbrug & Fødevarer i at diktere klimapolitikken. Penge og lobbyisme er stærkere end klimamarcher. Den kulsorte industri og de kulsorte politikere føler sig ikke truede nok.
Derfor er det tid til en eskalering af klimaaktivismen.
Vi har været for blødsødne, for naive og for ufarlige. Vi må slippe vores indre rebeller løs, lade vores indignation komme tydeligt til udtryk, så folk ikke tager fejl af, at vi mener det her alvorligt. At det her bogstaveligt talt er et oprør for livet. Og at vi ikke vil lade stå til, mens politisk apati er reglen, og klimakollapset kommer tættere på.
For mig at se betyder det helt afgørende et overordnet skift i klimabevægelsens strategi fra ufarlige demonstrationer til civil ulydighed. Det betyder, at vi må eskalere vores pres på systemet gennem blokader, besættelser, arbejdsnedlæggelser, boykot, sit-ins, strategisk hærværk, autonome zoner, kun fantasien sætter grænser.
Skaber mere pres
Sidste forår var vi omkring 800 mennesker, der blokerede broerne rundt om Christiansborg i en stor civil ulydighedsaktion. Det skabte en masse postyr, men det var trods alt overkommeligt nok for politiet at få os fjernet relativt hurtigt og let for politikerne at ignorere os.
Tænk nu, hvis vi havde været endnu flere. Forestil jer det pres, politikerne og ordensmagten ville blive lagt under, hvis vi til næste forår mobiliserer 10.000 indignerede mennesker til at sætte sig sammen på gaden og deltage i civil ulydighed rundt om Christiansborg. Eller 15.000? 20.000? Der er ikke plads til os alle i de overfyldte fængsler.
Eller tænk, hvis tusindvis af fredelige demonstranter besatte Danske Bank eller Mærsk? Lavede folkekøkkener og sang fællessang på direktørgangene?
Eller tænk, hvis tusindvis af friske cyklister lavede cykelløb på landingsbanerne i private lufthavne eller på nye motorveje? Tegnede planer op med kridt på asfalten til nye grønne byhaver- og træer?
Eller tænk, hvis hele vækstøkonomien simpelthen blev standset på grund af massestrejke?
Fokus må skifte fra at mobilisere til store klimademonstrationer til store civil ulydighedsaktioner, for kun gennem masse-disruption kan vi håbe på at forstyrre business as usual.
Det kræver agitation, oplysning og ikke mindst organisering tæt på borgerne, i lokalsamfund og på arbejdspladser, på cafeer, i forsamlingshuse, på uddannelsesinstitutioner. Det kræver, at vi taler passioneret og indigneret om klimakampen – i stedet for teknokratisk og elitært – og på den måde gør den relevant for alle.
Klimakamp er klassekamp
Det betyder også, at vi bliver nødt til at alliere os med fagbevægelsen og stå sammen om direkte aktion. Fagbevægelsen har historisk været den største og vigtigste aktør inden for mobilisering til direkte aktion. Det er en tradition, som vi er nødt til at bygge videre på, så vi kan gøre klimakampen relevant for mange flere mennesker og få dem mobiliseret til den nødvendige handling.
Vi må vise folk, hvorfor klimakampen ufravigeligt hænger sammen med klassekampen. At destruktionen af vores planet ufravigeligt hænger sammen med det kolossale overforbrug hos verdens rigeste mennesker i en tid, hvor almindelige mennesker må stifte gæld for at betale husleje og vælge mellem mad og medicin.
Én person i den rigeste procent af Danmark udleder ti gange så meget CO₂ som en gennemsnitsdansker. Det faktum må stå lysende klart som et eksempel på den indbyggede ulighed i klimakampen. For det, der virkelig vil kunne lukke ned for vores forurenende vækst- og profitstyrede system, vil være massestrejker med bred folkelig opbakning. Vedvarende modstand, der med aktiv folkelig involvering og støtte vil kunne standse systemets undertrykkelse af såvel mennesker som natur.
Derfor skal vi være stemmen, der insisterer på, at det ikke er en naturlov, at almindelige mennesker må holde for under en buldrende inflationskrise, mens olie- og gasselskaber forgylder deres aktionærer med milliarder. Kampen for en beboelig planet og udryddelsen af klassesamfundet er den samme. Derfor må vi også tænke dem sammen og handle derefter.
Politisk uafhængig
Og endelig er det vigtigt, at klimabevægelsen fremover ikke lader sig købe af ’nok så grønne’ parlamentariske partier.
Indrømmet, under valgkampen kastede jeg selv mine kræfter i Frie Grønne. Trods partiets fejl og mangler mente jeg, det var vigtigt med en stemme, der forenede den antiracistiske kamp med klimakampen, hvilket vi i klimabevægelsen overordnet har været for dårlige til at gøre. Det antiracistiske perspektiv er fuldstændig essentielt, for klimakrisen er funderet i racisme. Hvis en tredjedel af Danmark lå under vand lige nu i stedet for Pakistan, havde viljen til handling nok set helt anderledes ud.
Men selv hvis Frie Grønne var blevet valgt ind, ville det afgørende skub til forandring stadig kun være kommet ét sted fra: den brede befolkning. Gennem civil ulydighed, massestrejke og horisontal organisering. Uanset om vi som privatpersoner foretrækker visse partier, må vi derfor som organisationer endeligt klippe båndet til Christiansborg.
Vi kan ikke som organisationer gøre os til fortalere for et parti frem for et andet, for det er hele systemet, den er gal med, og således er det også hele systemet, vi skal presse.
Kære venner. Drop den naive loyalitet. Politikerne og lobbyisterne har erklæret krig mod den grønne omstilling. De har erklæret krig mod middel- og underklassen for at beskytte overklassens overforbrug. Og de fortsætter krigen mod danske minoriteter med miljøracistisk lovgivning som ghettoloven.
Der må blæses til kamp, hvis vi skal vende skuden og undgå katastrofen.
Jeg ved, at mange af jer allerede har tænkt det samme.
Bedste hilsner
En medaktivist
Nicholas Nyrop Vinthen er aktivist i Extinction Rebellion
Dejligt at se forslag til handling.
Men jeg er bange for, at det vil nytte nadaa.
Desværre.
Så længe, I/vi ikke har pengemagten med.
Har under aftenens håndboldkamp efter læsning af Informations artikel om russiske private hære tænkt:
- Vi har accepteret reklamefinansiering af håndboldspillere. Det koster vel på hver enkelt spillers selvbestemmelse?
- Vi har accepteret, at rigmænd opkøber fodboldklubber og reverenter talt skider på spilleres anstændighed og vilkår (Esbjerg mm)
- Vi lever iflg. Informations artikel med, at diverse private hære i stigende grad styrer konflikter og krige i bl.a. Afrika for at skaffe - flere - penge til bagmændene. Med deraf følgende risiko for, at Putin væltes i et ragnarok af strid mellem private krigsherrer.
- I USA er en del af fængselsvæsney privatiseret.
- og så er katten sluppet ud af sækken:
KONFLIKTER OG KRIGE ER HEREFTER ENDEGYLDIGT UDLICITERET TIL DEM, DER HAR PENGE NOK TIL AT FINANSIERE MAGTKAMPEN!!!
Så måske ER regeringens forslag ikke så dumt, som det lige lyder - men bare eklatant klodset:
Et forsøg på at koble nationen/statsmagten til krigsmagten - for at undgå en privatiseret dansk hær, hvad der vel ikke ville ligge langt fra hverken V eller M...?
Hvis det er baggrunden - at Mette Frederiksen er gået med på galejen at sælge store bededag for at undgå en privatiseret hær - så vil jeg foreslå hende at ansætte nogle nye spindoctorrer.
Til den løn burde det være muligt...
Jeg syntes Nicholas virker radikaliseret og totalitær. En farlig mand som kender sandheden og mener at klassekamp og ghetto lov har noget med grøn omstilling at gøre. Hans ide om at samle masserne( under og mellemklasse ) mod en fælles fjende(overklasse ) minder om noget ubehageligt
Står extinction Rebellion en dag i vejen for mig vil de blive behandlet som facister. Noget med medister
"Det betyder, at vi må eskalere vores pres på systemet gennem blokader, besættelser, arbejdsnedlæggelser, boykot, sit-ins, strategisk hærværk, autonome zoner, kun fantasien sætter grænser." - Skriver Nicholas-nyrop-vinthen.
Ja da... Vi har set sandheden og vi har ifølge os selv, den endegyldige retfærdighed, på vores side.
For vil du ikke det vi vil. Så må vi banke dig, til at indse sandheden og true dig til, at acceptere vores ide om, global endegyldig retfærdighed!
Hvor har vi oplevet og hørt det før?
Hvad med, at komme med nogle realistiske og brugbare løsningsforslag på klimakrisen i stedet? Er de forslag realistiske og gode nok. Så vil folket også kunne se en ide med, at tilslutte sig og bruge disse.
Nå nej, det er nemmere at råbe og skrige, som et barn, som mener sig overset og uretfærdigt behandlet. Jeg smider mig på gulvet, larmer og ødelægger noget i trods, for så ser man mig da.
Fuck dit liv, jeg vil redde verdenen, og jeg er den eneste sande frelser. Kan du ikke se det, så må jeg true dig, til at se det???
Denne form for indlæg er en ren gave til de, der mener, at man skal ignorere klimabevægelsen.
Hvad kunne man uden større besvær slå ned på?
- Tilkendegivelsen af, at demokratiet/parlamentarismen har fejlet, så man nu skal ty til selvtægt/vold i form af bl.a. hærværk?
- Påstanden om, at det er de rigeste i samfundet, der i virkeligheden udgør hele CO2-udfordringen – med henvisning til en artikel, der fuldstændigt uunderbygget slynger tal ud, baseret på en rapport vedrørende global udvikling i CO2-udledning i de foregående 30 år?
- Påstanden om, at naturkatastrofer i andre lande er udtryk for racisme?
Alle tre elementer er Gefundnes Fressen for enhver, der vil skyde klimakampen ned
Men det betyder jo naturligvis ikke noget hvad andre mener, når man nu allerede har afskrevet parlamentarismen og samtidig er så heldig at have patent på Sandheden.
For vi andre, der har et lidt mere balanceret (nogen ville nok sige realistisk) syn på de globale klimaudfordringer og mulighederne for at løse dem, gør det til gengæld det yderst vanskeligt at tage Extinct Rebellion alvorligt eller i forsvar.
Historien -den mere umiddelbare - viser adskillige eksempler på, ikke bare hvordan menneskets tænke-, reaktions- og tilpasningsevne sikrer vores overlevelse. Desværre viser den også, hvor galt det kan gå, når vi handler eller lader os lede i panik.
Der er langt alvorligere perspektiver end klimaet på spil, nemlig vores adfærd overfor hinanden. Udover de hovedløse massebevægelser, i hvis skygge høtyve og strikkedamer gemmer sig, er også økofascismen så småt begyndt at stikke sit hæslige hovede frem.
At sætte ungdommen på en piedestal er at kombinere uvidenhedens mangel på selvkritik med udødelighedstroens ufejlbarlighed.
Et par milliarder mennesker sætter deres lid til udvikling og vækst for at slippe for truslen om sult og epidemiske sygdomme. De, der siger at klimapolitik er vigtigere end vækst, er enten totalt ligeglad med disse milliarder af menneskers skæbne eller totalt uvidende om hvordan virkeligheden er skruet sammen.
Den naturlige måde for mennesker at leve på er at plukke, dræbe og forurene. Det har vi gjort siden vi kom til og vil vedblive med det, med mindre nogen kan eliminere termodynamikkens 2. lov. Men efter visses mening skal menneskeheden i stedet sige "undskyld" til jordkloden for at være den største succeshistorie i evolutionen.
I jagten på en absolut sandheds trygge favn råbes ukritisk på central planlægning og kontrol uden tanke på, at den slags nemt ender i et tyranni, hvor målet helliger midlet.
Prøv nu lige at se på hele spektret under ét. XR befinder sig i den aktivistiske ende af skalaen, men vi er også begyndt at få nogle, der foretager angreb på SUV-biler. Når der ikke sker en virkelig opbremsning i vores ødelæggende livsstil, er det da ikke noget under, at nogle går til yderligheder.
Man kan også spørge sig selv, hvem det er, der ødelægger Jorden. Det er jo ikke aktivisterne. Det er erhvervslivet og fagbevægelsen i uskøn forening. Det er dem, der tankeløst bruger løs af ressourcerne. Lad os lige se på spektret, hvem der er de største svinemikler og overforbrugere. Det er i hvert fald ikke de unge XR-aktivister.
Jeg kan godt li ideen om en masse cyklister på lufthavnenes landingsbaner.
Nååh, undskyld, forstyrrede jeg "business as usual"-segmentet?
Jamn så må I sandelig undskylde.
Det går jo så godt, så godt med den grønne afvikling.
Tjah - en ubehagelig blanding selvretfærdig leninisme (avantgarden der har set lyset og derfor har ret så ud med demokrati ) og økofascisme der kommer længere og længere væk fra den påståede 'vi lytter til videnskaben'
@ Nicholas Nyrop Vinthen
Regeringen har sendt vores skarprettere - caesar-haubitser til Ukraine - så det burde være nogenlunde sikkert herhjemme, med sådan nogle aktioner - og så tør jeg godt være med.
Til jer (og til dels nok osse lidt mig selv) som p.gr.a af kronikørens brug af ordet "kollaps" med en automatreaktion straks afviser holdningerne i kronikken som bare en gang alarmistisk vrøvl: kollaps er vel egentlig (rent fysisk) bare at gå fra én tilstand til en anden. Men ønsker vi at være i dén anden tilstand - jeg tror det næppe. Og et tippingpoint er således en form for kollaps - og disse er jo ganske velbeskrevne i diverse videnskabelige rapporter.
@ Nicholas Nyrop Vinthen
Berøringsangsten for dit opråb er alarmerende!
At give demonstranter knippelsuppe frigør co2. At knippelsvingeren typisk er df/Støjberg vælger mens demonstranten er Alternativet vælger, gør næppe udslippet mindre.
Den lyserøde elefant, der fylder hele stuen, men som der ikke tales om, er at det er lykkedes at lave fusion med positivt energiudbytte. Hvordan vil det påvirke lysten til at investere i andre energiformer ?
Man kan lige her og nu købe svensk trækul. I stedet for at brænde det lægges det tilbage i de tomme minegange, hvorfra det oprindeligt stammer
Desværre Nicholas Nyrop Vinthen. Langt den største CO2 udledning kommer uden for Danmark og hele EU for den sags skyld. I Danmark er CO2 udledningen faldet støt de seneste årtier. Faktisk har vi i Danmark nedsat CO2 udledningen med næsten 30 millioner tons årligt siden 1990. En reduktion på 40%. Målet er 70% inden 2030. Og med de nye energiøer og dertil knyttede havvindmølle parker og andre tiltag der er i gang eller på vej er Danmark godt på vej til målet.
Men på verdensplan stiger den samlede udledningen. En årsag er, at der dagligt løftes over 400.000 mennesker ud af fattigdom og over i den økonomiske forbruger klasse som du og jeg. Og der er fortsat 3-4 milliarder mennesker, som venter på at komme med på vognen.
Egentlig burde der indføres en CO2 kvote for hvor meget det enkelte menneske må udlede, så man ikke bare kan betale sig fra det. Ligegyldig, hvor rig man er. Men ha ha ha. Det kommer aldrig til at ske. Men sagen er den, at de rigeste 10% udleder over 50% af alle udledninger og forureninger.
Så spis en mange millionær til morgenmad frem for mysli og du er godt på vej. Og nu, hvor der skal gennemføres topskattelettelser i Danmark, får de rige lov til yderligere at øge deres udledninger.
Hvis det nu mod forventning skulle lykkes at bringe Jordens kulstofkredsløb i balance, hvad vil mon så det næste være, der kan rejse en kollektiv frygtorgasme?
"Én person i den rigeste procent af Danmark udleder ti gange så meget CO₂ som en gennemsnitsdansker"
Besæt de rigestes ejendomme. Så skal du bare se. Det vil vække fem gange så meget opsigt end at spærre både motorveje og lufthavne.
"business as usual"-segmentet?
Står extinction Rebellion en dag i vejen for mig vil de blive behandlet som facister.
Der er langt alvorligere perspektiver end klimaet på spil, nemlig vores adfærd overfor hinanden.
Nå nej, det er nemmere at råbe og skrige, som et barn, som mener sig overset og uretfærdigt behandlet.
Torben Kjær Andersen
Hvis du ikke forstår hvad andre siger så skal du måske læste teksten igen, fordi du taler forbi dem. Klimaaktivister og ikke kun dme har sagt i årtiger at vækst er problemet og netop heviser med hensyns til ulighed at der skal en manden måde at fordele goderne og at producere op, og det har nogen økotæmnker sagt siden 1970'erne dvs, læst ivan Illiches " Det omvendt Samfund" fra 1972. Du kan sige at argumentet er ngoen vrøvt men skal du kom med andet en en banal gentagelse og en realt ingorance, fordi det er realt set ikke nok recurser at lave sådan som vi gøre i vesten hvis ogsp resten af verden skal lave sådan.. Hvis du ikke mender det er du klimanægter eller bare en af dem der ikke vil føre en på argumengter baserende s samtale
Thomas Jørgensen
Hvad er en fascist for dig, fordi? Er der nogen der ikke enig i hvad du syns ordet demorkati betyder?
det var andres kommentars jeg har lagt op
Kim Lahn
Torben Kjær Andersen
og jeg kalder dem for segmented da deres holdning afspejler at de ikke har forstået problemet omfang og kalder de unge der har rejst sig op ad sofaen for forkælede dumme unger med en fasictisk tankegang.
Vh Thomas