Læserbrev

Mjølnerparkens pensionister blev lovet renoveringer. Nu tvangsflyttes de i stedet

Folketinget har vedtaget ghettopakken. Derfor bliver den ellers godkendte renovering af Mjølnerparken nu til et investeringsprojekt. Det betyder, at pensionisterne skal tvangsflyttes, og at Danmarks største og ældste seniorbofællesskab smadres
Folketinget har vedtaget ghettopakken. Derfor bliver den ellers godkendte renovering af Mjølnerparken nu til et investeringsprojekt. Det betyder, at pensionisterne skal tvangsflyttes, og at Danmarks største og ældste seniorbofællesskab smadres
Debat
1. februar 2023

Siden Folketinget vedtog ghettopakken i 2018, har Mjølnerparkens seniorbofællesskab ventet i uvished. Men nu er pensionisterne, som bor der, blevet opsagt af det almene boligselskab Bo Vita fra den 1. april 2023 – uden udsigt til, at bofællesskabet kan leve videre på grund af de markante huslejestigninger.

Pensionisternes boligblok, blok 3, er blevet solgt til en privat investor, som Københavns Kommune koldblodigt godkendte. De godkendte, at pensionisterne skulle tvangsflyttes fra deres hjem.

Både den tidligere boligminister, kommunalpolitikerne og Bo Vita fremsatte tvetydige alternativer for bofællesskabets fortsatte eksistens.

Pensionisterne protesterede. For i fem år har de levet med usikkerheden, imens deres hjem blev forvandlet til byggeplads, deres fælles baghave gravet op, og gårdspladsen ligeså.

Jeg boede selv i seniorbofællesskabet i to gode år indtil 2017, hvor jeg flyttede på landet. Før jul kom jeg på besøg – første gang efter corona. Det grimme byggekaos, hvor der før stod en fredelig, grøn gård, gav mig et chok.

For hvordan ville jeg have det, hvis jeg hver dag i min sene alderdom, skulle se mit hjem blive ødelagt?

Efter mit besøg kom opsigelserne i massevis. Men findes der tomme lejligheder i København, som en folkepensionist har råd til? Og hvad med det vigtige fællesskab?

Bemærkelsesværdigt har det ikke altid set sort ud for pensionistfællesskabet. For i omkring 2015 satte Lejerbo, Mjølnerparkens oprindelige ejer, en lang proces i gang med en renoveringsplan. Den blev godkendt, og Landsbyggefonden lovede finansiering.

Stemningen var i top, men lige før planen skulle implementeres, blev ghettopakken vedtaget, Lejerbo blev til Bo Vita, og renoveringsplanen droppet.

I stedet for genhusning under renovering skulle beboerne bare opsiges.

Pioner-seniorbofællesskabet, som har fejret 35-års jubilæum, skulle smadres.

Selv sidder jeg her på landet med mit på det tørre, men vreden vokser, som jeg skriver.

Derfor skylder Københavns Kommune seniorbeboerne at genhuse dem det samme sted, så fællesskabet kan leve videre.

For det kan ikke være rigtigt, at et alment boligselskab bare kan smide mine gamle naboer på gaden – og så endda med kommunens velsignelse. 

Marie Bille er pensionist

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

Det er en skændsel og en skamplet på Danmark, at 'ghettoloven' overhovedet er blevet vedtaget.

Den handler slet ikke om 'utilpassede udlændinge' eller 'parallelsamfund', men om gentrificering og privatisering, og fed profit for magteliten og spekulanterne, og krig imod de borgere, der er besiddelsesløse.

Viggo Okholm, Lillian Larsen, Mette Johansson, Marianne Jespersen, Sara Sindberg Bentsen, Karsten Nielsen, Per Klüver, Egon Stich, Jes Thomsen og Lisbeth Saugmann anbefalede denne kommentar

Det Bovita gør og gjorde har ikke noget med Ghettoloven at gøre. Det kunne selskabet allerede inden.