Klumme

Hvis ikke OK23 skal ende med storkonflikt, skal begge parter turde at prøve noget nyt

Længere overenskomstperiode, mere automatik i løndannelsen, kædeansvar i byggebranchen og fordele til de fagforeninger, der løfter forhandlingsbyrden. Hvis parterne kan blive enige om nogle af disse tiltag, kan det være, at lønstridighederne ikke bliver afgørende
I forbindelse med overenskomstforhandlingerne i 2018 demonstrede fagforeningerne. Hvis man skal undgå en storkonflikt i forbindelse med OK23, er det vigtigt at parterne går nye veje.

I forbindelse med overenskomstforhandlingerne i 2018 demonstrede fagforeningerne. Hvis man skal undgå en storkonflikt i forbindelse med OK23, er det vigtigt at parterne går nye veje.

Mathias Svold

Debat
11. januar 2023

Alle taler om faren for storkonflikt ved de igangværende overenskomstforhandlinger på det private arbejdsmarked. Som mangeårig fællestillidsmand har jeg et usentimentalt forhold til det mulige udfald. Det er en del af den danske model. Men før vi når så vidt, skal alle forhandlingsmuligheder jo afsøges. Jeg tror, at en række af de krav, som parterne har holdt ud i strakt arm de senere år, kan blive nøglerne til at undgå, at lønmodtagerne stemmer nej.

Normalt kæmper fagbevægelsen for korte overenskomstperioder, mens arbejdsgiverne typisk ønsker det modsatte. Aktuelt er meldingerne dog, at man realistisk set ikke kan indhente det enorme reallønstab skabt af inflationen på kort sigt, og slet ikke i indeværende år. Derfor håber jeg, at forhandlerne overrasker og indgår en historisk lang aftale på fire år, hvor sigtelinjen er at have genskabt lønmodtagernes udhulede købekraft ved overenskomstens udløb.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her