Ian Buruma er hollandsk født akademiker, journalist og forfatter. Har studeret både kinesisk litteratur og japansk film og er i dag professor i Menneskerettigheder og journalistik på Bard College i New York. Han er forfatter til utallige prisvindende bøger og har skrevet for store internationale medier som The New Yorker.
Indtil for nylig yndede Kinas præsident, Xi Jinping, at udråbe sin nultolerancepolitik over for COVID-19 som kronbeviset på, at autoritære etpartistater er bedre til at få styr på pandemier (og andre kriser) end verdens rodede demokratier, hvor egoistiske politikere og lunefulde vælgerbefolkninger hæmmer nødvendig handlekraft.
En person der skriver for en Rupert Murdoch ejet avis (The Newyorker) bør man tage med en skefuld salt.
@TKLJ: Mærkeligt stråmandsargument. Forhold dig til det, manden siger, ikke hvor han siger det
The New Yorker har intet med den Rupert Murdochejede avis New York Post at gøre.
Så derfor er Torben K L Jensen's kommentar totalt uden relevans.
Corona er slemt nok. Men den samlede reaktion og ballade omkring den er meget være. Det er hverken første eller sidste gang verden rammes af en pandemi. Det sker faktisk jævnligt. Oftest dog uden de helt store udforinger. Hvert år dør millioner af mennesker af diverse infektioner. Det er så at sige helt naturligt og uundgåeligt. En del af livet som så meget andet.
Den største forskel fra før og nu er, at før blev det glemt igen. Nu glemmes intet. Det holdes i live online i al evighed, hvor en corona situation kan bruges til alverdens ting og sager politisk, økonomisk, konspirationer, Gud den almægtige. Kun fantasien sætter grænser. Og knap nok det.
Jeg tog fejl - så du har ret navnebror- ikke desto mindre er artiklen tendentiøs og kunne for den sag skyld være skrevet til New York Times. Indien,der er blevet større end Kina,er ikke blevet nævnt i denne sammenhæng og at sammenligne Mao ´s "store sprig fremad" hvor millioner døde af sult med en pandemi hvor den kinesiske brslutning sandsynligvis har reddet milllioner fra døden.er direkte ulækker.
@Torben Jensen.
Nu er det jo New York Post, der er Murdochs sladder- og skandaleavis i NY, mens NY Times - sammenlignet med Post å- nærmest er et dydsmønster.
Jeg er helt klar over, at NYT i Nordamerika ofte har et omdømme, der ligner det, Politiken slæber rundt med i borgerlige kredse, men det er stadig i høj grad et seriøst medie.
Mht. coronahåndtering er Kina i sin helt egen klasse - blind og døv for anbefalinger fra resten af verden.
Derfor har landet nu en vildt grasserende epidemi, som det slet ikke havde forberedt sig på.
Den voldsomme befolkningskontrol i Kina har udsat masseproblemerne med Covid-19, men om den også sparer befolkningen har vi til gode at se (hvis vi overhovedet får troværdige data ud).
Indiens problemer med Covid-19 har mange årsager, både interne og globale. For hvor Kina sandsynligvis ville afvise effektive vestlige vacciner, har Indien (vist nok) haft problemer med at få leveret tilstrækkeligt af dem, oven i sin svage organisering af samfundet og udbredte fattigdomsproblemer.
Sket er sket og det kan der ikke laves om på med en efterrationalisering der er skevet af den vestlige presse - det sidste nyt jeg har læst i Xinhua er at kurven er begyndt at knække godt hjulpet på vej af det kinesiske nytår.
Jeg kan godt forstå, at Xinhua jubler over partiets alvise beslutninger.
Det gjorde det jo også over fastholdelsen af den benhårde nedlukningspolitik, lige til det fik nye forholdsordrer fra præsidentpaladset.
Der er ingen uafhængige kilder til livet i "Folke"-republikken - men en heftig censur!
Kinesere er også mennesker der gerne skulle overleve en klimakatastrofe.
Kinesere overlever ikke noget som helst bare fordi Kinas "Kommunistiske" Parti beordrer Xinhua til at udsprede på jubelberetninger.....
Torben - Jeg abonnerer både på CNN og BBC World News og de fortæller en helt anden historie end din - bare for at få balance i tingene.
'..I USA tvang ekspertudtalelser, kritiske medier og risikoen for at tabe præsidentvalget selv ubehjælpsomme Trump til at kanalisere enorme summer ud i vaccineudvikling.'
Nej, Buruma. Det gjorde udsigten til enorme profitter. Pfizer har fx øget deres indtjening gennemderes Covid-vacciner med 36% ift årene 2018-2020.
'..de fleste mennesker blev vaccineret,.'
Nej, Buruma. Mellem 55 og 58% i USA er fuldt vaccineret (2 doser) v. udgangen af 2022. Og det er stadig de fattigste der rammes af Covid og dør af sygdommen. Fordi de ikke er vaccineret.
Som sædvanlig, når det drejer sig om Informations Kina-dækning, er artiklerne fyldt med propaganda fra kinesiske og asiatiske expats der residerer i USA. Og jeg må give Torben KL Jensen ret. Hvordan kan en professor - ganske vist kun i litteratur - fotrvente at blive taget alvorligt, når en af hans kilder er et amerikansk nyhedsmedie? Dette medie, Reuters, er faktisk mere ærlig end Muruma, der hævder at 9,000 er døde efter restriktioner blev ophævet. Reuters skriver 'probably'. Muruma (og Torben Siersbæk) uden dette forbehold. Og bare lige - hvormange er døde i USA? 1,000,000 ++?
Jeg kunne blive ved., men nok for denne gang. Der kommer med garanti mere anti-kinesisk propaganda fra Information!
@Torben K L Jensen - 31. januar, 2023 - 21:31.
Du må gerne uddybe, hvad det er CNN og BBC World fortæller.
Er det om Kinas Coronahåndtering eller det Kinesiske "Kommunistiske" Partis absolutte og udemokratiske magt i Kina?
@jens christian jacobsen - 31. januar, 2023 - 21:34.
Jeg har vist ikke udtalt mig om antallet af kinedere, der er døde med eller af covid-19!
Jeg har påpeget, at Xinhua skriver, hvad det får besked på ar KKP.
Men det er selvfølgelig sjovere at lave stråmænd!
Forøvrigt, hvem er Muruma?
Torben Jensen.
Tak for tippet med CNN og BBC World.
Her er en artikel fra CNN fra 27/1.: https://edition.cnn.com/2023/01/27/china/rural-china-lunar-new-year-covi....
Den flugter vist meget godt med mine betragtninger.
Og denne her fra BBC World er vist heller ikke langt fr: https://www.bbc.com/news/world-asia-china-64449226.
Så hvad er det du læser på de to sites, der er så afvigende fra hvad du læser (ind) i mine kommentarer?