Kommentar

Jeg frygter for et totalt kollaps blandt nyuddannede med de nye regler for dagpengesatser

Det er, som om regeringen ikke magter at forstå, hvordan det er at være studerende i dagens Danmark. Hvordan det er at være ung og under et konstant pres i et samfund, hvor vi aldrig er nok
Nyuddannede kommer ud til et økosystem, der er i total ubalance. Og så er der en tendens til, at mange af vores kommende arbejdsgivere fremsætter uopnåelige krav i deres jobopslag, skriver kandidatstuderende i Digital Design & Interaktive teknologier Laura Jakobsen i denne kommentar.

Nyuddannede kommer ud til et økosystem, der er i total ubalance. Og så er der en tendens til, at mange af vores kommende arbejdsgivere fremsætter uopnåelige krav i deres jobopslag, skriver kandidatstuderende i Digital Design & Interaktive teknologier Laura Jakobsen i denne kommentar.

Jakob Dall

Debat
18. februar 2023

De nye nedskæringer i dagpengesatsen viser for alvor, hvor lidt regeringen prioriterer os studerende og nyuddannede. 

Jeg frygter for et totalt kollaps blandt landets nyuddannede med de nye regler for dagpengesatser. For hvordan kan vores hverdag hænge sammen, når vi står midt i en økonomisk krise med fyringsrunder alle vegne og arbejdsgivere og en regering, der ikke forstår livet som nyuddannet?

4.322 kroner. Så meget mindre kan jeg og andre nyuddannede se frem til, hvis vi er nødsaget til at gøre brug af dagpengesystemet. Det er desværre den hårde skæbne for en række af de studerende, vi får ud på arbejdsmarkedet, og som ifølge den danske regering synes at være lidt for dovne til egentlig at få sig et job. Ifølge vores nye beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) er det da heller ikke noget problem for de studerende. Den månedlige indkomst stiger med omkring 3.000 kroner sammenlignet med den gældende SU-sats, og det lyder jo godt på papiret. Det er bare lidt, som om  Ane Halsboe-Jørgensen har glemt, hvordan vi studerende knokler hver eneste uge på vores studiejob for at opretholde en bare nogenlunde værdig livsstil.

Straffes for regeringens krise

Det er, som om regeringen ikke magter at forstå, hvordan det er at være studerende i dagens Danmark. Hvordan det er at være ung og under et konstant pres i et samfund, hvor vi aldrig er nok. Vi skal rydde op efter det kolossale overforbrug siden 80’erne. Vi skal lære at udfylde flere job på samme tid, fordi vores generation er mindre end det, som samfund og fremtid kræver. Vi skal lære at håndtere to verdener – den fysiske og den digitale – hvor det kræves, at vi navigerer rundt og prøver at danne os et overblik over det gode, ærlige liv. Og nu skal vi så også lære at stille os tilfredse med mindre, leve for mindre og føle os mindre. Straffen for den nye regerings identitetskrise tilfalder os.

Først kunne vi vinke farvel til hjælpepakker. Efterfølgende blev vores mulighed for at være i tvivl og mærke efter sløjfet med den nye SU-reform. Og nu kan vi heller ikke rigtig overleve på de dagpenge, som ellers så fint bliver fremstillet som vores sikkerhedsnet.

Jeg spørger bare: Hvordan kan Ane Halsboe-Jørgensen og resten af den siddende regering se sig selv i øjnene efter at have indført de nye og markant forringede dagpengesatser for nyuddannede?

Jeg har svært ved at få det til at give mening, når regeringen argumenterer for, at nyuddannede så nemt som ingenting kan finde deres første job. Jeg ved godt, at der er mangel på arbejdskraft, men det gælder ikke alle brancher. 

Til sommer bliver jeg uddannet cand.it. Jeg er privilegeret, for jeg har uddannet mig inden for en branche, der reelt set er presset helt i bund og oplever en massiv mangel på arbejdskraft, så jeg skal nok komme hurtigt i job. Men det er langtfra tilfældet for alle.

Giv os en chance

Vi kommer ud til et økosystem, der er i total ubalance. Og så er der en tendens til, at mange af vores kommende arbejdsgivere fremsætter uopnåelige krav i deres jobopslag. Vi bliver set som underkvalificerede til de stillinger, som er beregnet til os, og overkvalificerede til de stillinger, som vi søger for desperat at undgå at blive indsluset i dagpengesystemet. Og hvad fanden gør man så?

De, der er så heldige at få tilbudt et fedt job, må ofte sige ja tak til en løn, som de skammer sig over at dele med andre.

Regeringen synes vist, at de har fundet løsningen. Betal os mindre i dagpenge, og tving os ud på et arbejdsmarked, der er endnu mere i ubalance, end hvad der hidtil har været tilfældet.

Jeg mener, at regeringen i stedet for skulle kigge ind i de vilkår, som arbejdsgivere tilbyder nyuddannede. I stedet for at vores generation alene skal løfte byrden for fremtidens Danmark, bør regeringen også forsøge at forstå vores behov og gøre noget ved de strukturer, der skaber en ubalance.

Vi er ikke overmennesker, og vi kan kun være fremtidens redningskrans, hvis nogen giver os en chance.

Laura Jakobsen er kandidatstuderende i Digital Design & Interaktive teknologier på IT-Universitetet

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Marianne Jespersen

Godt skrevet og sagt. Problemet er at regeringen gør det målbevidst og med åbne øjne og at mange i befolkningen tilslutter sig denne betragtning om at de unge er dovne og forkælede osv. osv. Man har skabt en prygelknabe gruppe og elendiggør dens vilkår uden at fagforeningerne, forældregenerationen solidarisk investerer i deres børns og børnebørns fremtid. De blå partier ønsker helt klart et ydmygt og lydigt ungeproletariat som vil lade sig byde kontinuerligt forringede vilkår. Ond Vilje, styring med pisk og frygt for nogle grupper. Del og hersk politik. Hvornår bliver solidaritet og ordentlighed præmissen for valg af regering!!

Steen K Petersen, Frederik Schwane, Mogens Holme, Jan Uffe Bech, Peter Meyling, Lise Lotte Rahbek, Per Dørup, johnny volke, Eva Schwanenflügel og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

Ynk ynk.
Du behøver ikke frygte for et kollaps blandt de nyuddannede. Vi er mange der har prøvet det der var værre end en nedsat dimittendsats, det er en del af livet.

Hold op med at tale om "værdig livsstil" og "det gode, ærlige liv", det er ikke noget staten skal skabe for dig, det er noget du selv skal skabe.
Fat mod på livet.

Erik Fuglsang, Kim Petersen, Claus Nielsen og Jørgen Munksgaard anbefalede denne kommentar
Jesper Johannsen

Hmmm. Ja den stakles ungdom. Sådan har det altid været. Og alle de her cafe besøg koster jo kassen. Men som Ane Halsboe-Jørgensen aggressivt skreg ind i DR TV holdets kamera for leden "Danmark SKAL opruste". Hun lød temmelig hysterisk af en beskæftigelsesminister at være.

Nå. Men find du dig et arbejde. Der er masser af ledige stillinger. Du er selv ansvarlig for dit liv. Hvis du ikke har opdaget det endnu.

Erik Fuglsang, Kim Petersen, Claus Nielsen, Jørgen Munksgaard og Torben Arendal anbefalede denne kommentar
Jesper Johannsen

"vi studerende knokler hver eneste uge på vores studiejob" Fortsæt endelig med det.

Det er svært at komme dig i møde. Du overser fuldstændig det, du får og har fået - gratis. For mig lyder din kritik som udtryk for en noget forkælet forståelse af samfundet, og - undskyld mig - mangel på viden og proportioner.

Erik Fuglsang, Kim Petersen og Jacob Nielsen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er ufatteligt, at den almindelige udvikling, hvor de fleste nu har adgang til en uddannelse, samtidig har betydet, at rigtig mange er kommet til at betragte det som 'en gave'; men det er jo ikke en gave, det er jo at tage et ansvar dog sig selv og for det samfund, man skal lave i. Det er at sige nej til umiddelbart relativt flere penge og mere tryghed i håbet om at opnå det på længere sigt - hvad alt for mange må sande, at de ikke længere kan regne med, fordi samfundet reelt har svigtet sine egne idealer.
Den enkleste måde at komme om ved dette problem med dagpenge efter endt uddannelse er i stedet at beregne værdien af studiejob i den periode, den beregnes for alle andre organiserede ansatte, altså tre år. På den måde vil rigtig mange studerende have optjent retten til fulde dagpenge, og det er ganske groft ikke at lade dem få dem.

Både SU og dimmententsats er blevet udhulet i årevis.Men hvad rager det de snotforkælede 68'ere?
De har altid været dygtige til at rage til sig.
Og de fortsætter skamløst.

Frederik Schwane, Marie Hansen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Frederik Schwane

Sikke nogle nedladende kommentarer til de unge, der skal leve for mindre end du og jeg.

Jesper Johanssen, hvor mange cafébesøg ville du have råd til, hvis du fik udbetalt 5.500 kr om måneden OG skulle betale for mad, husleje, transport, forsikringer og alle de udgifter, vi alle har - OG bøger?

Vidste I at danske studerende ikke bliver medregnet i fattigdomsstatistikker., selvom de er landets mest fattige overhovedet.

"Jamen, du får en gave af samfundet, forkælede unge"... NEJ, samfundet får velfærd ud af mennesker, der uddanner sig. Samfundet har brug for uddannede mennesker.

Der er så meget jantelov i disse her debatter om unge, der uddanner sig, at nogle simpelthen mister fornuftens stemme.

Og nu skal de også være fattige som nyuddannede, så de gamle generationer kan få mere.

Jeg forstår godt, at de unge bliver vrede.

Ebbe Overbye, Steffen Gliese, Jeanette Jensen og Lotte Jørgensen anbefalede denne kommentar
Jeanette Jensen

Det er rystende forringelser for nyuddannede. Satsen sættes kraftigt ned, og økonomien bliver faktisk samlet set lavere end at være på SU, hvis der medregnes studiefordelene. OG samtidigt forkortes dagpengeperioden til ét år. Det vil sige de unge har nu et år til at finde et job indenfor deres fag og ellers ryger de ud af dagpengesystemet. Derefter skal de over i kontanthjælpssystemet ved ledighed - hvad skal de dog der?? Det er jo helt grotesk. Security delen i den danske model for de unge er jo dermed på vej til at blive afskaffet. Dermed vil der være langt mindre incitament til at være medlem af en a-kasse.

Og så bare lige en ting; De unge skal sgu ikke være ih øh så ydmygt taknemmelige over at få en lang gratis uddannelse - de kommer jo til at betale rigeligt tilbage til samfundet i skatter og arbejdskraft.
Jeg forstår også godt at de unge bliver vrede. Man kunne håbe på, at også på et tidspunkt får nok af det mere og mere udbredte generationstyveri.

Ebbe Overbye, Steffen Gliese og Frederik Schwane anbefalede denne kommentar
Jesper Johannsen

"Det vil sige de unge har nu et år til at finde et job indenfor deres fag"

Nej Jeanette Jensen. Nyuddannede har et år til at finde sig et arbejde, som kan brødfører dem.

Steffen Gliese

De unges forældre har i årtier betalt skat, for at deres børn skal kunne få en uddannelse. Alternativet var at spare de samme penge op - og dermed sætte velfærdssamfundets mekanisme i står, for den går ud på at indbetale løbende og modtage, når det kræves.
Men mht. uddannelse er det samfundet, der børe være taknemligt - især fordi de studerende ved siden af studierne udfylder mange pladser på arbejdsmarkedet.
Som jeg skrev tidligere: alene pga. deres studiearbejde burde de være berettigede til fulde dagpenge på almindelige vilkår, når de er færdige med studierne.