For lidt over to år siden kickstartede Jes Dorph-Petersen medieåret 2021 ved at komme en advokatundersøgelse på TV 2 i forkøbet og udtale sig om den til Politiken under overskriften »Jeg vil kraftedeme ikke bukke hovedet«.
To kvinder, der siden stod frem i dokumentaren MeToo – Sexisme bag skærmen, havde fortalt om krænkende adfærd fra Jes Dorph-Petersen på TV 2 i starten af 00’erne, og ledelsen besluttede at fyre tv-værten. Anklagerne var voldsomme – den ene kvinde fortalte, at hun var blevet voldtaget, den anden at hun var blevet befamlet og tilbudt at være en del af en trekant.
Det gjorde Henrik Quortrup også, så han skal såmænd nok blive rehabiliteret i en bedre betalt stilling end på dk4.
Hvad er egentlig pointen med indlægget? At Jes Dorph-Petersen skulle have været blacklistet på livstid?
Hvis der ikke var noget forkert i forholdene på TV-2, hvorfor så i værksat en advokatundersøgelse og hvorfor fyringerne?
For efterhånden mange år siden har jeg såmænd selv ganske kort mødt Jes Dorph Pedersen..
Mit indtryk af manden var ikke just positivt, og dette er derfor ikke just en forsvarstale for endnu en selvtilfreds kendis-'journalist'..
--
Men..
Mathilde Moestrups tekst er - i bedste fald - afslørende for hendes egen mangel på evne til omtanke.. I værste fald et udtryk for bevidst, retorisk manipulation..
--
Hun begynder, som alle mennesker med en dårlig sag, med konklusionen:
"En mand blev fyret fra sit prestigejob efter en voldtægtsanklage fra en kollega, men derefter fik han et nyt job i samme branche.
QED, ikke sandt..?
--
Næppe..
Når man så frivolt hævder, at Jes Dorph Pedersen nu blot har fået et nyt job i 'samme branche', så svarer det til at hævde, at en Lionel Messi's skifte fra Paris Saint Germain til Køge Boldklub blot er endnu en normal transfer..intet videre at se her, naturligvis.. Han har dog stadig et job i same branche, ikke sandt..?
--
Mathilde Moestrup benytter sit - sikkert ikke ubetydelige - retoriske talent til at bilde læseren af hendes tekst en løgnehistorie ind:
At Jes Dorph Pedersens deroute fra en position som Danmarks 'Mr. News' til en nærmest usynlig ludertjans på DK4, skam ikke udgør nogen forandring af egentlig betydning..
--
Hvorfor en Mathilde Moestrup finder anledning til at sparke videre på en så død krikke, se dét er måske det egentlige interessante spørgsmål..
Det ved hun sikkert bedst selv..
Hendes latterlige tekst - fordrejet af enten manglende forstand eller bevidst ønske om vildledning, som den er - er næppe hverken konkret eller digital tryksværte værd..
Så længe han holder fingrene for sig selv, så er jeg egentlig ganske ligeglad med, hvad han laver.