Kronik

Vi lukker alt for let øjnene for dataindsamlingen om os. Der er brug for politisk handling

De fleste ved godt, at der indsamles data om dem, når de bruger Facebook, Google og TikTok. Men mange oplever en overvældende afmagt over for at gøre noget ved det – og ender med at vende det blinde øje til. Derfor er der brug for politisk regulering
Vi overvåges i alle situationer. Og det er ikke nok, at vi har rettigheder i forhold til de data, der indsamles om os. Rettigheder skal også i praksis være tilgængelige, og det er uoverskueligt for de fleste.

Vi overvåges i alle situationer. Og det er ikke nok, at vi har rettigheder i forhold til de data, der indsamles om os. Rettigheder skal også i praksis være tilgængelige, og det er uoverskueligt for de fleste.

Bjarke Ørsted

Debat
17. februar 2023

Alarmen lyder, og inden du har slået øjnene op, rækker du ud efter telefonen. Facebook registrerer, at du tjekker dit nyhedsfeed, liker et opslag og skimmer en artikel, inden du starter din playliste på Spotify.

Så er dagen i gang. Snapchat og Rejsekortet noterer sig, at du tager på arbejde eller til studiet. Telefonen summer hele dagen, og hos Google kan man se, at du har mange interesser og gøremål, du skal tjekke op på, mens dagligdagens aktiviteter passerer.

Du swiper og scroller, finder viden og finder vej, lytter til dagens avis fra cyklen, shopper fra toilettet, er i kontakt med venner og familie på sociale medier og tjekker, om vinen i supermarkedet er god, før du køber den. Kort før du falder i søvn, lægger du telefonen fra dig og siger godnat til Facebook, TikTok, Google, MobilePay, Netflix og alle de andre.

953 meter høj papirstak

I en ny undersøgelse for Dataetisk Råd har vi fulgt otte danskere og samlet de mange spor af data, som de efterlader sig i deres hverdag. Deltagerne har med vores hjælp udnyttet, at man under GDPR-lovgivningen har ret til at få udleveret en kopi af sine personlige data fra de tjenester, der indsamler og gemmer data om én.

Det er lykkedes at få data fra 31 tjenester, typisk syv-otte tjenester pr. person, hvilket i alt udgør 95 GB data. Hvis vi havde printet alle datapunkterne ud på A4-papir, ville vi have siddet med en stak på 953 meter i højden. Der indsamles afsindigt mange data om os.

Vi fik af deltagerne lov til at se på dette bjerg af data og undersøge, hvor meget man kan udlede om en person ud af de data, som tjenesterne indsamler. For hver enkelt deltager har vi derfor struktureret de mange forskellige dataspor og stykket det sammen til et spejl af data, som vi har holdt op foran deltageren.

I dataspejlene kunne vi se oplysninger om deltagernes smag og interesser, bopæl og rejser, familie og venner, helbred, politiske overbevisning, etniske ophav, døgnrytme – ja, vi kunne endda komme helt ind til deltagernes bekymringer, ønsker og drømme. Også dem, der ligger flere år tilbage.

Med undersøgelsen har vi åbnet døren på klem til den enorme industri af data, der begynder og slutter med vores telefoner. En milliardindustri, som tillader såvel amerikanske som kinesiske virksomheder at følge nøje med i vores liv.

Dét gør det muligt for dem at opbygge et univers af indhold og tjenester, som du aldrig behøver at forlade – og at målrette indhold og annoncer, som netop du vil blive fristet til at se, læse eller købe. Det er en usynlig industri, som de fleste af os muliggør ved dagligt at overgive vores data, men næppe skænker mange tanker i løbet af en dag.

For hvad er egentlig konsekvenserne af, at vi konstant lader os overvåge gennem tjenesternes indsamling af data?

Har jo ikke noget at skjule

Vores undersøgelse viste også, at der generelt i befolkningen er en bekymring omkring indsamling af data – herunder manglende datasikkerhed og koncentration af magt hos techgiganterne. Mange er desuden bekymrede for, at der sker en påvirkning af hele befolkningens holdninger og adfærd.

Paradoksalt nok tror vi samtidig, at netop vi kan holde annoncer og målrettet indhold ud i strakt arm og undgå selv at blive påvirket. Desuden er det en udbredt opfattelse, at vi ikke har noget at skjule, og hvis vi har, så er vi jo blot én i mængden.

Måske er det forklaringen på, at vi ikke er tilstrækkeligt indignerede til for alvor at tage et opgør med vores afhængighed af de digitale tjenester – selv om en tur med toget til forveksling ligner en dystopi af George Orwell med alle de små blå skærme.

Men Edward Snowden har en pointe med sit udsagn: »At sige man ikke går op i dataindsamling, fordi man ikke har noget at skjule, er det samme som at sige, at man ikke går op i ytringsfrihed, fordi man ikke har noget at sige.«

For det har konsekvenser, at digitale tjenester, dataindsamling og handel med data har sneget sig ind i stort set alle dele af vores liv.

I vores undersøgelse ser vi, hvordan de store techvirksomheder kender os så godt, at de har held til at aflede vores opmærksomhed i skole- og arbejdstid, eller når vi burde sove. Jeg skal liiige se en video mere på TikTok eller YouTube; tjekke en notifikation på Twitter og Instagram – og hov, det var jo netop dén vare, der poppede op på Facebook, jeg havde ledt efter.

Konsekvenserne er ukendte

Handler det om dårlig viljestyrke? Nej, for tjenesterne lever af og er eksperter i at fastholde vores fokus. Og jo mere finkornet data, de indsamler om os, des sværere bliver det at slippe væk fra deres univers af gratis tjenester, kurateret indhold og annoncer.

Ud fra hverdagens mange datapunkter kan man registrere, hvad vi foretager os næsten minut for minut hele døgnet – men ikke, hvad vi går glip af. Fik vi set vores nærmeste i øjnene? Fik vi talt med vores børn? Fik vi opfattet verden omkring os?

Herhjemme viser en undersøgelse fra VIVE, at børn i disse år ændrer adfærd som følge af teknologien og for eksempel er mindre sammen med deres venner.

Videnskaben ved endnu ikke, hvad de langsigtede konsekvenser af vores digitale liv er. Den amerikanske professor Shoshana Zuboff har beskrevet, hvordan handlen med vores fremtidige adfærd gennem målrettede annoncer og indhold udfordrer vores frie vilje og autonomi. Men de studier, som techvirksomhederne selv laver, forbliver fortrinsvist bag lukkede døre.

Indimellem slipper en historie dog ud. Som da Francis Haugen afslørede, at det målrettede indhold på Instagram forstærker teenagepigers selvmordstanker og forværrer spiseforstyrrelser. Eller da det for nylig kom frem, at TikTok har overvåget kritiske journalister i et forsøg på at afsløre deres kilder.

Med GDPR-lovgivningen har vi fået en række rettigheder. Vi kan kræve at få indsigt i vores data, vi kan kræve at blive glemt, og vi kan få overflyttet data til anden aktør med videre. Men er vi som enkeltindivider i stand til at manøvrere i de muligheder og rettigheder og tage ansvaret for dataindsamlingen på os?

En vigtig politisk opgave

Det korte svar er nej – rettigheder er ikke nok i sig selv. De skal også være lettere at bringe i spil.

Vores undersøgelse viser, at hovedparten af befolkningen føler en stor afmagt i forhold til indsamlingen af deres data. For halvdelen af befolkningen er data abstrakt og uhåndgribeligt, og de fleste synes, at cookies og licensbetingelser er svære at forstå – det føles lidt som at skulle tygge sig igennem en telefonbog.

Så er det lettere at lukke øjnene og satse på, at vi ikke har nogen grund til at bekymre os. Og selv om de fleste af os forsøger at begrænse dataindsamling ved at afvise cookies og undgå bestemte apps og hjemmesider, så tror vi ikke, at vores indsats reelt gør nogen forskel.

At regulere, hvilke data der bliver samlet ind om én selv, og hvordan disse data anvendes, er en uoverstigelig opgave for den enkelte. Derfor er vi som samfund nødt til at tage bestik af, hvad dataindsamlingen betyder for vores mentale ve og vel – og for vores demokrati.

Det er en vigtig politisk opgave at sikre, at indsamling og anvendelse af data sker til vores alle sammens bedste og ikke primært til de store virksomheders bedste. Først og fremmest kræver det reel oplysning og gennemsigtighed om indsamling, handel og anvendelse af data – og ikke mindst mere indsigt i de menneskelige konsekvenser, der er ved at leve i en hverdag af data.

Og vi har som brugere behov for, at vi simpelt og overskueligt kan sætte grænser for vores privatliv – vel at mærke med en vished om, at disse grænser faktisk bliver overholdt.

Sarah Vaht Steinitz, Edin Lind Ikanovic og Malte Moll Wingender er alle partnere og analytikere i Analyse og Tal

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jesper Johannsen

De indsamlede data er for evigt. Hvad der forekommer uskyldigt i dag kan være fatal i morgen. Alt afhængig af den politiske situation. Forestil dig en Hitler med adgang til alle dine data. Det bliver mere end let at sortere borgene i rubrikker efter behov for fremtiden.

Det kan godt være Kina har et digitalt rating system over data indsamlet om borgerne. Men tag ikke fejl. Vores del af verden har de samme data. Måske værst af alt. Du kan ikke genkende dig selv ud fra den viden nettet har om dig. For du har ingen mulighed for at forsvare dig. Det er helt op til en algoritme fortolkning at fastlægge hvem du er.

Rasmus Kristiansen, erik jensen, Ole Olesen, erik pedersen, Steen K Petersen, Christel Gruner-Olesen, Lillian Larsen og Mette Johansson anbefalede denne kommentar

Det er ikke så svært, når bare man husker, at alle de "gratis" ydelser på nettet, betaler man med sine data.
- Afslå cookies - hver gang
- Lad være med at bruge stemmekontrollerede funktioner - Siri og Cortana og alle de andre lytter hele tiden - ikke kun når du siger noget.
- Luk dine browservinduer hver gang du ikke bruger dem, og sæt din browser til at slette alle data, når du lukker den
- Luk for Facebook, når du ikke aktivt bruger den - og det samme gælder Instagram, TikTok og alle de andre

Og hvis du synes, at det er for besværligt, så kan du betale dig fra besværet - med dine data.

Rasmus Kristiansen, Hans Martens, erik pedersen, Eva Schwanenflügel og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Brian W. Andersen

"Det er en vigtig politisk opgave at sikre, at indsamling og anvendelse af data sker til vores alle sammens bedste og ikke primært til de store virksomheders bedste."

Hvem skal så udføre denne vigtige politiske opgave i et samfund med repræsentativt demokrati, hvor de store virksomheder igennem lobbyorganisationer, public affairs afdelinger/bureauer og ejerskab over de fleste medier, samt over al kommunikationsteknologi, anvender indsamlede data til at sikre at det til enhver tid "folkevalgte" flertal af repræsentanter i de lovgivende forsamlinger består af personer, der på den ene eller anden måde alle arbejder for at alt primært skal være til de store virksomheders bedste?

Selv hvis vi kan besvare dette spørgsmål her i Danmark, så skal mange andre landes befolkninger også finde svaret, før at vi kan få taget hul på den politiske opgave, fordi hverken dataindsamling eller de store virksomheder lader sig begrænse af nationale grænser. Jeg kender ikke noget godt svar på spørgsmålet, men hvis der er et, så er det måske noget med at mange nok af os skal gå offline længe nok til analogt at lave en folkebevægelse meget lig den oprindelige arbejderbevægelse. Og kan eller vil "vi" det?

Eva Kjeldsen, Lise Lotte Rahbek, erik pedersen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Finn Jakobsen og Rasmus Kristiansen anbefalede denne kommentar

Når tech-industrien gerne vil fremholde sig selv om uegennyttig overfor befolkningerne, er det et stort bedrag i enhver henseende.

Bare den lille sætning / fortæling om som "Cookies" de leverer, og som fortæller "vi gør det alene for at forbedre brugerens oplevelse af internettet", - er en kæmpe løgn af dimensioner, for deres mål er alene økonomisk drevet.

Bliver alt så godt når det kommer på aktier, som den Amerikanske drøm holdes op som livet absolutte bedste udvikling for borgernes liv, og i øvrigt også for samfundslivet.
(Den tager vi senere)

Det er vel også sådan i virkeligheden, at alle involverede bliver snydt - undtaget dem selv(Techvirksomhederne) i jagten på penge!

Brugerne bliver snydt ved at blive gjort til en handelsvare, - brugernes data sælges til enhver der vil betale, så brugernes data er produktet, der gratis høstes via disse "Cookies" når brugerne er på Internettet.

Der er reklamekroner i skidtet som det siges, - tja..., men for hvem, det er nemlig ikke sikkert at dem der køber reklamer drevet af netop de selv samme virksomheder får valuta for pengene.

Der er sikkert mange reklamer der serveres for brugerne, der fejlagtigt bliver opkrævet betaling for, som i virkeligheden slet ingen betydning har for hverken købere eller sælgere af produktet.

Grundlæggende er det hele markedsdrevet uden hensyn til andet, - intet må stå i vejen for markedets frihed og indtjeningen!

- Tesen fra filmen Wall Street"Grådighed er sundt" lever i bedste velgående!

De sociale medier er vel et langt stykke hen ad vejen mere asociale end sociale, mår det kommer til stykket, den absolutte frihed i tanke og skrift har vi set hvorledes det har udviklet sig - ikke kun som vildskud, men som medier der ukritisk viderebringer alle og enhvers frie opfattelse - uanset rigtighed eller sandhed, for ethvert postulat er ytringsfriheden symbol på - netop ytringsfriheden.

Samfundsmæssigt forvrider det sandelig også det paradigme om et demokratisk og åbent samfund for alle som et demokratisk samfund.

Det umiddelbare skel se som de skabende og de ikke skabende i samfundet, - som igen afspejles i muligheden for indflydelse politisk, - hvilket igen skaber muligheden for endnu friere forhold for markedet overfor borgerne.

Det har naturligvis også noget at gøre med hvordan det politiske system aflønnes - ikke blot i Amerika, men som vi ser det også er under forandring i Danmark - der er mange og flere personlige munde at mætte, som skal holde gejsten højt.

Det er ikke kun en opdeling af borgerne i samfundet der er på vej, som de havende og ikke havende, - men det er endnu værre en opdeling i bevidste overfor de ubevidste, sådan som det beskrives i Aldous Huxleys "Fagre nye verden"!

Det bliver så den bevidste klasse der fremtidig sætter normerne for udviklingen ikke kun industrielt, men sandelig også moralsk og etisk, samt for rettigheder og for hvem de skal gælde.

Så kommer den jeg skal vende tilbage med.

De sociale medier facebook m.m. som rettelig burde hedde de asociale medier.

Nedbrydningen af de sociale relationer og kompetencer mellem mennesker afløst af computerfastholdelsen i et uendeligt underholdnings forløb bestemt af algoritmer der sikre flest mulig data om brugeren men også en dyb afsporing af sociale kompetencer mellem individer, styret af markedet.

Den seneste forskning viser da også med tydelighed, den forvrængning der sker selv hos børn i deres indlæring og hukommelse ved brug af disse medier, der peges klart og tydelig også på en direkte asocial tilknytning til samvær direkte med andre mennesker på manglende sociale kompetencer i den forbindelse er tydelig.

Det er nødvendigt at understrege det er markedets skyld , det må og skal ikke synlig- eller bevidstgøres det står mennesker bag, som bærer et ansvar for udviklingen, og slet ikke blandt de bevidste.

"Måske er det forklaringen på, at vi ikke er tilstrækkeligt indignerede til for alvor at tage et opgør med vores afhængighed af de digitale tjenester – selv om en tur med toget til forveksling ligner en dystopi af George Orwell med alle de små blå skærme."

Jeps.
Man kan tage valget og gå helt ud af alle sociale medier- især facebook er afhængighedsskabende. Jeg forlod facebook i 2016. Det var ikke nemt.
Utallige netværk og "venner" - hvor blev i af?

Men skal man nu nødvendigvis have over 2000 "venner "samt 800 likes hver dag for at føle sig i live?- ?
Jeg holdt op med at ryge i 1992, og det er nu snart 30 år siden. Også dette var ikke nemt, og kan sammenlignes med at tage springet UD af de "sociale" medier.

Jeg rejser tit med toget. Også lidt længere ud end s-togets grænser....
I toget sidder rigtig mange "bag skærmen"
(J. Aakjær).
Muligvis fordi de ikke abonnerer på en papiravis. - Eller kan strikke. Eller har plads i bagagen til en trykt udgave af Tolstoj.....

Men jeg kan love jer for, at det stadigvæk er i toget man får de mest interessante samtaler -.

Hellere vil jeg disse samtaler end facebook´s overflader af blinkende vaskemaskineblå.

De, der mestrer det hele findes.
Jeg kan ikke mestre alt.

Men jeg kunne jo tage min tranebog udgave af 1984 med (Den fra 1973) og vifte lidt med den i ic4 toget på vej mod Midtsjælland og se, om den bliver REVET ud af mine hænder.....

God weekend!

ps. Og hovsa: Er de politikere, der skulle vise sig regulerende på området netop ikke slev fuldstændig afhængige af de sociale medier for at holde deres position?

Rasmus Kristiansen, Espen Bøgh og erik jensen anbefalede denne kommentar

Hvad med vores data her fra Informations kommentarspor? Hvem bruger dem og til hvad mon?