Carl Bildt er tidligere statsminister i Sverige for Moderaterna (1991-94). Senere har han arbejdet som EU's specialobservatør i det tidligere Jugoslavien, FN's observatør under Bosnien-konflikten fra december 1995 til juni 1997 og i 2006 kom han tilbage i svensk politik og sad som udenrigsminister, indtil han gik af i 2014.
Ruslands præsident, Vladimir Putin, har ikke nået et eneste af de strategiske mål, han satte sig, da han for et år siden indledte invasionen af Ukraine i fuld skala.
Alligevel er det værd at prøve at forestille sig det kontrafaktiske scenario: Hvad nu hvis de russiske styrker ikke havde forkludret invasionen? Hvor ville vi være, hvis Ukraines modstand var brudt sammen? Eller hvis Vesten ikke havde dannet en enhedsfront og reageret resolut – men i stedet med forvirring og splittelse?
...Og alt dette understøttes af...Carl Bildts forestillinger om, hvad der måske ville være sket..?
Jeg er sikker på, at et så forbilledligt menneske spår rent..
--
Hvordan mon Sofie Linde forestiller sig verden, hvis ikke Vietnamkrigen var faldet ud, som den gjorde?
Hvilke forestillinger har en Anders Fogh Rasmussen mon om en verden, hvor Vesten ikke havde invaderet Irak og Libyen...?
---
Er det her journalistik eller propaganda?
Hvad mener man i grunden på redaktionen? Har man overhovedet stillet sig selv det spørgsmål?
Hvis man husker, hvad der skete i Tjetjenien, så lyder forudsigelsen ikke helt forkert.
@Torsten Jacobsen - 24. februar, 2023 - 00:55.
Kan du virkelig ikke finde på bedre måder at modsige Carl Bildt?
Det er godt nok tyndt!
Kontrafaktiske hypoteser er, brugt med viden og fornuft, et udmærket tankeredskab. Og det er vist første gang i mit liv jeg er enig med Carl Bildt om noget væsentligt.
Vi skal bare have ekspederet den gale hund ud af verdenshistorien hurtigst muligt
Glimrende skrevet af indsigtsfulde Carl Bildt. Og det underbygges af Ruslands retorik samt handlinger udført i Irpin og Bucha. Samt som Bild skriver i de besatte områder af Ukraine.
Det viser også hvorfor de såkaldte pacifister i dette tilfælde støtter fascismen. Præcist som George Orwell sagde om pacifister under WW2
Om Gerorge Orwell og pacifisme:
https://www.orwell.ru/library/articles/pacifism/english/e_patw
Citat: "Pacifism. Pacifism is objectively pro-Fascist."
Men læs gerne hele George Owells essay.
Det er egentlig bemærkelsesværdigt, at jeg skulle finde Orwells essay om pacifisme og fascisme på en russisk hjemmeside ;-)
Men brug gerne Wiki for at læse mere om Orwell:
https://da.wikipedia.org/wiki/George_Orwell