Læserbrev

SU’ens handicaptillæg bør også gælde elever i gymnasiet

Der bliver tildelt SU-handicaptillæg til personer med varig psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse, hvis de læser på en erhvervs- eller videregående uddannelse. Hvorfor kan jeg ikke få handicaptillæg, når jeg går på en gymnasial uddannelse?
Der bliver tildelt SU-handicaptillæg til personer med varig psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse, hvis de læser på en erhvervs- eller videregående uddannelse. Hvorfor kan jeg ikke få handicaptillæg, når jeg går på en gymnasial uddannelse?

Jesse Jacob

Debat
6. februar 2023

Jeg er startet i 1.g på HTX. Men det kan være svært for mig at følge med i timen på grund af mit handicap.

Jeg har et hørehandicap, som gør, at jeg har en voldsom hørenedsættelse. Derfor er det ekstra vanskeligt for mig at gennemføre en uddannelse, når det er sværere for mig at høre, hvad læreren og de andre elever siger. Jeg fungerer fint sammen med få mennesker, men med mange mennesker bliver det svært. Jeg bliver hurtigere træt end dem med normal hørelse og er tit helt færdig, når jeg kommer hjem fra skole.

Jeg er 18 år og har fået mulighed for at modtage SU. Men da jeg ikke kan bo hjemme, er min økonomi meget stram. Normalt ville jeg kunne tage et fritidsjob for at supplere min SU, men da mit handicap gør mig meget træt, er det ikke muligt. Jeg har prøvet at have et fritidsjob, hvor jeg blev så udmattet på grund af mit handicap, at jeg måtte stoppe efter to måneder.

Da jeg søgte SU, så jeg muligheden for at søge handicaptillæg. Det gives til folk med en funktionsnedsættelse, der gør, at de ikke kan have et studiejob og deraf få suppleret deres SU. Jeg tænkte: »Det kan jeg få!«, indtil jeg indså, at handicaptillægget kun gives til elever på erhvervs- og videregående uddannelser. Det giver ingen mening. Hvorfor er der ikke SU-handicaptillæg på de gymnasiale ungdomsuddannelser? Det er ikke fair, at unge med handicap på gymnasiale uddannelser skal tvinges til at have et fritidsjob efter skole. Uanset uddannelse har den handicappede samme udfordringer.

Det manglende tillæg påvirker mig meget økonomisk, det påvirker min aktivitet i skolen og mit parforhold. Jeg bor sammen med min kæreste, derfor kan vi lige klare den, men hvad nu, hvis vi går fra hinanden? Så bliver mit dilemma: Hvordan skal jeg kunne blive boende i lejlighed med et stramt budget og samtidig passe skolen, når et fritidsjob ikke er en mulighed? En løsning kunne være, at satsen for udeboende SU sættes op eller, at SU-handicaptillægget kom til at inkludere alle uddannelser.

Der bør være SU-handicaptillæg på alle SU-berettigede uddannelser, så alle med et handicap har lige muligheder for at uddanne sig. Uanset hvilken uddannelser man vælger.

Luna Sørensen går i 1.g på HTX

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Mette Embla Søndergaard

Jeg er helt enig. En del unge mennesker med handicap, kan pga deres handicap have behov for at tage en ungdomsuddannelse på forlænget tid. Hvor de fleste unge uden handicap stadig bor hos og (i en vis grad) forsørges af forældrene mens de tager deres ungdomsuddannelse, er nogle (ikke alle) unge med handicap lidt ældre og flyttet hjemmefra, mens de stadig er i gang med en ungdomsuddannelse og dermed har de meget højere udgifter. Det er hårdt nok at leve med et handicap. Der er da ingen grund til at gøre det mere besværligt. Selvfølgelig bør der være handicaptillæg til ungdomsuddannelserne!

Steffen Gliese

Jeg vil nu mene, at det snarere end SU bør være igennem det sociale system, at man kompenserer folk med funktionsnedsættelser. Af en eller anden grund har vi på et tidspunkt vedtaget, at SU skal udelukke andre offentlige hjælpeforanstaltninger, hvilket måske mest af alt påvirker muligheden for hjælp til huslejen, som selvfølgelig bør findes for alle lejere og for unge måske især som en særlig ydelse, hvis man ikke kan bo hjemme.