SERIEFOLK

Elon Musk: Sæt udviklingen af kunstig intelligens på pause

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Debat
30. marts 2023
  • Pione Sisto I. Den tidligere landsholdsspiller er færdig i FC Midtjylland, men han er ikke færdig i offentligheden. På Instagram reklamerer Sisto for udsendelsen Inside by Sisto, som bliver lagt på internettet torsdag – og hvor han tilsyneladende har tænkt sig at komme med sin version af historien.
  • Pione Sisto II. I klippet sidder Pione Sisto tilbagelænet i en stol. Han er klippet kort i siderne, har solbriller på og kommenterer blandt andet på, at FC Midtjylland har vurderet, at han ikke er blandt de 23 bedste spillere i truppen: »Jeg kan jo ikke tage det der seriøst, bror,« siger han.
  • Elon Musk I. Elon Musk og andre eksperter opfordrer i et åbent brev til teknologivirksomhederne til at sætte udviklingen af kunstig intelligens på pause: »AI-systemer med konkurrencebetonet human intelligens udgør en meget stor risiko for samfundet,« skriver de.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Torben K L Jensen

Det samme kunne man sige om udviklingen af atom-våben - alle med viden om potentialet advarede om farene. Men Manhattan-projektet fik sin egen inerti der så resulterede i Hiroshima og Nakasaki - den første med beriget uran den næste med plutonium. Kunstig intelligens er allerede militariseret men kan som atomkraftværker også anvendes civilt.

Lasse Enersen

"Og man må ikke gå i vandet før man har lært at svømme". Nogen gange er udviklingen en del af læringsprocessen!

Rolf Andersen

Tjaae .. hvis de amerikanske IT-giganter vil sætte udviklingen af kunstig intelligens 'på pause' er der sikkert nogle kinesiske og russiske kolleger, der gerne vil fortsætte.

Men der er HELT KLART brug for lov-regulering ... ligesom den gang Automobilen blev opfundet --- Færdselsloven.

PS: Som gammel ingeniør nægter jeg at sige "tech".

I min studietid hed det EDB (Elektronisk Data-Behandling), så IT (InformationsTeknologi).

Men et damplokomotiv er altså også 'tech' (teknologi) i mine øjne ;-)

Torben K L Jensen

Tænk hvad en fighter-jet der har en kunstig intelligens ved styrepinden der kan klare alle de G-påvirkninger selve flyet er konstrueret til. For tiden er den røde linje om AI skal have lov til at afgøre mellem liv og død. Men dødens logik siger det kommer.