Debat
30. marts 2023
- Pione Sisto I. Den tidligere landsholdsspiller er færdig i FC Midtjylland, men han er ikke færdig i offentligheden. På Instagram reklamerer Sisto for udsendelsen Inside by Sisto, som bliver lagt på internettet torsdag – og hvor han tilsyneladende har tænkt sig at komme med sin version af historien.
- Pione Sisto II. I klippet sidder Pione Sisto tilbagelænet i en stol. Han er klippet kort i siderne, har solbriller på og kommenterer blandt andet på, at FC Midtjylland har vurderet, at han ikke er blandt de 23 bedste spillere i truppen: »Jeg kan jo ikke tage det der seriøst, bror,« siger han.
- Elon Musk I. Elon Musk og andre eksperter opfordrer i et åbent brev til teknologivirksomhederne til at sætte udviklingen af kunstig intelligens på pause: »AI-systemer med konkurrencebetonet human intelligens udgør en meget stor risiko for samfundet,« skriver de.
Det samme kunne man sige om udviklingen af atom-våben - alle med viden om potentialet advarede om farene. Men Manhattan-projektet fik sin egen inerti der så resulterede i Hiroshima og Nakasaki - den første med beriget uran den næste med plutonium. Kunstig intelligens er allerede militariseret men kan som atomkraftværker også anvendes civilt.
"Og man må ikke gå i vandet før man har lært at svømme". Nogen gange er udviklingen en del af læringsprocessen!
Tjaae .. hvis de amerikanske IT-giganter vil sætte udviklingen af kunstig intelligens 'på pause' er der sikkert nogle kinesiske og russiske kolleger, der gerne vil fortsætte.
Men der er HELT KLART brug for lov-regulering ... ligesom den gang Automobilen blev opfundet --- Færdselsloven.
PS: Som gammel ingeniør nægter jeg at sige "tech".
I min studietid hed det EDB (Elektronisk Data-Behandling), så IT (InformationsTeknologi).
Men et damplokomotiv er altså også 'tech' (teknologi) i mine øjne ;-)
Tænk hvad en fighter-jet der har en kunstig intelligens ved styrepinden der kan klare alle de G-påvirkninger selve flyet er konstrueret til. For tiden er den røde linje om AI skal have lov til at afgøre mellem liv og død. Men dødens logik siger det kommer.