Det er lidt øv, når store dele af folkekirken prøver at være part og fremstå med en holdning mod det politiske Danmark.
»Folkekirkens parter gør fælles front mod regeringen i bededagssagen,« lød det en overskrift forleden.
Men folkekirken er 4,5 millioner døbte mennesker, som tilkendegiver deres politiske holdning gennem hemmelige og tilbagevendende folketingsvalg.
Retssædvanen har udviklet sig til, at Folketinget kan lovgive stort set alt om folkekirken. Kvindelige præster og ægteskab mellem to af samme køn gennemførte folketinget og nu også afskaffelse af store bededag. Det er godt. Der er ikke noget at komme efter.
Fri mig for en kirke, der kan agere og udøve magt, hyppe egne kæpheste eller have egen jurisdiktion.
Se bare på den katolske kirke, og hvordan det hele tiden vælter op med eksempler på misbrug og pædofili. Og anklagede præster flyttes bare rundt. Det vil aldrig holde op, for det er en systemfejl i den katolske kirke.
Retssædvanen har udviklet sig til, at Folketinget kan lovgive stort set alt om folkekirken. Kvindelige præster og ægteskab mellem to af samme køn gennemførte folketinget og nu også afskaffelse af store bededag. Det er godt. Der er ikke noget at komme efter.
Sikke en lovprisning. Og jo, der er noget at komme efter.
I opremsningen om alle fortræffeligheder og herligheder springes let og elegant over, at mandlige præster kan nægte at give hånd til kvindelige præster. Præsten kan stadig nægte at vie 2 af samme køn. Ligesom mig bekendt nægte vielse hvis bare en af de kommende ægtefæller er fraskilt. Samme præster får alligevel samme hyre som de, der ikke fravælger at opføre sig ordentligt overfor kirkens medlemmer.
Som Lone Hansen påpeger er der paradokser indbygget i folkekirken. At præster stadigvæk kan nægte at vie homoseksuelle og fraskilte et kompromis som man lavede for at tækkes alle præster. Der kunne man godt have sat barren højere og gøre det ens for alle.
Dog er det meget lille mindretal som har den praksis og faren ved at ensrette loven er at det vil give mere plads til ekstreme frikirker. Faderhuset er der nok ingen der ønsker for mange af...
måske det er på sin plads at påpege at folkekirken ikke er en stolefabrik .- så hvis man vil behandle dem ens, skal de behandles forskelligt.
At man ikke tror på Gud - jammen fred med det. Det er blot ikke her den debat hører hjemme.
Ha en dejlig dag
Enig med Thomas Vestergaard i at man godt kunne have sat barren højere med hensyn til vielse af homoseksuelle og fraskilte. Præsterne bør følge den almindelige samfundsudvikling og ellers gå ud af den almindelige folkekirke og forsøge at danne en frikirke, hvor man vel bedre kan have særstandpunkter. Det fremgår af ægteskabslovens § 1, at et ægteskab er mellem to af forskelligt køn eller to af samme køn. Og det burde præsterne selvfølgelig også være forpligtede af. Men ellers tak for en god klumme af Henrik Gade Jensen.
Det fremgår af klummen at den danske folkekirke er en statsinstitution på lige fod med politi, hær m.fl. Den varetager borgernes ritualer ifm fødsel, vielse, begravelse.. Hvis det virkelig er kirkens eneste rolle er det fint. Det har bare ikke ret meget at gøre med kristendom eller viderebringelse af Jesu budskab.
Den oldgræske filosofi har i dag ikke den autoritet, den havde på Georg Brandes’ tid. Hvis det alene havde været et spørgsmål om at varetage de nævnte samfundsfunktioner, havde kirken været en for dyr løsning.
Skønt muligvis ikke af gavn så af navn symboliserer bygningerne, skønt de sjældent besøges, at der fortsat er et frirum, hvor dødsangst ikke er tabu. Mange af eksempelvis Kaj Munks tekster minder om en tid, hvor ting kunne diskuteres, der i dag ville blive forsøgt behandlet medicinsk. Munk betragtede “eksistens” begrebet som ønsketænkning.
I en verden uden metafysisk konsensus vil en psykolog ikke kunne hjælpe en døende uden at forkynde psykologens personlige religiøsitet.
Fordelen ved den minimale kristendom er at den siger: Din magtesløshed er total - prøv at vise tillid til den/det almægtige.
Som jeg ser det, så er det største problem med de monoteistiske religioner (kristendom, islam, jødedom) at de hensætter en betydelig del af menneskeheden i den tro, at der er en frelse og et efterliv. Det er uklart og uoplyst hvilken betydning dette har for den kamp for klodens beståen som levested for vor art, som vi kun tøvende engagerer os i.
Folkekirken er magthavernes og flertallets kirke. Trosindholdet er underordnet og ellers diffust. Hovedsagen er, at der ikke er ballade, og det er alle tilfredse med, og så må man lige huske at takke ateisterne for at folkekirken eksisterer, for mange ateister betaler til folkekirken, for at der skal være ro på bagsmækken. De gider ikke alt det religiøse vrøvl, så hellere svare ja, når de mener nej og omvendt.
Forleden stod Folketinget for en gudstjeneste i Holmens kirke i anledning af etårsdagen for krigen i Ukraine. En gudstjeneste? Ja, hvorfor ikke? Folketinget er da kristent, ikk’? Eller hva’? Vi synes selvfølgelig, at det er forkasteligt, at Moskvas biskop Kirill beder for krigen og er ven med krigstoppen. Principielt er der ingen forskel her på Putinstyret og det danske folkestyre. Ordene er forskellige, men hensigten den samme: Kirkerne støtter altid krige, men beder for fred, ih, hvor de beder for fred.
Det kunne ellers være interessant at høre en kirkens mand/kvinde udtale sig om krig generelt. Her er et citat af Erasmus af Rotterdam, som jeg læser i øjeblikket:
”Teologerne og det kristelige livs mestre skammer sig ikke over at være opviglere, brandstiftere, ophavsmænd til denne sag (krigen), som Vorherre Kristus hadede så vældigt og voldsomt. Hvordan kommer bispestaven og sværdet sammen, bispehuen og hjelmen, evangeliet og skjoldet? Hvordan kan man på én gang prædike Kristus og krigen, hvordan kan man blæse for Gud og djævlen i den samme trompet?” Det ”krigeriske gejstlige” er altså intet andet end et oprør mod Guds ord, for det vender ryggen til det højeste budskab, som hans Herre og Lærer har overbragt ham, da Han sagde: ”Fred være med jer!”
Dette er skrevet for ca 500 år siden!
Hvis noget er skrevet for et halvt årtusinde siden, bør man nok vare sig for ukritisk at lade det være gældende for nutiden.
Vor herre bevares - eller vor herre bevare-os - ligegyldigt hvad vi gør ?
Da jeg i medierne så en præst Lilleøre sammen med Søren Pind "annoncere" for våben til Ukraine - så, mistede jeg helt respekten for den danske kirke og dens budskaber
- gælder de 10 bud alligevel ikke ?
I mit begrænsede kendskab til den danske kirke ( er ateist ) var jeg af den opfattelse at kirkens hus var et våben frit sted, og at de ægte kristne er modstandere af mord og hævn - jeg har åbenbart taget fejl.
Jeg troede Jesus var fredsmægler ?
Kirken og dets ansatte herunder præster vel et spejl af det samfund og menneskesyn der hersker. og officielt er vi et kristent samfund, men ingen kontrollerer jo graden af tro og godt for det.
Men tro er tro og at tro på en frelse, eller genfødsel og en ide om at mennesker kan gøre sig fortjent til det, så en ret uanset langt de fleste ikke tror det.
Men jeg kan ikke hidse mig op over de få præster som har et forældet syn på de nye vinde.
ps: Er buddhist
@Viggo Okholm: Hvis kirken reduceres til at være en borgerinstitution, så har du ret, men en kristen kirke er og burde være mere end det. Meget mere.
Det kristne budskab drejer sig ikke først og fremmest om efterlivet, men om livet her og nu. Omvend dig og få del i Guds rige, som er her midt i blandt jer.
Det vil sige vend dig fra den vej du er på, som er egoismens vej, vores forsøg på at skabe et selv, som vil dø. I stedet for omvend dig, ved at opgive dit egoistiske jeg og bliv en del af det større, som kristne kalder Kristus.
Torben Kjær Andersen: Skal man så ikke være endnu mere kritisk indstillet over for det, der er skrevet for 1900 år siden?
Folkekirken er en borgerlig institution, og hvis nogle ikke kunne tjene en månedsløn på den, eksisterede den ikke. Den bruges også til at afstive det borgerlige samfund. Den er en Kristuskirke og ikke en Jesuskirke, en magtkirke og ikke en flower-power-kirke. Den har det fint med de naturnedbrydende kræfter i samfundet.
Hans Martens:
Hvorfor tror du jeg er buddhist? :)
Godt ord igen, men i min optik skal der være plads i kirken til alle uanset tvivl ikke tro eller stærk tro. Selvfølgelig skal evangeliet forkyndes fulgt af de ritualer der er., men hånden på hjertet så er det vi/de siger ja til reelt set noget hverken du eller jeg kan tro på direkte ikke?
Jeg er opvokset i Vestjylland blandt flere kirkelige og ikke kirkelige retninger indre mission, grundtvigianere, luthersk mission og tidehverv så jeg var kirkevant gennem mange år og ønsker under ingen omstændigheder kirken fri fra folket, uanset jeg har valgt en anden vej.
"Alt det blev opgivet i den protestantiske kirke i 1500-tallet."
Sandt - men det er ikke sandt at man dermed ikke finder misbrug og overgreb i den den protestantiske kirke, det er langt fra sandt.
Nationalt kan i flæng næves: Pless sagen, Tømmerup sagen (10 års fængsel), Thomas Gotthard sagen (drab 15 års fængsel)....
https://www.dr.dk/nyheder/indland/grosboell-sag-praesteret
Internationalt:
"US Southern Baptist churches facing ‘apocalypse’ over sexual abuse scandal
This article is more than 8 months old
A report named hundreds of church leaders accused or found guilty of abusing children and says survivors were mistreated"
"America’s largest Protestant and second-largest Christian denomination is being roiled by a sexual abuse scandal that casts a harsh light on one of the most politically powerful religious groups in the country as well as renewing a focus on its racist pa"
https://www.theguardian.com/world/2022/jun/12/southern-baptist-church-se...
"The Evangelical Lutheran Church in America Abandons Victims of Abuse and Ignores their Advocate"
https://www.snapnetwork.org/elca_abandons_malagasy_victims_sep22
"According to a new study sponsored by LifeWay Christian Resources, 10 percent of Protestant churchgoers under 35 have previously left a church because they felt sexual misconduct was not taken seriously. That’s twice as many as the 5 percent of all churchgoers who have done the same."
https://www.christianitytoday.com/news/2019/may/lifeway-protestant-abuse...
Det er heller ikke korrekt at folkekirken ikke har egen jurisdiktion, for det er jo præcis det som dens præsteret er.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/grosboell-sag-praesteret
Og det er jo ikke unikt, det finders jo inden for en vifte af fagområder - med egen jurisdiktion - tag fx "Teleankenævnet" eller "Håndværkets Ankenævn" - det er jo for at tvister ikke skal hele vejen over en civilretlig domstol.
https://teleanke.dk/ - https://www.hvanke.dk/