Læserbrev

Kørekortet skal ikke være et overgangsritual til voksenliv, når kollektiv trafik er fremtiden

Fortællingen om kørekortet som en nødvendighed og et overgangsritual til voksenlivet skal revurderes. Fremtiden og klimakrisen kalder på nye og mere kollektive former for transport, ikke på flere bilister
Fortællingen om kørekortet som en nødvendighed og et overgangsritual til voksenlivet skal revurderes. Fremtiden og klimakrisen kalder på nye og mere kollektive former for transport, ikke på flere bilister
Debat
27. marts 2023

Jeg har lige fået et kørekort. En ambivalent oplevelse. Jeg er stolt, jeg har spejl-spejl-skulder’et mig gennem en køreprøve og bestået.

Men jeg føler mig også på mystisk vis taget ved næsen. Jeg bor i byen, jeg er studerende og ikke i nærheden af at have råd til en bil. Alligevel sidder jeg nu med en regning på 20.000 kroner og et lille stykke hvidt papir i hånden, mit midlertidige kørekort. Hvordan skete det?

Jeg er 25 år gammel, så jeg har i syv år modtaget mere eller mindre direkte hentydninger til, hvornår jeg mon ville få taget mig sammen og få det gjort. Langsomt overtog jeg selv fortællingen om kørekortet som en nødvendig del af livet, en endegyldig eksamen ind til voksenlivets frihed. Det er en stærk fortælling. Køreprøven fungerer som en slags overgangsritual fra afhængigt barn til selvstændig voksen. Jeg begyndte at føle mig mangelfuld, fordi jeg ikke kunne køre bil. Jeg fik dårlig samvittighed, når jeg skulle indrømme det over for nogen. Til sidst faldt jeg i. Omverdenens fejring af mig og mit nye kørekort var næsten større end fejringen, da jeg afleverede min bacheloropgave på universitetet. Velkommen i voksenklubben.