I en klumme bragt i Information den 11. marts 2023 skriver chefredaktør Rune Lykkeberg, at Danmark er ved at tabe klimakampen. Baggrunden er Klimarådets årlige statusrapport, der netop er offentliggjort.
Så lad os da se på, hvad Klimarådet rent faktisk skriver i rapporten: Regeringen har nu på et overordnet plan skitseret en vej for at opfylde 2030-målet. Hvor der tidligere har været væsentlige huller i den plan, der skal få os i mål, anviser det nye regeringsgrundlag sammen med de seneste års politiske aftaler, hvordan samtlige reduktioner skal findes. Det er positivt.«
Klimarådet understreger samtidig, at 2030-målet ikke nås uden succesfuld implementering af nye teknologier, og at vejen frem er forbundet med betydelige risici. Det anerkender jeg fuldt ud, og derfor er arbejdet også i fuld gang.
Blot inden for de seneste uger har vi fremsat og vedtaget lovgivning, der sikrer investeringer i geotermi, fremmer CO2-fangst og sikrer bedre rammer for produktion af power-to-x og vores elnet.
Senere i år kickstarter vi en femdobling af dansk havvind, når vi begynder udbuddet af ni gigawatt, der skal være klar senest i 2030.
Vi vil præsentere nye skridt til at firedoble vores kapacitet af sol og vind på land, indføre en ny og ambitiøs flyafgift og hurtigst muligt følge op på anbefalinger fra ekspertgruppen for en grøn skattereform om en klimaafgift på landbruget.
Da klimaloven blev vedtaget, var alle enige om, at det var en mammutopgave, vi stod over for. For at fange og lagre CO2 er kompliceret.
At få 400.000 husstande til at vælge en ny opvarmningsform er kolossal. Og hvor skal vi placere alle de nye solceller og vindmøller på land?
Det kræver en myriade af store og små beslutninger og grundige diskussioner om, hvordan vi gennemfører den grønne omstilling på en måde, så vi når målene med en bred opbakning i befolkningen.
Derfor håber jeg, at Rune Lykkeberg og Information fortsat vil tage del i den svære samtale. Det er alt for let bare at råbe på højere mål.
Den grønne omstilling er kompliceret. Det tager tid — også for lang tid til mit temperament.
Men vi skal i mål. Og vi kommer i mål. Det er regeringen garant for.
Lars Aagaard (M) er klima-, energi- og forsyningsminister
Sol og vind er ikke grønt, og kommer aldrig til at opfylde vores energibehov, det er en behagelig illusion.
Regeringen sidder sandsynligvis kun i denne valgperiode. Derfor er det en gratis omgang at udstede garantier syv år frem i tiden. Hvem skal man henvende sig til, hvis - eller snarere når - det i 2030 viser sig, at vi alligevel ikke nåede klimamålene?
Lars Aagaard, han må være en af de her Moderaterne som er faldet mellem stolene af Liberal alliance og Den-Lille-Svindlers projekt med at styre hele verden som en anden psykopatisk Dr. Evil fra Austin Powers.
Lars, at bevare kapitalismen og rede klimaet er ikke en mulighed, men en drømme verden. Moderaderne er en mudderpøl, hvor alle gode ambitioner synker ned i. Udelukkende for at tilfredsstille Den-Lille-Svindlers magt behov, som han søn er så misforstået stolt over. En blindvej videre ud af Venstres liberale landevej til helvede.
Hvis du mener det med klimaet Lars Aagaard, så skal du hurtigst muligt sadle om til Alternativet. ellers er du intet andet end en narre fisse. Som vi kaldte det før MeToo.
For dine børns skyld Lars Aagaard.
Jeg anerkender at det er en kolossal og komplekst opgave at komme i mål med den grønne omstilling og det er godt Lars Aagaard , at du mærker at nogen hapser efter dine haser. Rune Lykkebjerg og andre irriterende typer, der råber op og skriver om alt det vi ikke gør og kunne gøre. En ting er sikker, der er aldrig i historien forekommet vigtige varige forandringer uden dem der råber vedholdende op på den ene eller anden måde, for de er med til at du kæmper og handler mere for dine gode intentioner. Jeg hepper på dig og Rune Lykkebjerg og alle dem der formår at rykke på de gode intentioner og handle aktivt.
»Den grønne omstilling er kompliceret. Det tager tid — også for lang tid til mit temperament.«
»Men vi skal i mål. Og vi kommer i mål. Det er regeringen garant for.«
Modtaget!
Selvfølgelig taber vi klimakampen ! det er vores regering og resten af EU garant for.
Uden krigen i Ukraine, var der jo ikke sket en skid i den retning. Vores politikere og kapitalismen skal nok få os i selvmål, jeg tvivler ikke længere.
"Men vi skal i mål. Og vi kommer i mål. Det er regeringen garant for."
Det håber jeg virkeligt , Lars Aagaard har ret i.
Var virkelig glad da jeg hørte at LAa. skulle være den nye klima og energiminister - med al hans viden og erfaring fra området - Desværre har "vi" endnu ikke mærket noget til ham og hans viden. Regeringen køre videre om ikke længere med billedet af en hockeystav, men desværre heller ikke med løsninger , der kan gøre en tiltrængt forskel.
Det er håbløst.
PS: Det virker desværre nemmere at gøre nar med kritik fra Klimarådet/Rune Lykkeberg/ osv. end virkeligt at få gang i løsningerne for en grønomstilling.
Når man kan skrive "indføre en ny og ambitiøs flyafgift", har man vist ikke andet end newspeak og varm luft i butikken.
Så lykkedes det behændigt Lars Aagaard IKKE at nævne de urørlige miljøsvin - landbruget!! Tja!