Pernille Vermund (NB) havde ikke andet valg end at melde sig som formand for Nye Borgerlige igen.
Nye Borgerlige har mildest talt aldrig været ringere stillet, end partiet er nu. Derfor mener jeg, at Vermund så sig nødsaget til at træde til for at genrejse den synkende skude. En synkende skude, som siden valget er blevet halveret i folketingsmedlemmer.
2023 startede ud med, at Vermund den 10. januar meddelte, at hun ikke genopstiller til Folketinget, og derfor skulle partiet have ny formand.
Den 24. januar melder Mikkel Bjørn sig så ud af Nye Borgerlige og ind i Dansk Folkeparti, da han ikke ønsker, at Lars Boje skal være ny formand.
Herefter bliver Henriette Ergemann næstformand, hvilket hun er indtil den 20. februar, hvor hun trækker sig fra posten, efter flere medier har afdækket, at hun har skrevet kontroversielle kommentarer på Facebook.
For at toppe det hele bliver Lars Boje den 10. marts både ekskluderet som formand og fra partiet, hvorefter Pernille Vermund stiller sig til rådighed som formand igen.
Men hvis Vermund overtager sit gamle parti, er der dog ingen som rigtigt ved, hvad partiet kommer til at indeholde. Det har stadig den samme ideologi ifølge deres hjemmeside – bevares. Spørgsmålet er dog snarere, om man kan tro på det.
Et parti skal være organisatorisk velrustet for at udbrede sin politiske overbevisning mest effektivt. Det mener jeg ikke, Nye Borgerlige er eller nogensinde har været.
Hvis tilfældet havde været det modsatte, er jeg sikker på, at partiet ville have kunnet få valgt de 14 mandater ind som de stod til den 9. december 2020.
Partiet promoverede sig i starten som et protestparti med deres tre ufravigelige krav, som blandt andet var, at udlændingepolitikken skulle løses fra bunden. Dog har de tre krav så siden hen vist sig ikke at være så ufravigelige, som Vermund ellers først påstod.
De er nu et protestparti, som ikke har holdt ord om deres egen protest. Derfor mener jeg ligeledes, at partiet mere er blevet et slipseparti, end et parti for den gængse dansker, der har fodfæste uden for København.
Jeg mener, at partiet bør skrælles lag for lag for at finde ind til kernen af sig selv – for hvad vil partiet egentlig? Der skal en ny start til for det. Spørgsmålet er derfor, hvad vil Pernille Vermund nu, som hun ikke kunne før.
Mathilde Hammer er forhenværende medlem og formand for Nye Borgerlige Odense, nu medlem af Danmarksdemokraterne