Det er den geopolitiske krise, ingen taler om: I de seneste 25 år har europæisk erhvervsliv stort set ikke frembragt nye, globalt førende virksomheder. Det kan få uhyggelige konsekvenser for vores position i den nye verdensorden, der er under udvikling.
Denne vinter mærkede danskerne for alvor, at der er en meget tæt sammenhæng mellem energi- og sikkerhedspolitik.
Nøjagtigt det samme kan man sige om innovationspolitik. Men her har vi tilsyneladende slet ikke forstået, at evnen til at skabe nye højvækstvirksomheder betyder meget for vores indflydelse på, hvor verden bevæger sig hen.
I de seneste 25 år er næsten alle verdens nye, store virksomheder blevet skabt i Kina og USA, mens det meste af Europa er gået fuldstændig i stå. I 2000 lå 41 af verdens 100 mest værdifulde virksomheder i Europa. Men siden er vi blev godt og grundigt overhalet. Ifølge The Economist var tallet i 2021 faldet til 15.
Jeg synes hellere vi skal tage en slapper. Det der frygtdrevede pis, det gider jeg ikke.
Research.com, en uafhængig forskningsportal angiver (marts 2023), at DTU ligger på trediepladsen over verdens mest innovative tech-universiteter. Her beregnes rankingen efter Triple Helix-modeller der regner efter impact af samarbejde mellem læreanstalt, industri og stat. Microsoft anbefaler Danmark som et sikkert innovativt og kapitalstærkt miljø for iværksættere....
Hvis en dansker udviser bare skyggen af talent, rejser vedkommende til USA for at prøve lykken. De der så faktisk får succes, slår sig ned i USA og deres eventuelle børn (og dermed talent-DNA) bliver amerikanske statsborgere.
De der ikke får succes, bliver for en stor del også boende i USA. På den måde kompenseres for det forhold, at tilfældigheder (rette tid på rette sted) har stor betydning.
Janteloven er i Danmark et storbyfænomen. På landet har man ingen problemer med at være gode til et eller andet. Herfra stammer internationale brands som "Danish Butter" og "Danish Bacon".
Hvis vi skulle tale om et Danish high-tech brand skulle det være Christian Rovsings computer CR80 fra 1975.
Før eller senere vil alle danskere have nået sinke-stadiet hvis vi konstant drænes for talent-DNA.
Det er jo ikke fordi at vi ikke har skabt en del succesfulde virksomheder indenfor tech over de sidste år - bare lige hurtigt kan jeg komme i tanke om IO Interactive og Unity, så vi er ikke helt gumpetunge. Problemet er, som jeg ser det i min egenskab af CTO i egen virksomhed, at investorerne kræver hurtigt afkast og presser på for at man sælger ud til højstbydende så hurtigt som muligt - og i disse tider er det som regel amerikanske typer.
V i skaber masser af innovation her i DK, men vi har ikke en tålmodige investorer (hej hej staten, kunne det være en opgave?), så vi tvinges til at afgive vores virksomheder til udlandet ret hurtigt.
Så nej, det er ikke jantelov eller manglende innovation i landet, men derimod et helt andet sted man skal pege fingeren!
gorm petersen
14. april, 2023 - 11:47
Du har bare så ret. Og nu rejser selv Prins Joachim til USA. Men heldigvis har vi da Mærsk tilbage og deres rekord overskud i 2022, som de betalte 0,6% i skat af. Det hjælper da altid lidt. Et plaster på såret.