Kvinders nydelse er igen kommet på dagsordenen.
I budgetmidlerne hos både DR1 og TV 2 er der sat penge af til programmer, der handler om sex og seksualitet, og i den offentlige debat stiller kendte personligheder sig op og taler om nydelse og lyst.
Mange af dem nævner især, hvorfor det er vigtigt, at kvinder tager ejerskab over deres seksualitet og nydelse – for desværre er det ikke alle kvinder, som har adgang til deres fulde seksuelle nydelse.
Undersøgelser viser nemlig, at kvinder i heteroseksuelle forhold oplever færre orgasmer end deres partnere. I en nylig undersøgelse foretaget af Klub Venus med over 2000 deltagere svarede hele 78 procent af kvinderne, der har sex med personer med en penis, at de opnår orgasme oftere, når de har sex alene, end når de har sex med en partner.
"En fjerdedel af kvinderne svarede også, at de sjældent eller aldrig prioriterer deres egen nydelse lige så højt som deres partners."
Kvinder må begynde at prioritere egen nydelse over mandens. Mændene må begynde at vænne sig til nye tider. Hvis ikke manden prioriterer kvindens nydelse over sin egen, så skal kvinderne da heller ikke nedprioritere egen nydelse.
@Henning
Er det ikke at overkompensere?
Det skal vel gerne være sådan at begge 'får noget ud af det'. Og det skal man da gerne kunne tage en dialog om?
Det er mit indtryk at mange 'husfædre' går op i at deres partnere får noget ud af sex. Faktisk vil gøre hvad som helst for at øge frekvensen af sex i forholdet.
Og der tror jeg at de lytter alt hvad de kan. Mens deres partnere, nok mere tager en for holdet med jævne mellemrum end egentlig engagere sig.
Det lyder på flere af dem jeg har talt med at nu har man (kvinden) fået det børn man skal have, og så er det nok med det pjat. Og så engagerer kvinden sig ikke i parrets sexliv, hun bliver magelig, hvor manden så forventes at 'bare skulle være glad for at være med'.
Så det er da rigtigt at man skal lytte til kvinders lyst. At de skal kunne mærke sig selv i det.
Og det lyder da også til at have været et par mandlige tågehorn i det program.
Men hvis man vil bryde 'orgasmegabet' så skal man nok både lytte til de kvinder der skal lære at prioritere egen nydelse, men man skal da også lytte til de mænd som er engagerede i god gensidig sex.
Jeg vil faktisk gå så langt at sige at man bør sætte krav til sin partner om at vedkommende kan finde ud af at knalde. Og det gælder så også overfor kvinder.
Man kunne fx indføre begrebet 'orgasmegaranti'.
Det kunne være noget man kunne sætte en stolthed i at tilbyde sin partner. Og derfra kunne man så lære hinandens kinks og knapper bedre at kende.
Så går der med tiden forhåbentlig sport i at maxe hinanden ud.
Måske var det osse værd for mænds vedkommende at skelne mellem udløsning og orgasme.
Ja, det kan hurtig blive en ond cirkel, hvis sex i parforholdet kun består af 3 ryk og en levering, så er der ikke meget nydelse for kvinden at se frem til, og så gider hun vel ikke mere til sidst. De skarpe af kvinderne finder sig måske endda en ny partner.
Hvis egoistiske mænd ikke kan se det på andre måder, så kan de vel drives til at forstå, at de sikrer sig selv adgang til sex ved at sikre nydelse til deres partner, og at de, inden de beskylder deres partner for ikke at gide sex, bør se på sig selv og vurdere egen evne til at give nydelse.
@Frederik
Med den logik, så kunne mænd fremadrettet også skifte kvinden ud hvis hun er egoistisk og ikke gider at engagere sig.
Det er vel begge der skal udvikle sig sammen?
Niki Dan Berthelsen, bestemt. Min pointe er, at der ikke er meget fælles udvikling i 3 ryk og en aflevering, vel nærmere stagnation. Basalt set tror jeg, at danskere ikke er særlig belært i det seksuelle, og det gælder både mænd og kvinder. Og vi mænd må se i øjnene, at vi har et stort ansvar for at det lykkes. .
"Undersøgelser viser, at kvinder får færre orgasmer end deres mandlige partner".
Hvad med at indføre kvoter? Det skulle være så effektivt.
@Frederik
Min erfaring er at mange kvinder laver søstjernen og så er det op til manden at 'få det til at spille'.
Der hjælper det ikke at 'manden skal tage ansvar'.
Omvendt laver manden en hurtig finte, så dur det heller ikke.
Min anke ved artiklen er at man lægger det over til manden at skulle lytte og skabe de rigtige rammer, for at kvinden kan få orgasme.
Kun fokus på at mænd skal gøre noget for kvinden. Ikke fokus på samspil, gensidighed eller måske endda sætte krav til begge parter. Altså også sætte krav til kvinden.
Det kan ikke passe at grunden til at kvinder ikke får 'nok orgasmer' er at mænd ikke er 'nok Don Juan'.
Jens Bondo, tjek ;-)
Mand kunne også bare vælge at se på et seksuelt forhold til en kvinde igennem kærlighedens briller. Går mand i seng med sin kvinde for at vise hende kærlighed og give hende nydelse, eller for at sikre sig selv udløsning? Undersøgelsen viser jo åbenbart, at kvinden først fokuserer på mandens nydelse, problemet er når det ikke er gengældt.
Mand kunne også overveje,
om truslen om at blive skiftet ud med en mere knalde-villig kvinde,
er fair og rimelig i et parforhold,
som forhåbentlig handler om mere og andet end sex.
Hvis man ser kønsfordelingen i ovenstående indlæg KUNNE der ringe en klokke hos nogen.
Den eneste kvinde på pletten får min anbefaling.
Læste artiklen og nej jeg har ikke taget snakken her med min elskede kone, som nok ikke ønsker at gå ind i emnet selvom vi sidder ved siden af hinanden ved computeren
Men men, hvor ligger det vigtige i det spil her? intimiteten og kærligheden sammen med vore kropslige behov/ lyster. Jeg fik først min debut som 23 årig og det var så ikke et bevidst ønske. tværtimod.
Men der er altså mennesker også kvinder som ikke bare kan komme af årsager som eksempelvis medicin. Så hvad er værst at mangle det sidste stykke eller ha de tad H. til i følelser og sind?
Men jeg fik til sidst lært at elske i ro og så at kunne lang tid nok og kun igennem det menneske som er alt for mig uanset hun ikke kan komme så tit. Men jeg har også lært ikke at have dårlig samvittighed fordi kun jeg kom i "himlen" Samtidig er glæden så ti gange større når den der har lært mig at være mand i tryghed kan lykkes at komme engang imellem.
@Lise-Lotte Rahbæk
Der blev nævnt at mænd blev skiftet ud af samme årsag længere oppe.
Men ja, lad os da igen fokusere på kvindens følelsesliv og give mænd skam og ansvar.
Niki Dan Berthelsen
Jeg har ikke ansvar for din måde at læse og fortolke mine indlæg på.
Jeg finder det slående, at bortset fra mine 2 indlæg er der ikke andre kvinder som deltager i dette emne, men derimod mænd som fortæller om deres erfaring/forventninger med kvinder.
Det kan der være forskellige forklaringer på alt efter temperament.
Personligt finder jeg det enerverende, at andre mennesker, både mænd og kvinder, pådutter os ALLE en vedvarende trang til penetrationssex gennem hele livet og at nu skal vi catme da godtnok svede på lagnerne. Tihi og fnis hvor er det bare frækt. . Hold nu kæft, tænker jeg. Alting har det med at blive rutine.
Jeg hørte Bodil Sørensen svare i et interview, som spurgte om hun og hendes mand gennem mange år havde et aktivt sexliv svare: "Næh, hvorfor i alverden skulle vi det"
@Lise-Lotte Rahbæk
Jeg har svaret på at der er en forventning fra artiklen om at mænd skal facilitere kvinders orgasmer. Hvor der ikke tages højde for manglende engagement fra kvindernes side.
Jeg har også svaret på Frederik Schwane som skrev at mænd blev skiftet ud hvis de ikke kunne tilfredsstille kvinder. Hvor jeg ikke lagde op til at mænd burde gøre det samme - men at man netop istedet skulle finde ud af det sammen.
Det kan jeg læse i din første kommentar at du har tolket som at kvinder skulle skiftes ud hvis de ikke 'performer'. Det var ikke det jeg skrev.
Og ja, du har ret, det er mest mænd der har kommenteret. Og du har også ret i at ting ender som rutine, hvor interessen så er dalende.
Og det er da frustrerende at blive 'påduttet' at skulle gøre noget.
For at vende tilbage til kernen i artiklen - mænd får oftere orgasme end kvinder, kvinder siger at de har mere fokus på deres mænds nydelse.
Det tolker skribenten som at mænd er for selviske i sengen og derfor skal lytte mere til kvinden, for at hun får nydelse.
Der præsenteres altså en forventning til mænd.
Det handler altså ikke om at man holder med at have sex når man bliver gammel.
Niki Dan Berthelsen
Jeg opfatter ikke noget særligt pres på mænd i artiklen, men at når det er kvinder der er i underskud,, må fokus ligge her. Og det første der sker er at flere mænd kommenterer på artiklen. Kan du se ironien?
Det er kompliceret.
Der findes et utal af individuelle præferencer, parforholdskomplicerethed, fysiske komplikationer, mangel på klassiske måder at kommunikere kvindelig seksualitet på og det faktum, at jo mere kvind presses til at snakke, definere og præstere lyst, jo færre orgasmer. Det bliver i øvrigt heller ikke særligt fordrende for lysten til at springe nøgen rundt, når kroppen med slid eller alder ligner slappe persienner og de reklamefinancierede seksuelle kvindekroppe ser helt anderledes stramme, spændstige og fejlfri ud.
Det er kompliceret og jeg tror ikke, at generaliseringer hjælper.
Det er netop idéen om, at penetrationssex er målet, eller 'fuldbyrdelsen' om man vil, og at alt andet bare er 'forspil', der er hindringen for god erotik.
Det er dén myte, man bør knalde!
@Lise Lotte Rahbæk
Ja, jeg kan se ironien i at artiklen handler om at mænd skal lytte mere til kvinder og kvinder så ikke kommer på banen.
Niki Dan Berthelsen
Hvad er din forklaring på hvorfor mange kvinder ikke ytrer sig i en offentlig tråd om sex og orgasmer på en avis med mænd, de ikke kender eller skal have sex med?
PS. Hvorfor staver du mit navn forkert?
"Jeg hørte Bodil Sørensen svare i et interview, som spurgte om hun og hendes mand gennem mange år havde et aktivt sexliv svare: "Næh, hvorfor i alverden skulle vi det"
Det sublime ligger i, at det at hvile i sig selv handler om alt det ekstraarbejde, som vi ikke behøver gøre.
Min forklaring er i alle tilfælde, at mange kvinder ikke orker debatter om ligestilling, fordi den gerne bliver brugt imod dem.
Med andre ord; når et problem omkring manglende ligestilling for kvinder bliver bragt på bane, er indstillingen ofte, at det jo egentlig er kvindernes egen skyld, og at det i virkeligheden er mændene, det er mest synd for.
@Lise Lotte Rahbek
Artiklen handler om at ytre sig offentligt om basis for en dialog. Og hvis din holdning er at det skal man ikke ytre sig om offentligt. Så er du vel uenig med artiklens præmis?
(Beklager æ istedetfor e tidligere).
@Eva Schwanenflugel
Fordi der oftest proklameres at mænd skal tage ansvar, uden at tage gråzonenerne med hvor kvinden selv har et ansvar.
Og så ender det med en monolog hvor mænd skal gøre som kvinder føler. Det bliver udfordret.
(Beklager mangel på umlaut, da jeg har svaret på min telefon).
Niki Dan Berthelsen
Jeg spørger til din forklaring/opfattelse på den manglende kvindelige deltagelse i dette emne på denne avis, og du svarer mig med at skyde mig en holdning i skoene, jeg ikke har givet udtryk for.
Det giver ingen mening at fortsætte forsøg på en dialog.
En 'monolog' vedrørende at kvinder forlanger, at mænd skal følge deres eventuelle følelsesdiktater er udelukkende opstået inde i egne forestillinger.
Den er ihvertfald ikke nærværende i denne debat.
@Eva Schwanenflugel
Det er vel omtrent lige 'forestillet' som kvinder der føler at alt hvad de bringer på bane fremstilles som værende deres egen skyld.
*lige så 'forestillet'