I Information (den 3. april) påpeger propagandaforsker Precious Chatterje-Doody et karakteristisk greb i russisk desinformation: spejlteknikker til at projicere egne værste egenskaber over på modstandere.
Hun noterer, hvordan Kremls fortællinger har ændret sig under konflikten fra at ville beskytte russisktalende i Donbas mod et påstået aldrig påvist folkedrab, over en ’afnazificering’ af et angiveligt ’institutionelt nazistisk’ styre i Kyiv, til ’afukrainisering’ af Ukraine og afvisning af ukrainsk nationalidentitet som kunstig konstruktion.
https://www.diis.dk/publikationer/mouritzen-ukrainekrigen-historiske-ana...
Jeg tror som ikke engang, han har været nødt til at oversætte "drejebogen" for den invasion. Information havde på et tidspunkt en artikel om nogle russiske forskere, der, som jeg husker det, i forbindelse med nogen gravsteder i det nordlige Rusland sland, skrev om Sovjetunionens metoder, når de overfaldt nabolandene og - igen - jeg mener det var før Adolf startede sit "projekt". Så måske var det i virkeligheden Adolf der skulle oversætte ... men måske tager jeg fejl.
God kronik. Anbefalelsesværdig læsning til de få, der stadig mener, det er USA, Vesten og NATO der er ansvarlige for Putins krig i Ukraine.
Gammelt tysk land - gammelt russisk land - gammelt jødisk land.
Whataboutismen er kommet for at blive. Hvis palæstinensere angriber ulovlige bosættelser med hjemmelavede raketter, og israelerne laver gengældelsesaktioner, siger danskerne “Israel har ret til at forsvare sig selv”.
Hvis ukrainerne angriber ulovlige besættelser i det østlige Ukraine med hjemmelavede raketter, og russerne derpå laver gengældelsesaktioner, burde danskerne tilsvarende sige “Rusland har ret til at forsvare sig selv”.
Det synes jeg bare ikke, man hører så tit.
Kan nogen forklare denne forskel ?
Mit eget bud er, at jo ældre historiske kilder er, jo mere troværdige er de. De kilder der påstår, at Palæstina er gammelt jødisk land menes at have 3000 år på bagen. Det kan hverken tyske eller russiske kilder hamle op med.
@gorm petersen - 21. april, 2023 - 13:26
"GP:
Det er juraens allermest grundlæggende princip - at alle er lige for loven - du her angriber."
Undskyld, jeg blander mig.
Omend det ville være dejligt, så er der ingen overstatsligt gældende lovgivning.
Lovgivning er et nationalstatsfænomen med nationalstaten som gyldighedspmråde.
Hvordan tror du selv Putin ville reagere, hvis Danmark kom tromlende, og forlangte de vilkårlige domme, regimekritikere kvases med, ophævet, fordi de ikke respekterer det "allermest grundlæggende princip - at alle er lige for loven"?
Der er nogle sæt af generelt accepterede spilleregler, der kan påklages til diverse internationale "domstole".
Ingen af disse har dog noget apparat til at tvinge normbrydende stater på plads igen.
Netop i relation til det med Det tredje Riges overfald på Polen (efter aftale med USSR) i artiklen så fremragende parallelliserede Russiske overfald på Ukraine ville en international domstol med tilhørende proportionale tvangsmidler have været en fremragende forekomst.
Sådan én har vi desværre ikke.
Putin er ikke så dygtig som Hitler! Ved erobringen af Polen, fik Hitler hjælp af Stalin, som tog en trediedel af Polen og dræbte den polske generalstab i Katün.
Måske Putin skulle have bedt Orban om hjælp!
Det er Putin, der har startet krigen i Ukraine. Det er ikke Ukraine, NATO eller andre der terrorbomber Skt. Petersborg, Moskva eller Vladivostok. Det er Putin der invaderede Ukraine d. 24. februar 2022 og indtil nu har udført mere end 80.000 registrerede krigsforbrydelser.
Putin og hans rygklappere har opbygget en fortælling, der bygger på myter, mystik og irrationalitet, det er typisk for totalitære regimer. Hitler mente ikke at jøder, polakkerne og andre minoriteter var rigtige mennesker, så får vi bare udryddet dem, så bliver verden perfekt og et meget bedre sted at leve i. Det er det, vi kalder etnisk udrensning! Putin er godt i gang med at lave en tilsvarende fortælling om at Ukraine ikke har nogen eksistensberettigelse og får han lige udslettet 40 millioner ukrainere, så bliver verden perfekt og et meget bedre sted at leve i.
Til Karsten Fledelius gode kronik vil jeg blot tilføje, Rusland ikke er nogen supermagt. Sovjetunionen var, med sine 292 millioner indbyggere plus en lang række lydstater, en supermagt. Men Rusland er et lille land med bare 144 millioner indbyggere plus lidt opbakning fra Belarus og NordKorea. Rusland er heller ikke en regional stormagt. Rusland ligger klemt inde mellem EU (446 millioner indbyggere) og Europa (746 millioner indbyggere) i vest, i syd ligger Kina (1,3 milliard indbyggere) og Indien (1,3 milliarder indbyggere) og i øst ligger USA ( 332 millioner indbyggere). Typisk for diktatorer, så har Putin våde stormagtsdrømme, men han har intet at have sine drømme i.
Og til sidst vil jeg lige nævne at jeg har oprettet en profil på VK.com (russisk svar på Facebook) . Det er jævnligt, at der kommer meget slemme beskeder og videoer fra tilhængere af Putins krig. Og det er ikke for børn, det der bliver skrevet og vist. Uden omsvøb opmuntres russiske soldater til at begå grusomme krigsforbrydelser i Ukraine. Samtidig bliver de meget få kritikere af krigen der er på VK.com tilsvinet på det groveste. Jeg synes lige Jens Christian Jacobsen og andre skal tænke sig om en ekstra gang, inden de atter begynder at forsvare eller bagatellisere Putins krig i Ukraine.
Altså.... Viden om historie!
Indtil 1864 var Danmark en maritim stormagt, og ingen "skolegårdens mindste snotunge"!
Med den kvalitet i faktuel viden kan konklusionerne, og den selvsikkerhed, hvormed de fremsættes, ikke undre nogen.
Ak og ve og jammer!
Som Charles M. Schultzs figur Marcia (Rikke Rask i den danske udgave) i Radiserne sagde engang, da hun blev spurgt af læreren, "Hvad kan man lære af historien?": "Ingenting! Jeg kan ikke engang lære noget af matematikken!".