Kulturen er rig. På oplevelser og kreativitet, inspiration og udfordringer, holdninger og skønne fortællinger. Men også på omsætning og eksport, arbejdspladser, investeringer og værditilvækst – termer, vi normalt bruger med reference til vores erhvervsliv.
Så er kulturen ikke et enten-eller. Den er et fantastisk både-og, som på samme tid kan skabe større sammenhængskraft og styrke samfundsøkonomien.
Det har jeg som mangeårig kulturminister og senere erhvervsminister ofte nok set ved selvsyn. Og den forståelse har jeg taget med mig over i Dansk Erhverv. Forretningen kan udvikle kulturen, og kulturen kan berige forretningen. Potentialet går begge veje. Enkelt og ligetil i min optik.
Desværre møder jeg ikke altid samme forståelse, når jeg taler med Christiansborg. Kulturens mange bundlinjer resulterer ofte i en skæv debat, hvor fakta, følelser og fornemmelser blandes sammen og gør det svært for de folkevalgte at træffe nødvendige beslutninger.
En købmands holdning til kultur: Hvis der er penge i skidtet, så skal vi ha mere af det
Vores samfundsproblem er, at vi har så mange 'penge', at vi ikke længere kan tilrettelægge samfundslivet med aktivitet og fokus på offentligheden.
I bedste liberalistiske stil har privatheden taget over, og folk udvikler allerede angst over at møde andre mennesker, fordi det ikke længere er et eksistentielt vilkår.
Det er eliten der taler - og de har løsninger på alle samfundsproblemer.