Læserbrev

Ligestilling på den danske musikscene bør skabes af forbrugeren fremfor staten

Kulturministeriets musikhandlingsplan går blandt andet ud på, at vi skal få flere kvinder til at satse på en karriere i musikken. Men ligestilling på musikscenen skal komme nedefra
Kulturministeriets musikhandlingsplan går blandt andet ud på, at vi skal få flere kvinder til at satse på en karriere i musikken. Men ligestilling på musikscenen skal komme nedefra
Debat
26. maj 2023

Den 1. maj 2023 udkom Kulturministeriet med en musikhandlingsplan for de kommende fire år, hvor et af tiltagene går ud på, at vi skal få flere kvinder til at satse på en karriere i musikken.

Ligestilling på den danske musikscene er meget tiltrængt og en rigtig god idé, men kunsten skal ikke centralstyres af staten. Ligestilling i kunst bør ske nedefra, så det er kulturforbrugeren, der har indflydelse på kunsten.

Jeg er enig i, at kvinder bliver systematisk fravalgt som kunstnere, på trods af at de er lige så dygtige som deres mandlige kolleger. Det er et problem, der skal gøres noget ved. Men det er ikke nødvendigvis en offentlig opgave. Derfor er min kritik af Kulturministeriets handlingsplan ikke en kritik af at få flere kvinder ind på scenen, men en kritik af, at kunsten bliver styret i toppen i stedet for af befolkningen selv.

Jeg mener ikke, at kulturforbrugerne skal outsource sådan en opgave til staten, men tværtimod selv tage ansvar for, hvilken kunst vi giver opmærksomhed og støtter. Kulturforbrug bør ligge hos det enkelte menneske.

Så læg dankortet tilbage i pungen, når de samme fire mandlige, midaldrende komikere sælger billetter til deres comedyshow. Lyt til en anden kunstner, eller se en anden slags film, end du plejer. Vi bør alle overveje, hvordan vi selv som kulturforbrugere kan påvirke ligestillingen i det danske kulturliv.

Det er nemlig dér og ikke Kulturministeriets storrumskontorer, at kulturen skal blomstre fra. Kunst og kultur er og bør være allemandseje, men det er ikke ensbetydende med, at det er en menneskeret at spille ukulele eller rappe fra klokken otte til 16 alle ugens dage. Kunst og kulturtilbuddene bør ikke blive topstyret, og det mener jeg, at Kulturministeriets handlingsplan lægger op til.

Sofie Mosgaard er kultur-, ideologi- og ligestillingsordfører i Venstres Ungdom

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her