Debat
6. juni 2023
Frem til 16. juni holder verdens klimaforhandlere FN's årlige klimatopmøde i Bonn. Her mødes de i endnu et forsøg på at reducere C02-udledningen og holde den globale temperaturstigning under 1,5 grader celcius over præindustrielt niveau.
I den anledning har World Animal Protection en akut appel: Klimabelastningen fra den industrielle kødproduktion er nødt til at komme højere på dagsordenen.
Alene det billede burde være nok til at gøre enhver til vegetar
/O
Innovativ intelligens og kødbaseret ernæring synes at følges ad i evolutionen. Det er eks. derfor der findes fiskeolier. Hvorvidt en helt kødfri menu koster IQ i genmassen over tid bør undersøges. Evt. grænseværdier bør fastslåes. Der er under alle omstændigheder på sigt tydeligvis 5-7 milliarder for mange kunder til 'kødindustrien'.
Man kunne fx. lære at lave mad. Således blive i stand til at bruge hele dyret til at spise, i stedet for at bruge det meste til industriprodukter.
Altså lade være med et være forkælet uvidende og kun spise de dyreste, ringeste og mindst velsmagende dele af dyret: Mørbrad, filét og kølle.
Altså spise hoved, hjerne, haler, fødder, indmaden og alt det andet som man spiser i lande med høj madkultur. Noget Danmark absolut ikke lider af.
Produktionen kunne skæres ned til mindst 1/3 af den nuværende og da fx. indmaden har en langt højere næringsværdi, ville det samtidig bedre folkesundheden væsentligt.
Kød er det nye kød ... og det bør være en lille luksus og ikke "grundlaget" for et måltid. Og planter bør forblive det de er; planter, og ikke et et eller "erstatningsprodukt", der er blendet og sjasket sammen med alverdens emulgatorer og andre spændende ting for at ligne noget, det ikke er. Disse erstatningsprodukter er jo i bund og grund kun noget, der er blevet lavet, fordi ingen har gidet at gøre planter interessante, som hovednæringskilde, eller måske for at en eller kan sige: Se, jeg kan lave en hakkebøf uden kød! Eller måske har(!) vi blot være for blåøjede, og ladet kødproducenterne få frie hænder til at påvirke os i den gale retning. Faktisk minder det mig om den historie med Nestlé, som i Indien forsøgte at overbevise mødrene om, at deres mælkeerstatning var bedre for børnene end modermælk.
Jeg har ad flere omgange læst forskellige undersøgelser, som indikere at indtag af animalske proteiner forbedre vores ydeevne på flere områder. Man kan jo så, alt efter overbevisning, vurderer, om det er godt eller skidt.
Teorien om, at vores store hjerne skyldes adgangen til kød kan fint debatteres, men uomtvisteligt er det, at de humanoier, der blev til os har levet, som altædende i millioner af år. Med tanke på det, er det rimeligt at antage, at vores maver og tarmsystem er tilpasset den type kost.
Langt de fleste af os, hvis ikke alle, er livet startet med at indtage animalsk føde, eller skal vi, som Nestlé forsøge at overtale mødrene om, at plantebaseret kost skal erstatte modermælken?
Meget enig.
Jeg har fornylig fundet noget økologisk plantekød fra Plantmate, der er fri for tilsætningsstoffer. Der er behov for plantekød i en lang overgangsperiode af hensyn til de mange danskere som mig selv, der er vant til at sammensætte et måltid ud fra kød.
Jacob Schmidt @
Som Hanna Sjønning skriver,kan de plante baserede mad produkter for mange mennesker være en hjælp i en overgangs periode.
Måske nogle ad den vej vil få øjnene op for,at der findes rigtig mange andre muligheder end kød som hovedingrediensen i et måltid !