Kommentar

Polens regering vil anklage mig for at være russisk agent

Gensyn med mccarthyismens metoder. En komité til undersøgelse af ’russisk indflydelse’ er den polske højrepopulistiske regerings seneste påfund for at stække oppositionen før efterårets parlamentsvalg
Polens regerende Lov og Retfærdigheds-parti (PiS) med Jaroslaw Kaczynskis i spidsen har fremsat et lovforslag om at nedsætte en komité ’til undersøgelse af russisk indflydelse’.

Polens regerende Lov og Retfærdigheds-parti (PiS) med Jaroslaw Kaczynskis i spidsen har fremsat et lovforslag om at nedsætte en komité ’til undersøgelse af russisk indflydelse’.

Czarek Sokolowski

Debat
8. juni 2023

I 1980’erne rejste jeg som ung politisk eksileret fra det kommunistiske Polen til det sovjetiskbesatte Afghanistan, hvorfra jeg rapporterede om sovjethærens grusomheder på slagmarken.

I 1992 var jeg som 29-årig viceforsvarsminister i et Polen, der nu var slået ind på demokratiets vej, med til at bane vej for et polsk medlemskab af NATO.

Som forsvarsminister (2005-2007) afklassificerede jeg kort fra Warszawapagten over udpegede mål for mulige sovjetiske atomangreb i Centraleuropa. Som udenrigsminister (2007-2014) gik jeg i spidsen for politikker, der skulle hjælpe tidligere sovjetnationer som Ukraine tættere på EU.

Mit cv er velkendt. Jeg minder om det, fordi Polens regering når som helst kan bekendtgøre, at den vil undersøge mine påståede aktiviteter som russisk agent. Mine og mange andres.

Det regerende Lov og Retfærdigheds-parti (PiS) har fremsat et lovforslag om nedsættelse af en ’komité til undersøgelse af russisk indflydelse’, som kan aktiveres imod enhver oppositionspolitiker, man vil mistænkeliggøre.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Kim Morten Nissen

Polens (PiS).
Behøver det stå mere?

Helle Degnbol
Helle Degnbol

Jeg ville have henvist (ikke via Facebook) til polennu.dk