I 1980’erne rejste jeg som ung politisk eksileret fra det kommunistiske Polen til det sovjetiskbesatte Afghanistan, hvorfra jeg rapporterede om sovjethærens grusomheder på slagmarken.
I 1992 var jeg som 29-årig viceforsvarsminister i et Polen, der nu var slået ind på demokratiets vej, med til at bane vej for et polsk medlemskab af NATO.
Som forsvarsminister (2005-2007) afklassificerede jeg kort fra Warszawapagten over udpegede mål for mulige sovjetiske atomangreb i Centraleuropa. Som udenrigsminister (2007-2014) gik jeg i spidsen for politikker, der skulle hjælpe tidligere sovjetnationer som Ukraine tættere på EU.
Mit cv er velkendt. Jeg minder om det, fordi Polens regering når som helst kan bekendtgøre, at den vil undersøge mine påståede aktiviteter som russisk agent. Mine og mange andres.
Det regerende Lov og Retfærdigheds-parti (PiS) har fremsat et lovforslag om nedsættelse af en ’komité til undersøgelse af russisk indflydelse’, som kan aktiveres imod enhver oppositionspolitiker, man vil mistænkeliggøre.
Polens (PiS).
Behøver det stå mere?
Uhyrligt.
Jf. Inf. 2.6.2023
Hvad gør vi ?
https://www.facebook.com/37876444995/posts/pfbid0qX5BQzeJpEeY6DiMypWnhcW...
Jeg ville have henvist (ikke via Facebook) til polennu.dk