Hvad er viden anno 2023? Hvad er informationer? Er der forskel på informationer og viden? Er det vigtigt at kende forskel på, hvad der er (delvis) sandt og (delvist) falsk? Er det vigtigt at kunne gennemskue, om en nyhedshistorie i virkeligheden er vinklet ud fra og gennemsyret af bestemte holdninger? Er det vigtigt at vide, hvorfor man skal betale for nogle artikler, mens andre er gratis? Og er det vigtigt med en basal viden om, hvordan journalist og en redaktion arbejder samt at forstå forskellen på at få nyheder fra redaktionelt kuraterede medier eller fra algoritmestyrede sociale medier?
Efter snart 20 år som samfundsfagslærer på et gymnasium er mit svar på ovenstående spørgsmål et rungende JA! Vi er nødt til at undervise alle børn og unge i medie- og teknologiforståelse, og det bør starte allerede i folkeskolen, så børnene så tidligt som muligt får kundskaber i at navigere og styre deres forbrug i den konstante strøm af informationer, tekster, billeder og videoer, som de bombarderes med døgnet rundt og hver eneste dag.
'..Et forslag kunne være, at danske aviser udgav en ugentlig/månedlig ’skoleavis’ til et overkommeligt skoleabonnement.'
Jeg husker en 'skoleavis', som i 60erne cirkulerede' skolen - både i gym. og FS : Tidens Stemme. En fin, lille tryksag med tegninger og uden fotos, et opkog af ugens (eller månedens?) vigtigste temaer fra de 'rigtige' aviser.
Detr blev nedlagt, fordi Politiken og Berlingeren mente det forhindrede eleverne i at blive kommende 'rigtige' abonnenter.....
Hvad med det gode gamle begreb “en skoleavis” - kunne det være en anspore, hvis eleverne selv producerede en avis?
Dejlig positiv kronik, som bør læses af mange.
Af samme grund har jeg delt den.
Fremragende kronik om et dybt kritisk samfundsproblem.
Vi må ikke tillade at de sociale medier slår de etablerede medier ihjel, og skaber et univers af fake news, ekkokamre, og et demokrati der undermineres af kunstig intelligens og chatgbt.
Derfor!
1.
Indfør en skat på 100 kr på hver internet abonnement om måneden, som går til de etablerede medier.
2.
Indfør en skat på 50 % på alle de reklameindtægter de sociale medier har, herunder Google!
Og send pengene direkte videre til de etablerede medier.
3.
Kræv at alle medier, der får offentlig støtte afskaffer deres udgivelser på print, og fremover kun udgives digitalt.
4.
Omdan DR til en underleverandør til alle øvrige etablerede medier, og lad public service på den måde tilføre ressourcer til de etablerede mdier.
Ved siden af egen udgivervirksomhed.
5.
Når pkt 1 - 4 er gennemført, gør alle etablerede medier gratis tilgængelig for alle, herunder den opvoksende unge generation.
Venlig hilsen
Danny Hedegaard
Ville børneavisen kunne noget i den forbindelse?
https://borneavisen.dk/
Desuden så fik jeg en bemærkning fra en på erhvervslivets fremmelige pladser, "nå en af de tunge!", da jeg fortalte, jeg læser Information. Fordybelse har trange kår!