Lediggang er roden til alt godt.
Der er sikkert nogle, der tænker, at jeg skriver det for at provokere eller være sjov. Ingen af delene er imidlertid korrekt. To dage før min 35-års fødselsdag, hvilket er to år siden nu, blev jeg visiteret til førtidspension, og efter stormen har lagt sig, kan jeg med fast overbevisning sige, at det har reddet mit liv.
Det var en storm, en hvirvelvind af endeløse nederlag i mødet med arbejdsmarkedet, med sagsbehandlere, med psykologer og læger. En tornado af jobansøgninger, sygemeldinger, undskyldninger, løgne, bedrag og selvbedrag. Jeg ville så gerne bare være normal og passe ind i de fællesskaber, som alle andre synes at trives så vældigt i, men det står lysende klart, at jeg aldrig havde en chance.
Siden jeg var teenager, har jeg været syg, men det er alligevel lykkedes mig at gennemføre både gymnasiet og få en kandidatgrad, sideløbende med at jeg var i jævnlig kontakt med psykiatrien.
Efter endt uddannelse gik det først rigtig galt, noget jeg vidste, der ville ske, for der forsvandt sikkerhedsnettet af velmenende undervisere og gode venner.
Overgangen til arbejdsmarkedet er svær for mange, men den bliver ikke nemmere af, at man kæmper med bipolar lidelse og senere skizotypisk sindslidelse, som pilen endte med at pege på.
Nu, hvor jeg ikke længere er tvunget til at lade, som om at jeg kan alt det, andre kan, er mit liv blevet meget lettere og dermed bedre.
Det er svært at acceptere, at jeg aldrig skal arbejde
Supergodt får jeg det nok aldrig, dertil er jeg for mentalt medtaget, men jeg har i lediggangen fundet en værdi i livet, en værdighed, fordi jeg nu endelig kan leve det liv, jeg altid skulle have haft – og som ikke mindst jeg har haft så umådeligt svært ved at acceptere.
Det har taget to år at nå hertil, hvor jeg åbent kan fortælle om, at jeg er førtidspensionist. Selvfølgelig ved nogle få det, men mest af alt har jeg holdt det for mig selv.
Det er mærkeligt, hvordan skammen hænger ved, selv om alle, der ved bare en smule om systemet, godt kan regne ud, at hvis man får førtidspension i min alder, er der virkelig noget galt.
Alligevel befinder jeg mig stadig i skammens faste greb og kan finde på at lyve og sige, at jeg arbejder. Hvis jeg vælger at fortælle sandheden, udelader jeg meget bevidst at fortælle, at jeg ikke så sjældent føler mig noget så ensom og isoleret og holdt uden for nogle af de mest afgørende fællesskaber i de fleste menneskers liv, nemlig arbejdsmarkedet og børn.
Der er ingen tvivl om, at mit liv kun kan være så stabilt og godt, netop fordi jeg hverken har job eller børn, så der er absolut ingen grund til medynk. Jeg har måttet opgive meget for at overleve, og det har været det værd. Dermed ikke sagt, at det har været eller er nemt.
Det har krævet nogen tilvænning at blive pensionist, selv om mit arbejdsliv har været nærmest ikkeeksisterende. Jeg har haft mange forskellige stillinger, men kun i ganske kort tid og/eller på få timer – og gerne afbrudt af minimum én længerevarende sygemelding. Alligevel har det krævet en vis omstrukturering af min selvopfattelse og fremtidsperspektiver.
Det sværeste at acceptere har faktisk været, at jeg er glad for ikke at arbejde og ikke at skulle arbejde nogensinde igen. Jeg har jo i mange år udmærket været klar over, at arbejdsmarkedet åd mine knappe ressourcer, åd mit liv. Så jeg ser ikke ligefrem tilbage på det med afsavn eller et ønske om tilbagevenden. Men det er ikke desto mindre skamfuldt at sige højt: »Jeg arbejder ikke, og det er jeg glad for.« Nu er det sagt.
Solskin og ingen kø i supermarkedet er fordele ved pensionisttilværelsen
Jeg ved også godt, at jeg heller ikke må sige det her, men det er overraskende skønt og befriende at kunne sætte sig i haven, hver gang solen skinner, hvis jeg har lyst til det. At kunne tage en god bog frem når som helst og hvor som helst.
Det er fedt at kunne handle ind sammen med de ’rigtige’ pensionister og få fat i alle de gode tilbud, inden arbejdsstyrken får fri. Det er så hyggeligt at komme ned i det lille lokale fitnesscenter om formiddagen og være mutters alene. Det er overraskende dejligt at kunne følge de små nye gråspurves første flyvetur. Det er vidunderligt ikke at skulle sætte sig ud i et tog hver morgen og være væk hjemmefra i timevis og i stedet kunne gå ned til havet og se, om hættemågerne har fået deres hætter på.
Det er ikke så værst at være pensionist, heller ikke en af den fattige slags. Jeg føler mig oprigtig talt rig på livet, og det har jeg aldrig prøvet før.
Som de fleste andre har jeg troet, at livet skulle fyldes med en masse indhold for at betyde noget eller for, at det var til at holde ud. Måske er det sandheden for nogen, men slet ikke for mig. Mit liv har til tider været fyldt, hvis ikke ligefrem til randen, så i hvert fald med en del, men det er først nu, hvor det meste er skrællet væk, at min mening med livet har givet sig til kende.
Ingen har gavn af at ødelægge syge menneskers liv med jobkrav
Jeg er imidlertid ikke som de fleste, så jeg vil ikke belære andre om mening, men jeg er sikker på, at uanset hvad der gør, at man kæmper en forgæves kamp på arbejdsmarkedet, vil man få et bedre liv det sekund, man forlader det.
Der er ingen, og jeg gentager ingen, der har glæde af at ødelægge et sygt menneskes liv med evindelige ressourceforløb og jobprøvninger og i mellemtiden spilde sagsbehandleres, arbejdsgiveres og sundhedsfagliges tid for ikke at tale om en masse penge.
Hvis jeg ikke havde fået pension, var jeg stadig sygemeldt, gik regelmæssigt til læge og til psykolog og havde cirka seks årlige møder med min sagsbehandler. Havde jeg fået det bedre? Tværtimod. Havde jeg med tiden fået det værre? Helt klart. Det havde været rigtig dyrt både for samfundet og for mig som menneske.
I stedet har jeg fået en kæreste, som støtter mig og accepterer mig, som jeg er, og det ville jeg ellers ikke have haft. For hvordan ville jeg kunne finde sådan en, når jeg skulle bruge alle mine ressourcer på at lade, som om at jeg kunne arbejde?
Nej, jeg savner ikke arbejdsmarkedet, selv om det har en pris både for mig og for dem, som betaler mine regninger. Jeg ved godt, at jeg forlanger meget af det arbejdende folk, og jeg forstår godt, at de nogle gange synes, at os syge har snablen lige vel rigeligt nede i kommunekassen. Men det hårde arbejde er ikke forgæves. Måske det kan synes uretfærdigt at skulle slæbe sig afsted på arbejde, når andre kan tage den med ro og nyde at se solen stå op. Men det er netop pointen. De raske er nødt til at hjælpe de syge på de syges præmisser og ikke føle misundelse eller tro, at de syge kan assimileres ind på arbejdsmarkedet.
Det er ikke sjovt at være syg, og når man er syg, skal man hvile sig, uanset hvor sygdommen sidder. Som alle andre kronisk syge ville jeg ønske, at jeg var rask og kunne arbejde og have ’et rigtigt liv’. Men eftersom det ikke lader sig gøre, foretrækker jeg dog et liv som jeg, trods skam og ensomhed, befinder mig vel i. Det er ikke alle, der kan blive en succes, vi har ikke alle de samme muligheder, og livet er dybt uretfærdigt, men vi kan da i det mindste give de mest udsatte en my autonomi til at skabe sig en tålelig tilværelse.
De raske ved ikke, hvordan det er at være syg, så lad os få de syge på banen for én gangs skyld. De syge har også en stemme. Jeg slap ud af systemet lige tids nok til at opdage, at jeg også har ret til et godt liv, og jeg håber, at flere må opleve det samme.
Tak for et klogt og modigt indlæg.
Jeg håber avisen følger op på den linje,at skrive om de mennesker, som har det svært under de ofte umenneskelige forhold der er, i f.eks. processen at få tilkendt en pension.
Tak for et virkelig fint indlæg. Hvor du tør siger sandheden højt. Lønarbejdet er på ingen måde lykken for alle. Skammen er en måde at blive holdt nede på. Sender lys og lethed over din vej.
Nyd solskinnet og at der ingen kø er i supermarkedet. Vær glad. Så vil jeg betale min skat med glæde.
"Siden jeg var teenager, har jeg været syg, men det er alligevel lykkedes mig at gennemføre både gymnasiet og få en kandidatgrad"
En mere ressourcestærk person skal man lede længe efter.
Nyd solen og livet. Det har vi råd og plads til. Vi misunder dig ikke.
Jeg tillader mig at mene at det på den ene side skal kunne lade sig gøre at at opnå en offentlig ydelse.
I princippet på et konkret grundlag, og uden krav om modydelser på ubestemt tid.
Men på den anden side så mener jeg ikke at en sådan ydelse, nødvendigvis skal være permanent.
Uden at afgørelsen kan tages op til fornyet vurdering.
Når du er 35 har du i udgangspunktet 30 - 35 år tilbage på arbejdsmarkedet.
Samfundet bør forbeholde sig retten til i løbet af alle disse år, at tage tidligere afgørelser op til genovervejelse.
Det er ikke et selvstændigt kriterium for at kunne beholde en førtidspension, at du selv er glad for at stå op til en pligt fri hverdag.
Ingen skal kunne beholde den længere end de har behov for den.
Og alle bør klare sig selv igen, når de kan, hvis de kan?
Om så bare 10, 15 eller 20 timer om ugen.
Så tjener de de penge ved egen indsats, og kan få det mindre i pension.
Venlig hilsen
Danny Hedegaard
Danny Hedegaard må mene hvad han vil om ret og pligt, men det er skam allerede sådan at 'førtidspension' givet til mennesker under 40 år er sat til at blive revurderet hvert 5. år.
Så risikoen for at miste denne rettighed igen hænger skam over disse syge mennesker. Det gør dem ikke nødvendigvis raskere.
Jeg har det forøvrigt ganske anstrengt med ordet/begrebet førtidspension. Der ligger et bebrejdende stigma i ordets forståelse. Man kunne også vælge at kalde det 'rettidspension' eller måske bare 'sygepension'...
Danny Hedegaard
Er helt uenig. En førtidspension er en rettighed, en ydelse der gives indtil din pension , en sikring af dit økonomiske liv på smalkost. Den er tildelt af vægtige grunde, som berettiger til ydelsen. Det bør og skal alene kun være den der modtager der kan sige nej tak. Alene tanken om kontrol er forfærdelig. Åbenbart en lidelse der desværre er alt for udbredt i vores samfund , rammer især de udsatte.
Når jeg læser dit indlæg om din pensionisttilværelse, så forstår jeg godt, at du kan føle en tilfredshed ved ikke, at blive presset af i systemet og presset ind i et ressource forløb. Jeg tænker, at det er sådan dit liv er, og at du kan finde ro i det.
Men jeg kan da godt blive lidt ærgerlig både på dine vegne og samfundets. Du skriver du har gået i gymnasiet og taget en kandidatgrad. Det gennemfører man kun hvis man er en person med nogle ressourcer
Du er 35 år og skal bruge dit liv og dine talenter til noget. Det behøves så ikke, at være lønarbejde
For nogle skaber arbejdet mening; altså at virke formålsbestemt ind på ting og forhold.
Så jeg håber da, at du finder måder, at få gavn af din uddannelse og de anstrengelser som du har gennemlevet ind til nu
@Jan Boisen.
Netop at kunne skrive et så vedkommende debatindlæg som dette og dermed kunne indgå i samfundsdebatten er vel om noget at gøre meningsfuld gavn og have et virke med formål!?
Kim Øverup: Der skal vel andet er mere end et debatindlæg til, at danne mening i livet. Ja undskyld mig jeg stejler en smule over, at det bedste der er sket for skribenten er, at få tilkendt en pension. Skribenten har en akademisk grad som det har kostet et eller andet, at opnå. Og det har også kostet samfundet ressourcer. Og skudt lidt fra hoften tænker jeg da lidt spild af energi ressourcer og penge.
Nuvel der er så en diagnose inde over, og den må man tage bestik af. Men en pension kan da ikke være den løsning man har drømt om. Og som 35 årig så har man altså mange år endnu, hvor man gerne skulle have udrettet et eller andet og mere end, at nyde fuglene i haven
Men jeg forstår naturligvis godt, at det kan lette, at man fritages fra arbejdsmarkedskravet. Men en løsning er en pension ikke nødvendigvis på den lange bane. Det kan det være om man er syg nok selvfølgelig. Men ellers.......
@Jan Boisen
Befriende at bare en eneste mig med i koret i kommentar sporet, forholder sig en lille smule kritisk til denne kronik.
Selv fik jeg et indlæg slettet, men jeg følte mig ærlig talt en smule provokeret af kronikken på vegne af alle de hårdtarbejdende ufaglærte medarbejdere, jeg har mødt gennem et langt arbejdsliv.
Og som ikke har samme evne som skribenten til i tale og på skrift.
At redegøre for at netop de skal leve andres penge, tjent af andre ved andres indsats.
Og de derfor troligt nat efter nat møder ind til en ny dag på fabrikken.
For at tjene til dagen og vejen ved egen indsats.
Jeg synes ikke det er kønt overfor dem, at udstille egen tilfredshed med at kunne stå op hver dag til en pligtfri hverdag, med et besøg i fitnesscentret.
Venlig hilsen
Danny Hedegaard
Danny Hedegaard: Jeg tænker når man får en diagnose for en sindslidelse, så er det sådan det er. Og jeg tænker lidt, at skribenten gør en dyd af nødvendigheden her; altså ved, at lovprise, at have fået en pension.
Vel jeg håber da for hende, at det bliver bedre, og at hun aktivt kan bruge sine talenter. Der findes andre muligheder, så som flexjobs ol.
Når man har taget en uddannelse, når man kun er 35 år, så tænker jeg da, at det bedste ville være aktivt, at indgå i en eller anden form for arbejdsrelation, som så selvfølgelig skal være noget man magter.
Men en pension er ikke noget man ikke kan ændre en smule på hen ad vejen. Og skizotypisk sindslidelse er immervæk ikke skizofreni.
Vi kan alle nyde friheden for en stund. Men når man længerevarende måske mangler noget af stå op til, noget der kan bidrage til en følelse af identitet og noget der giver mening i tilværelsen, så bliver det måske alligevel noget andet.
Følelsen af at være frisat, og fritaget for arbejdspligt rækker ikke til et helt liv tænker jeg. Vi vil alle gerne bruge os selv og blive brugt til noget.