Anmeldelse

Virusforsker på jagt efter coronapatient nul har et skarpt blik for politiske benspænd

Med den danske virusdetektiv Thea Kølsen Fischer på pandemisk opsporingsmission og diplomatisk overarbejde i Wuhan

Thea Kølsen Fischer blev udvalgt som en del WHO’s forskerteam på ti internationale viruseksperter, der som de første udenlandske forskere fik lov at besøge og undersøge virussens udspring i og omkring Wuhan.

Marcus Trappaud Bjørn

Debat
26. november 2021

Et af den brølende pandemis allermest fundamentale og også allermest betændte spørgsmål er, hvordan det hele egentlig begyndte. Hvor stammer den lille virus, vi har lært at kende som SARS-CoV-2, oprindeligt fra, og hvornår brød den for første gang ind i et menneske og blev til COVID-19, der har lagt hele verden ned i snart to år? Hvem var den såkaldte Patient 0?

Det er fundamentalt, fordi det vil give os den uvurderlige indsigt, der vil kunne forhindre fremtidige katastrofer, og det er betændt, fordi det potentielt kan placere en menneskelig og politisk skyld, der kan få uoverstigelige diplomatiske konsekvenser og ja, nærmest true verdensfreden.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vartovkollegiet Vartovkollegiet

Jeg har altid være dybt nysgerrig over de meget tidlige kinesiske COVID samples, som blev slettet uden grund.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.06.18.449051v1

(Findes også i populærvidenskabelige udgaver)

/ Jakob

Carsten Troelsgaard

Jeg har altid undret mig over at "den spanske syge" har oprindelse i USA og med amerikansk viden om, at den ville blive spredt med soldaterne på vej over Atlanten.

Den grimme patologiske løgner fra USA skulle måske ikke offentligt motiv-spekulere i, hvorfor kineserne evt manipulerer med data.