Leder

I hvis tjeneste?

Hvis embedsmænd vil være politikere, må de stille op til valg, så de kan stilles til ansvar
4. marts 2011

Centraladministration i Danmark kan med rette prale af at være endnu mere central end i de fleste andre lande - og gør det gerne. Selvforståelsen er nærmest, at det politiske Danmarks rygrad ikke skal findes på Christiansborg, men i de tilstødende ministerier, hvor fraser som politisk neutralitet og saglighed overleveres fra generation til generation. Eftersom ledende embedsmænd har en tendens til at holde taburetterne langt længere end ministre, er embedsværket naturligt blevet en form for kulturbærer og garant for kontinuitet i dansk politik.

Tamilsagen og de efterfølgende rapporter viste dog, at ikke alle havde taget ånden til sig.

Siden har eksperter peget på, at embedsmændene har fået en stadig mere aktiv, politisk rolle. Der fortælles historier om svage ministre, der reelt har ageret sekretærer for departementschefer med helt egne dagsordner, men også om et stigende politisk pres på embedsværket. Det er ikke svært at forestille sig, hvordan det må være at have en rasende Rønn-Krarup-Langballe-trio hængende over skulderen, men både den igangværende sag om de statsløse og en række andre eksempler på Integrationsministeriets krumspring og negligering af folks rettigheder kunne også give indtryk af et mere strukturelt problem.

Alligevel diskuteres den slags kun, når skandalesagerne popper op. DJØFs varslede undersøgelse blandt medlemmerne skal bydes velkommen, men hvis den danske model fortsat skal stå stærkt, kræver det en løbende debat og åbenhed om de værdier, der viderebringes. Det skal efterprøves, om de efterleves, og både embedsmænd og politikere skal sikres muligheder for at sige fra, når det ikke sker.

Hvis embedsmænd vil være politikere, må de stille op til valg, så de kan stilles til ansvar. Hvis politikere vil have nikkedukker i administrationen, findes der bedre modeller end den danske. Hvis centraladministrationen er rygraden i det politiske Danmark, er det helt centralt for danskerne at få klarhed over, hvor centraladministrationen er på vej hen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er en "hård proces" at kæmpe sig op gennem et politisk parti og blive opstillet til Folketinget, og hvis en folketingskandidat så bliver indvalgt, så er der så kampen om de gode ordførerskaber i folketingsgruppen o s v o s v .

Det er nok undtagelsen , at folketingsmedlemmer og ministre er "svage" - de kan være bange for at mste vælgere, men embedsværket kan de da frit behandle stort set som de vil

Steen Erik Blumensaat

Udover at have brugt 6 miliarder mere end de måtte, har de ikke udrettet noget der gør dem berigtitigt til at være.
Afskaf politiken, og send de havesyge på afvæning.

Et efterladenskab fra enevældets tid. Ligesom adlen og biskoperne, biskoperne, et overforbrug på 10 millioner. Generalerne, et overforbrug på 1 milliard.
Godsejerne 500millioner i overforbrug.

-æh- nej-

Topembedsmændene bør udskiftes når regeringen skifter, præcis som i stort set alle andre. Og her mener jeg helt klart departementscheferne; i USA ville man kalde de her embedsmænd for vice-ministre. Og i Danmark er det jo i dag i realiteten, det som de her embedsmænd, departements-cheferne, er blevet til.

Efter afsløringerne af råddenskaben integrationsministeriet kan konklusionen kun blive, at DJØF overgår såvel Helle Angels som Bandidos hvad angår organiseret kriminalitet.

Hvis man møder en ansat fra integrationsministeriet, kan man være sikker på, at det er overvejende sandsynligt, at man står overfor en samvittighedsløs vanekriminel.