Leder

En stille succes

13. oktober 2007

SÅ HAR DER IGEN været kulturnat i en række byer landet over. I modsætning til juleaften holdes kulturnatten ikke på den samme dato alle steder, men i de store byer København, Århus, Aalborg og Esbjerg er det altid den anden fredag i oktober, hvorimod Odense gerne vil være lidt for sig selv ligesom ællingen mellem svanerne, vel sagtens et traume fra H.C. Andersens tid. Odense tyvstarter allerede i september, men også mange andre lokaliteter fra Espergærde til Egernførde er på helt andre tidspunkter af året kommet med i denne event, som i øvrigt ikke er en ide af egen avl. Svenskerne startede i Lund i 1985, københavnerne fulgte trop i 1993.

Kulturnatten er juleaften for kulturen. Folk fra opland og forstæder drager ind til byen, forældre tager børnene med, teenagere og oldinge ... alle kan finde noget, der lige passer til dem, og i gaderne kan man møde alle de andre, ligesom når man køber julegaver i sidste øjeblik.

Det er ikke for meget sagt, at folk går rundt med små julelys i øjnene, fordi de med deres kulturpas i hånden, eller hvordan det nu er organiseret i den enkelte by, kan nå at opleve utrolig meget på kort tid, og her kan man virkelig bruge den kulturradikale kliche, at man kan opleve noget, som man ikke vidste, man havde behov for eller ville synes om.

NÆTTERNE har delvis falsk varebetegnelse, idet det meste foregår om aftenen, men ellers er der ikke så meget falskt ved dem, som ved mange andre events, et ord, der i mange kunstneres ører har fået en noget dårlig klang, fordi det ofte har være noget med at fyre en masse penge af i en frygtelig fart på noget, som i virkeligheden ikke tager kulturen særlig seriøst.

Kulturnætterne er, selvom der også er en masse skæg og tingeltangel, i sin grundsubstans et udstillingsvindue til noget, som er der i forvejen, f.eks. udstillinger af enhver art.

Der er tale om, at kulturinstitutioner i bredest mulig forstand åbner sig og inviterer folket ind for at se, hvad det er, man går tumler med til daglig eksempelvis på Niels Bohr Instituttet og og på Danmarks Rumfartscenter. I Tøjmuseet havde man inviteret Tordenskjolds Soldater fra Frederikshavn over for at vise krigsførelse anno 1709, altså en 'levendegørelse' og et samarbejde på tværs af landsdelene. I den anden ende lyder der rap- og elektronisk musik i 'natten', hvor det må være et helvede at være abe i Zoologisk Have, når der undtagelesvist er åbent. Eller synesbavianerne netop det er sovt?

SELVOM DET støjer kan man betegne aftenerne som en stille succes på den måde, at eventen stille og roligt har bredt sig som ringe i vandet og vokset sig større, efterhånden som flere har meldt sig til. En hovedforklaring er, at det er en decentral organisation, hvor man ud på stederne i de enkelte institutioner selv beslutter, hvordan man vil være med. Det er involverende. Selvfølgelig koster det ekstra penge, men ikke i megalomanisk målestok. Bjørk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu