Læsetid 2 min.

Rumænske film

17. november 2007

AF OG TIL hænder der heldigvis noget retfærdigti denne vor verden. Eller nogen får det til at hænde.I dette tilfælde den nye generation af rumænske filmfolk, som på bare fem-seks år har placeret landet i toppen af europæisk film - akkurat så forbløffende, som da Danmark pludselig kunne - ikke bare være med, men være i front.

Hvad Rumænien angår, kom det fra en nok endnu mere uventet kant.

Landet har været dårligt omtalt af en række grunde. Det er et af Europas fattigste, og under Ceauses-cus kommunistiske styre var det et af de mest brutalt undertrykte lande - samtidig med, at denne diktator byggede et palads for så mange penge, at man tror, det er løgn (cirka 40 procent af nationalbudgettet i 1984-89 ifølge Wikipedia).

Efter styrets fald kom endnu mere dårligdom for dagen. Rædselsfulde forhold på de psykiatriske hospitaler. Menneskehandel, korruption, dårlige forhold for handicappede, hiv-smittede børn som ingen andre steder. Rapporterne ville ingen ende tage.

RUMÆNSKE HØNSETYVE, siger man - som et fordomsfuldt skældsord, opstået med adresse til det store kontingent af romaer, som med udgangspunkt i landet har rejst rundt i Europa. Inden for kulturområdet har man tilsvarende ironiske skældsord. 'Makedonske digtsamlinger' er synonym for det smalleste smalle i litteraturen. Intet har været så kedeligt som et 'finsk tv-spil' eller en 'finsk film'. Det sagde man - indtil der pludselig opstod en original og strålende instruktør som Aki Kaurismäki. Man kan også nævne de polske film, der for mange år siden med Roman Polanski pludselig fik et østeuropæisk lands kunst op på niveau.

Nu er det så rumænernes tur. Landet er på vej opad - og lidt forsinket er det kommet med i EU. For en nation, som er ved at nyformulere sig, er det vigtigt med identitetsskabende succesoplevelser. En af dem er, at landsholdet - rumænerne har gode fodboldspillere - som i modsætning til Danmark, har kvalificeret sig til de kommende europamesterskaber.

FILMEN ER den anden store succes. Flere år i træk har rumænsk film høstet priser ved Cannes-festivalen, senest guldpalmerne for abortdramaet 4 måneder, 3 uger og 2 dage, som netop har haft dansk premiere. Øst for Bukarest hedder en anden, Hr. Lazarescus sidste rejse en tredie, The paper will be blue en fjerde, Maria en femte.

Årsagen til filmopsvinget er ikke ganske entydig eller tydelig. En god forklaring er, at netop fordi man af økonomiske årsager er tvunget til at tænke i billige film, kalder det fantasien frem. En anden er, at netop fordi man har været så tynget af forarmelsen, har instruktøren noget at fortælle, noget på hjerte simpelthen.

Oven i alt i alt dette har Francis Ford Coppola optaget en stor del af sin nyeste film, Youth without Youth, i Rumænien på grundlag af en rumænsk roman. Det ene med det andet er med til at stimulere optimismen i det tidligere så plagede land. Hvor opløftende!

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu