Leder

Virtuelle kys

2. januar 2008

Hvad er Jaiku, Twitter, Zyb, LinkedIn, Friendster, Orkut, Xing, Facebook, Bebo, K-forum, Vimeo, Kyte og Pownce?

Bare rolig, svar følger. Vi har overstået profetkonkurrencen og julequizzen og året, der gik, og hvis De som avislæser blot har holdt Dem til nærværende publikation, er De tilmed sluppet for 'Hot or Not'-lister for slet ikke at tale om fremtidsforskeres forudsigelser om, hvor avantgarden, de såkaldte first movers, vil bevæge sig hen i 2008. De har følgelig heller ikke læst én linje i Information om, at den moderne forbruger i det kommende år ifølge Iconoculture - en af verdens førende virksomheder, der lever af at forudsige forbrugeradfærd - vil gå 'hinsides grøn'. Træt som hun er af det allestedsnærværende pres for etisk levevis, vil hun i stedet for GMO-fri mad, solpaneler, lavenergipærer og afladsindkøb af geder ifølge Iconoculture "forlade de indviklede kalkuler over, hvad der er grønt, og hvad der ikke er, og i stedet hylde sin egen definition af, hvad der er etisk ... dette vigtige skift i adfærd vil få forbrugeren til at bevæge sig væk fra skyldfølelse over mod lidenskab og proaktivitet".

Tag den, I vadmelsklædte og humørforladte regnskovstræ-krammere ...

Emnet for lederen i dag er med andre ord 2008, og svaret på det indledende spørgsmål - som vore hippe læsere naturligvis ved - er, at alle navnene repræsenterer forskellige sociale netværk i cyberspace, hvor "venner kan dele deres liv, interesser musik, kunst, film, videoer med mere med hinanden og samtidig blive underholdt", som det f.eks. hedder på Bebos hjemmeside. Man kan forblive i kontakt med venner, man ikke har tid til at tale med, mødes med, spise frokost med eller bare sende en sølle lille e-mail til.

De fleste af de nævnte netværk er sociale - som f.eks. Facebook. Andre er 'professionelle netværk' - som LinkedIn.

Fælles for dem er, at de tager en hulens tid. Profiler skal udfyldes og vedligeholdes, netværket udbygges, mails skal sendes og besvares. Der linkes og flashes og skrives gæstebøger og blogs ad libitum i alle døgnets vågne timer.

Fælles for de nye netværk er også, at deres popularitet er eksploderet globalt i de seneste år. Mange af dem er vokset med titusinde nye brugere om dagen.

Men nu er det slut. 2008 bliver ifølge eksperter året, hvor det allerede diskuterede fænomen network fatigue for alvor vinder frem. Vi logger af og gider ikke længere spammes døgnet rundt med meddelelser fra netværk og 2.500 'venner' fra cyberspace.

HVORFOR lige nu?

Måske fordi vi har oplevet, hvor stort et tidrøveri, der er tale om. Tyveri af nærvær og aktivitet med familien og de føromtalte venner f.eks. Eller fra arbejdstiden. Eller fordi de lovede gevinster ved netværkeriet ikke har vist sig IRL (in real life, red.).

Eller simpelthen fordi det slet og ret er sjovere at mødes i virkeligheden end på en kold skærm om natten efter arbejdstid. Monstro ikke livets ægte kys, trods alle besværligheder, er de dejligste ? AG

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

XING hører ligeledes til de 'professionelle netværk'. Med >4 mio. medlemmer i 200 lande hører XING til et af de mest aktive erhvervsnetværk på nettet.