Leder

TV 2

28. marts 2008

"Det var livsvigtigt - og jeg mener virkelig livsvigtigt - at få skabt nogle andre indtægtskilder end bare reklamerne til hovedkanalen."

- Tidligere TV 2-direktør Per Michael Jensen

SÅ LANGT HAR TV 2's tidligere direktør Per Michael Jensen ret. At udvide indtægtsgrundlaget er et vilkår for samtlige mediehuse i disse år, så det er der intet nyt i. Men det er også et vilkår, at det vigtigste er at kende sin virksomhed og vide, hvad kerneydelsen er. For en tv-station er det ikke overraskende produktion af tv.

Når TV 2's nye direktion fremlægger et historisk underskud for 2007 på 213,5 millioner kroner, skyldes det ikke mindst Per Michael Jensen og økonomidirektør Anders Kronborgs rastløse vækstfilosofi for TV 2. For et er, at TV 2 News og TV 2 Sport så dagens lys - det kan ikke udelukkes, at de ender som gode forretninger. Men ser man på, hvor det er, det er gået galt, er det på alle de områder, som intet har med tv at gøre, men som er blevet lanceret af den forrige ledelse for at brede TV 2 til så mange platforme som muligt. Rejseportal, magasin, event- og bookingbureau og forlag - alle har de givet markant underskud. Værst af alt er det dog gået for TV 2 Radio, som den daværende ledelse erhvervede alt for dyrt og uden en realistisk erkendelse af det kommende lytter- og dermed annoncegrundlag.

Radioeventyrets uheldige udvikling skyldes til dels de ugunstige vilkår, som den statsejede tv-station blev præsenteret for af sælgeren, stationens egen ejer, staten. Men det afspejler først og fremmest den maniske optagethed af at gøre TV 2 til noget meget stort meget hurtigt uden at tage tilstrækkelig hensyn til kerneproduktet.

Samme maniske hastværk prægede fyringerne af en række chefer. Der var næppe tvivl om, at der skulle ruskes op i TV 2. Men når stationen i dag ikke blot har problemer med reklameindtægterne, men også med programindholdet, skyldes det også nogle af de udnævnelser, som fulgte i kølvandet på fyringerne.

Det samlede programansvar er i dag placeret hos programdirektør Palle Strøm, der uden tvivl var dygtig til at lave drengerøvs-tv på Tv 2 Zulu, men tydeligvis ikke har den store forståelse for, hvad der optager folk rundt om kakkelbordene i det ganske land. Det er en fatal fejl for en station, der i høj grad har brandet sig på at være folkelig og netop placerede sig væk fra hovedstaden. Tv 2 har derfor to temmelig væsentlige problemer: Det ene er økonomien; det andet er programindholdet.

Det er svært at afgøre, om TV 2's problemer skyldes fantasterier og forførelse. Men det kan i hvert fald konstateres, at en samlet presse eller bestyrelsen ikke satte mange spørgsmålstegn ved Per Michael Jensen og Anders Kronborgs dispositioner. Og under alle omstændigheder er der ikke tvivl om, at bestyrelsen og den daværende ledelse bærer ansvaret for de jubel-optimistiske fremskrivninger på annoncernes og programindholdets vegne. En del af den ledelse sidder stadig tilbage med et ansvar for fortidens fejlvurderinger. Derfor bør den nye topledelse ikke nøjes med at rydde op i økonomien efter sine forgængere.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

En væsentlig grund til at etablere TV2-radio var at der skulle være et alternativ til ”DR’s røde radiokanaler.” Når man ser på konceptet bagefter forstår man godt, at det kunne gå galt. Man ansatte en autodidakt radiomand, der dog havde den kvalifikation, at han er venstremand og nogle kendisser, som en gang har præsteret.

Som en stille protest imod konceptet, fik jeg aldrig hørt radiokanalen. Selv de mest forhærdede venstremænd må ku’ se at det lugtede, at chefen skulle være venstremand.

Forestil dig at DR ansætter Marianne Jelved eller Svend Auken som chef på en af kanalerne! Nej vel. Det er udtryk for en magtens arrogance at tro, at der ville være bred accept af Jens Rode som chef.

Jeg har ikke nogen speciel præference for Per Michel Jensen, som vitterligt har lavet mange fejl – men når han fratræder i slutningen af regnskabsåret, og den nye ledelse skal aflægge årsrapporten – har den nye ledelse alle chancer for at lave ”lovlig regnskabsfusk”. PMJ har forsøgt at forklare princippet, som er velkendt; En ny ledelse skal altid ha’ så meget lort som muligt bagud i tid, herved har man mulighed for at plukke roserne fremad i tid. – Nej det accepterer revisionen da ikke! Jow – regnskabsvæsen er ikke en eksakt videnskab. Der er f.eks. ingen, der kan sige hvor lang levetid en Audi, en OB-vogn eller en sendetilladelse har. Derfor kan man ret frit være meget pessimistisk ved værdiansættelsen pr. 31/12 2007. Når der så skal aflægges regnskab for 2008 bliver man lidt mere realistisk og måske lidt optimistisk. Dels bliver ens egen præstation (for 2008) på papiret bedre og præstationen bliver sammenlignet med det ”elendige resultat” i 2007.

Alt andet lige er det derfor på et meget løst grundlag, at der skal ske afskedigelser på TV2 generelt.

Men rumlen er, at TV2 slag sælges. Man har gennem årene forsøgt at gøre TV2 til en salgbar forretning, men det er endegyldigt mislykkedes. Salget er følgeligt udskudt på ubestemt tid.

I stedet for at lade professionelle forretningsfolk udvikle "bæredygtige" (læs profitable) koncepter, har man ladet forretningsmæssige amatører som journalister og politiske bonkammerater stå for opgaven, hvilket nu er endt som de fleste forventede. Regeringen ligger i denne sag præcis som den har redt, og giver mindelser om forsvarets perlerække af indkøb og DSB's køb af IC4-tog i Italien.

Løsningen er enten at lukke TV2, og sælge sendetilladelserne og udstyr til andre, eller fralægge sig den politiske kontrol, og give professionelle forretningsfolk en fire-fem år til at skære ind til bener og udvikle et profitabelt koncept, så stationen kan sælges til et kapitalfond eller en konkurrent. Der er ingen anden vej eller mellemvej.

Nå, med de markedsglade venstrefolk skal ikke fortvivle. Der er andre mere salgbare offentlige virksomheder end TV2 - Kongehuset f. eks. P. t. er de bare Danmarks dyreste bistandsklienter med eget rådhus og egen hær og afgiftsfri cigaretter og biler. Det koster os mere en selv den største svinefarm, og profitten ryger lige i lommen på Bonnier og Bettina Aller. Det er naturligvis hverken bæredygtigt eller holdbart.

Dette vanvid bør selvfølgeligt kapitaliseres under et privat kapitalfonds kyndige ejerskab, så værdierne kan komme frem som det hedder på nydansk.

Det kunne ske ved, at de mest egnede slotte laves til hoteller for rige turister, og resten udstykkes til ejerlejligheder, og kongeskibet chartres ud til sejlads med forskellige rigmænd. Betaling for kongelig deltagelse ved forskellige cermonier bør indføres, ligesom der bør opkræves betaling for staten og befolkningens brug af Dannebrog og kongelige portrætter på mønter og frimærker.

Way to go ...