Leder

Jordansk farce

Debat
23. april 2008

DA MUHAMMED-KRISEN var på sit højest tilbage i februar-marts 2006 valgte en jordansk avisredaktør at trykke et udvalg af Jyllands-Postens tegninger for at vise sine læsere, hvad det hele handlede om.

Hensigten var ganske vist at anskueliggøre den forhånelse af profeten, som redaktøren mente, at den danske avis stod bag, men ikke desto mindre blev redaktøren straks arresteret og kastet i fængsel - på direkte ordre fra det jordanske kongehus. I kampens hede udløste det ledere i danske aviser, der slog fast, at når vi her diskuterede forsvar for ytringsfriheden, var det i lige så høj grad og måske mest af alt den jordanske redaktørs ytringsfrihed, der skulle værnes om og kæmpes for.

For selv om et tilbagevendende tema under Muhammed-krisen var, at ytrings- og pressefriheden også var under pres her, så er der noget længere vej i blandt andet de arabiske lande med centralt styrede, stats- eller familieejede medier.

SOM EN ILLUSTRATION af den kendsgerning blev der i går indledt en retssag in absentia mod tegneren Kurt Westergaard og 11 danske avisredaktører i Jordans hovedstad, Amman, heriblandt formentlig nedenstående signatur, selv om der ikke foreligger en formel anklage eller indkaldelse.

Baggrunden for straffesagen er, at 17 danske aviser i februar i forbindelse med omtalen af dødstrusler mod bladtegneren Kurt Westergaard valgte at offentliggøre dennes nok så berømte tegning af Muhammed med bomben i turbanen.

Anklagen lyder på blasfemi, forhånelse af profeten samt forsøg på at splitte Jordans nationale enhed. Hertil kommer anklager for at have anstiftet til optøjer og religiøs uro. Oprindeligt var majestætsfornæmelse også en del af anklageskriftet, fordi Jordans kongefamilie menes at stamme i lige linje fra profeten. Det er dog siden blevet droppet. Til gengæld er den hollandske islamkritiker og politiker Geert Wilders røget med i gryden, efter han offentliggjorde filmen Fitna. Straframmen er mellem et og tre års fængsel, og fra Jordan forventedes det, at der straks ved sagens begyndelse i går ville blive udstedt arrestordre via Interpol.

DET ER IKKE den store overraskelse, at sådan en farce udvikler sig i et stærkt centralstyret arabisk land. Under Muhammed-krisen så man ved flere lejligheder, at autoritære regimer benyttede sagen til at lette på det interne politiske tryk. Det, der gør farcen, en anelse forstemmende er, at sagen mod de danske medier er rejst af 40 jordanske medier.

Det viser med al tydelighed, hvor lang vej der endnu er for de arabiske styrer og medier, inden man kan begynde at tale om en egentlig uafhængighed og ytringsfrihed. Medierne orkestrerer sagen, men det ville de næppe gøre uden topstyring fra de regeringer, på hvis nåde de lever, og som ikke ville kunne overleve længe, hvis kritikken blev sat fri. Derfor viser sagen også, når man først er kommet sig over anklagen - og det tager ikke så lang tid - at der stadig er god grund til at huske på, at når man kæmper for ytringsfrihed her, kæmper man også for den på andres vegne.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Palle Weis:

"Baggrunden for straffesagen er, at 17 danske aviser i februar i forbindelse med omtalen af dødstrusler mod bladtegneren Kurt Westergaard valgte at offentliggøre dennes nok så berømte tegning af Muhammed med bomben i turbanen."

Dagbladet Information er med andre ord sat på anklagebænken, og Palle Weis leder må således betragtes som et meget subjektivt partsindlæg...

Heinrich R. Jørgensen

Per Thomsen,

at Dagbladet Information traf en beslutning om at genoptrykke KW's tegning i februar, uagtet at vi sikker begge synes at denne beslutning var tåbelig og upassende, ændrer næppe ved, at der er grund til at stå vagt om Palle Weis' og Dagbladet Information retssikkerhed og pressefrihed og -ansvar?

At Jordanske institutioner opfører sig helt igennem tåbeligt og urimeligt, kan vel næppe tages til indtægt for andet end dét - at de opfører sig tåbeligt og urimeligt, og at de det vanskeligt for dem at blive taget alvorligt internationalt.

Uanset hvor jeg end vender og drejer det, kan jeg ikke se, at den nuværende situation har ret meget at gøre med Dagbladet Informations valg i februar. Jeg synes ikke, der er argumenter for at dunke PW yderligere i hovedet for et dårligt valg, eller at støtte PW's heroiske indsats som forsvarer for den hellige ytringsfrihed, hvis mange skulle sværge til moderne hellig krig.

Palle Weis har ikke ligefrem forsøgt sig med et megalomanisk egotrip af Wilderske proportioner, men blot eksekveret og ydtrykt et valg som ansvarlig chefredaktør for en avis.

Situationen for den jordanske redaktør er anderledes - jeg ved intet jordansk lov eller hvilke konventioner de har tiltrådt, men iflg. Palle Weis muligvis meget subjektive og selektive beskrivelse heraf, er jeg ikke ligefrem imponeret over standarden.

Geert Wilders nægter jeg at spilde yderligere tid på.

Niels Ivar Larsen

Nuvel, Per - hvad lyder så dommen? Information og de øvrige anklagede er skyldig i hvilken forbrydelse og skal dømmes efter hvilken paragraf i hvilken straffelov? Måske du kunne vidne for den jordanske domstol - du, som har så klare synspunkter om det helt og aldeles forkastelige i denne sag. Stod dig til dig, skulle vi velsagtens indføre jordanske retstilstande, så det kunne blive slut med flere krænkelser af din ophøjede personlige retfærdighedssans på andres vegne ... Men hvorfor så ikke tage skridtet fuldt ud og favne sharia, for må ikke enhver afvigelse fra sharia fremstå som et modbydeligt og nedrigt smæderi imod rettroende, ja som et oprør imod Guds vilje og lov?

Niels Ivar larsen:

"Information og de øvrige anklagede er skyldig i hvilken forbrydelse og skal dømmes efter hvilken paragraf i hvilken straffelov?"

Jeg er ikke jurist, så det skal jeg ikke lige kunne sige. Der er imidlertid ingen tvivl om at Informations chefredaktion kan prise sig lykkelig over, at vi ikke har en lov der forbyder monumental dumhed...

Niels Ivar Larsen

Og sådan kunne skældsordene jo blive ved at fyge. Den forbryderiske og monumentale dumhed består i hvad? Eller er det nok at kalde folk dumme uden at ulejlige sig med at begrunde hvorfor? Hvorved adskiller denne mani sig fra, hvad der foregår i sandkassen blandt småbørn?

Heinrich R. Jørgensen

Hvad er egentligt jordans muligheder, rent juridisk (og helt hypotetisk)?

Da forbrydelse ikke er begået i Jordan, kan der næppe være hjemmel til at bede om at få udleveret personerne til retsforfølgelser. Dels er der vel næppe en aftale på plads mellem Danmark og Jordan om udlevering til retsforfølgelse. Og i praksis udleverer fra dansk side ikke personer til retsforfølgelse i andre lande, hvis de risikerer straffe for noget der ikke er strafbart i Danmark, eller i fald der risikeres dødsstraf.

De ansvarshavende redaktører har vel udelukkende et ansvar over de danske myndigheder. Alt andet forekommer ulogisk...

Den reelle mulighed er vel, at Jordan anlægger retssag ved en dansk domstol. Dvs. et civilt søgsmål, ved by- eller lands-ret og én ankeinstans.

Alternativt at Jordan overbeviser dansk politi om, at dansk lov er krænket, og det derfor er op til dansk politi at tage initiativ at føre en sag om denne forbrydelse.

Eller en international retssag, f.eks. ved menneskerettighedsdomstolen. Men en sådan kan vel først komme på tale, når nationale muligheder for en retfærdig retsprøvelse er udtømte?

Eller Jordan kunne prøve at få UN til at løfte pegefingeren, og evt. beslutte at Danmark og de udvalgte personer burde skamme sig.

Det forekommer bestemt at være en jordansk farce.

Niels Ivar Larsen:

"Eller er det nok at kalde folk dumme uden at ulejlige sig med at begrunde hvorfor?"

Ja, i de tilfælde hvor dumheden er tilpas stor og velbelyst.

At argumentere for det stupide og kontraproduktive i danske journalisters og chefredaktørers rituelle og kontinuerlige dæmonisering og provokation af mere end en milliard muslimer svarer til at begynde at argumentere en hel masse for, at man mener jorden er flad…

Heinrich R. Jørgensen

Smuk setup, Per Thomsen.

To parter synes i respektiv optik at have indtaget synspunktet, at modparten er parat til at argumentere for det stupide og kontraproduktive i rituel og kontinuerlig dæmonisering og provokation.

Gad vide hvordan man konverterer til buddhisme?

Niels Ivar Larsen

Jeg må indrømme, at jeg kan ikke få øje på en milliard muslimer i disse karikaturtegninger, og jeg kan ikke se, hvorfor denne milliard overhovedet skulle føle sig truffet. Jeg kan få øje på en skægget, misogyn og voldsliderlig mandsperson, og mon ikke det er den profet, der dyrkes af islamistiske terrorister og kvindeundertrykkere? Det er altså sidstnævnte, der karikerer den sande profet ved at misbruge hans lære til den slags fordømmelig adfærd.

Karikaturen var således allerede ved hånden, hvorfor JP’s karikaturer på en måde slet ikke er karikaturer, men helt korrekte og retvisende afbildninger af den pervertering af islam - fredens og barmhjertighedens religion - som, ja lad os bare kalde dem ’dæmoniske’ teologer og fanatikere har gjort sig skyld i. Eller vil Per Thomsen mon virkelig fortælle os, at der slet ikke finder nogen som helst kvindeundetrykkelse eller terrorisme sted i islams navn?

Heinrich R. Jørgensen

ringside kommentator:
Niels Ivar Larsen i sort ringhjørne har nu framet banen op før det store slag. Skyklapperne og parader er oppe. Det gælder tydeligvis sejren. Han virker klar og motiveret. Kompromisløs og beslutsom.Vi venter nu på rødt ringhjørnes framing. Det bliver spændende at se om banerne overlapper hinanden. Bliver det en reel kamp om substans, eller blot en råbekonkurrence? Vi venter i åndeløs spænding...

© Keystone Kops, 2008.

Det er vist ikke kun i Jordan, at den groteske farce mestres...

Niels Ivar Larsen:

”Karikaturen var således allerede ved hånden, hvorfor JP’s karikaturer på en måde slet ikke er karikaturer, men helt korrekte og retvisende afbildninger af den pervertering af islam - fredens og barmhjertighedens religion - som, ja lad os bare kalde dem ’dæmoniske’ teologer og fanatikere har gjort sig skyld i.”

Nu skal jeg da lige love for at du giver den gas, Niels Ivar Larsen. Man kan nok ikke sige sig helt fri for at have en meget prægnant mistanke om, at du i sin tid har stået i lære på Jyllands Posten og at du i den forbindelse har haft selveste Flemming Rose som praktikvejleder.

Måden hvorpå du excellerer i de mest reaktionære værdikæmperes sprog og flommefede etnocentriske floskler taler sit eget tydelige sprog

Niels Ivar Larsen

Jeg kender ikke Flemming Rose og har aldrig sat mine ben på Jyllandsposten eller skrevet så meget som en linje til den avis, men nu skal du ikke forsøge at slippe af krogen, Per Thomsen. Jeg stillede dig et spørgsmål: Er der sandt eller ikke sandt, at der foregår kvindeundertrykkelse og terrorisme i islams navn? Og når vi så sammen har konstateret, at dette er sandt - for det falder mig virkelig ikke ind, at dine skyklapper kan være så grotesk gigantiske, at du kan benægte forekomsten af disse ondartede fænomener - kan du så svare på, hvorfor man ikke må udlevere den slags til satire.

Selv om jeg støtter hans tegninger og kan skrive under på hans forsvar for dem, har jegt et helt andet projekt end Rose. Mit projekt går ud på at hjælpe til at skabe alliancer med liberale, demokratiske og sekulært sindede muslimer, og synliggøre disses tanker og synspunkter som den rette vej for islam at gå, så vi kan få et fredeligt og fornuftigt fællesskab med muslimer i en verden af sameksistens, frihed og menneskeretsrespekt. Og det kan alle let forvisse sig om ved at se, hvad jeg skrevet, hvem jeg har interviewet og hvad jeg har oversat om dette emne.

Ikke for noget Niels Ivar Larsen, men jeg kunne egentlig godt lide at vide, om det Palle Weis der har sendt dig i byen for at gøre det beskidte arbejde, eller om det er en opgave du har påtaget dig af egen drift?

Niels Ivar Larsen

Mere udenomssnak. Kom nu til sagen. Alt hvad jeg skriver her, skriver jeg af egen drift.

Så er du i dine drifters vold...

Heinrich R. Jørgensen

irriterende kommentator:
Anden runde er nu godt i gang. Også denne runde er præget af urene slag. Der kæmpes intenst om hjørnestolpernes placering. Intensiteten er høj, og der er lagt op til brutal konfrontation. Det bliver spændende at følge afgørelsen til værdig afslutning, sidste uforbeholdne ytring.

Niels Ivar Larsen

Så vidt jeg kan se er min modstander slået ud på knockout, da han ikke ønsker at forholde sig til mit ellers ret enkle spørgsmål. Han ligger fladt på madrassen og burde efterhånden være talt ud.

Heinrich R. Jørgensen

Jeg er blot en givetvist meget irriterende kommentator og tilskuer, og ikke dommer, så forvent ikke at jeg begynder at tælle eller dømme :-)

Niels Ivar Larsen:

”Så vidt jeg kan se er min modstander slået ud på knockout, da han ikke ønsker at forholde sig til mit ellers ret enkle spørgsmål.”

Dine tåbelige retoriske spørgsmål er et slet skjult forsøg på at lede diskussionen bort fra det, der burde være det væsentlige i denne tråd, nemlig Palle Weiss dilettantiske forsøg på at bortforklare at genoptrykningen af Kurt Westergaards åndssvage tegning var en kæmpemæssig fejltagelse, der har skadet danske interesser og Danmarks omdømme i udlandet.

Niels Ivar, opgiv det. For Per Thomsen er enhver kritik af Islam udtryk for racisme, og han bruger langt mere tid i dette forum på at bekæmpe potentielle forbundsfæller end ppå at bekæmpe de ægte racister - alle dem med de "sjove" pseudonymer, der spammer Informations debatfora til det kvalmende.

Nå, enhver har jo sine prioriteringer.

Per Vadmand:

"Per Thomsen er enhver kritik af Islam udtryk for racisme, og han bruger langt mere tid i dette forum på at bekæmpe potentielle forbundsfæller end ppå at bekæmpe de ægte racister - alle dem med de "sjove" pseudonymer, der spammer Informations debatfora til det kvalmende."

Per Vadmand demonstrerer atter engang at han er en rigtig socialdemokrat i ordets negative betydning; altså en person for hvem kammerateri og pamperi er blevet anden natur.

I Vadmands univers er det en selvfølge, at man aldrig under nogen omstændigheder kritiserer sine partikammerater eller andre ”potentielle forbundsfæller” uanset hvor meget de så end kvajer sig og går på kompromis med de værdier man egentlig burde stå sammen om at forsvare.

I rest my case. Enhver, der har læst mine indlæg her og andre steder ved, at Thomsen efterhånden har mistet enhver forbindelse til den virkelige verden.

Jeg skal forsøge at undlade at svare eller kommentere ham fremover (omend det somme tider kan være svært). Han rangerer for mig på niveau med "otto bismarck": Støj på linien.

Per Vadmand:

"I rest my case. Enhver, der har læst mine indlæg her og andre steder ved, at Thomsen efterhånden har mistet enhver forbindelse til den virkelige verden. Jeg skal forsøge at undlade at svare eller kommentere ham fremover (omend det somme tider kan være svært)."

Det har du jo lovet flere gang tidligere, Per Vadmand. Det ville være rart for alle, hvis der var lidt mere hold i dine højtidelige løfter.

Hvorfor følger du ikke mit eksempel: Jeg er for lang tid siden holdt op med at kommentere dine indlæg, da det simpelthen er spild af tid. Jeg indskrænker mig således til kun at reagere på dine mange særdeles perfide ad hominem angreb på min person…

Det er nærmest surrealistisk at læse Per Thomsens kommentarer. Man får uvægerligt indtrykket af en person med gummihjerne, et sandt intellektuelt og moralsk fallitbo. Udelukkende en stærk kærlighed til islam synes at drive den mand, nej ikke engang kun islam men til ekstrem islamisme, som han til enhver tid forsvarer med næb og klør uden dog at indrømme at det er ekstremisme han forsvarer. Han er glat som en retarderet ål og glider altid udenom alle direkte spørgsmål. Hans indlæg består af rent had til alt hvad der lugter bare det mindste af vestlige værdier og tankegang. Det er efterhånden så trivielt og kedeligt at læse, at man må scrolle hyppigt når fænomenet Per Thomsen er på tråden.

Niels Ivar Larsen derimod er særdeles velformuleret og inspirerende at læse.

... men nu skal du ikke forsøge at slippe af krogen, Per Thomsen. Jeg stillede dig et spørgsmål: Er der sandt eller ikke sandt, at der foregår kvindeundertrykkelse og terrorisme i islams navn? Og når vi så sammen har konstateret, at dette er sandt - for det falder mig virkelig ikke ind, at dine skyklapper kan være så grotesk gigantiske, at du kan benægte forekomsten af disse ondartede fænomener - kan du så svare på, hvorfor man ikke må udlevere den slags til satire.

- Hovedet på sømmet, Hr. Larsen. Hvis det ikke var fordi Per Thomsen simpelt hen må være et fantom, en practical joke af en slags, der udføres af en eller anden kedelig, ensporet drøvtygger, så er det lige før man kunne fristes til at få ondt af ham. Han kan end ikke drømme om nogen sinde at komme op på dit niveau.

Politiken:

”Efter mere end fem år som ansvarshavende chefredaktør for Morgenavisen Jyllands-Posten fratræder Carsten Juste sin stilling efter eget ønske.”

Dette skal ses i sammenhæng med at Flemming Rose for nyligt meddelte at han havde fået orlov fra sin stilling på Jyllands Posten på ”ubestemt tid”.

Jyllands Posten har således valgt at skille sig af med bagmændene bag Karikaturkrisen, der gjorde avisen kendt over hele jordkloden. Desværre ikke for noget godt!

Det har man indset på Jyllands Posten hvor man åbenbart ikke længere er interesseret i at have de to forbenede og frådende værdikæmpere på lønningslisten. Det gør det endnu mere pinligt, at Dagbladet Informations chefredaktion åbenbart har tænkt sig at fortsætte, der hvor Carsten Juste og Flemming Rose slap…

I den anledning får jeg lyst til at gentage et læserbrev, jeg havde i Information 26.02.08

"Hvis formålet med islamkritik er at bekæmpe visse barbariske skikke, burde man måske spørge sig selv, om der bliver stenet eller omskåret blot én eneste kvinde mindre af, at nogle danske aviser trodser billedforbudet."

De to herrer kan sikkert få husly hos en afdanket kollega på Se og Hør.