Leder

Monsterbilerne

25. april 2008

FORÅRET ER over os, og allerede nu bliver bilerne længere og længere. Det sidste nye er de såkaldte modullastbiler, der snart får lov til at køre på danske veje i en treårig forsøgsperiode. De måler 25,25 meter og slår dermed den hidtidige danske rekord, som var på 18,75 meter. Dermed nærmer de sig Rundetårn, som er 36 meter. Ganske vist gjorde regeringen i fjor en stor indsats for at få os til at køre i mindre biler, men hvad indad tabes, må udad vindes.

DET STOPPER NÆPPE her. Hvis forsøget bliver en succes, er der næppe noget til hinder for, at lastbiler kan blive endnu længere. Man får et hint, hvis man ser på udviklingen i skibsfarten, hvor det, der begyndte med robåde, er blevet til de lange containerskibe på op til en halv kilometer, som Mærsk engang imellem jomfrusøsætter fra Langelinjekajen.

Kan man virkelig forestille sig biler, der er en halv kilomter lange? Grin bare, men meget af det, Jules Verne beskrev i sine bøger som fremtidsfantasifostre, er overgået af virkeligheden.

DET FORNUFTIGE argument er, at en modullastbil vil kunne erstatte tre af de lastbiler, man hidtil har benyttet, hvorved udslippet af skidt og møg nedsættes betragteligt. Da de nuværende kører halvtomme hjem efter at have afleveret deres last rundt omkring i Europa, vil man i bedste fald kunne reducere antallet af kørende tomrum betragteligt.

Over for dette argument har der allerede rejst sig en tsunami af skepsis.

I Hundested er man helst fri for dem. Langbilerne vil ødelægge miljøet, når de fræser gennem de små landsbyer og Hundested by, højresvingsulykkerne vil stige, bløde trafikanter risikerer at blive ramt, og hvad med rundkørslerne? Og hvad nu hvis logistikken ikke går op, hvad lastfordelingen angår? Så vil vi fortsat have dyre, kørende, svinende tomrum? Hellere udbygge godstogstransporten, som sviner meget mindre. Klaus Bondam siger direkte, at det er bedre at køre på cykel.

DET STØRSTE problem er nok, at der også skal køre andre biler på vejene. Hvis lastbilerne bliver en halv kilometer lange, vil det tage en halv time at overhale bare en. Til gengæld vil de store biler kunne rumme en hel masse små biler. Især vil det være en fordel, hvis de kan tage f.eks. 60-70 spritbilister med - som så vil kunne sidde og sprutte uden at genere andre.

Men foreløbig er de lange biler kommet for at blive, hvis man kan sige sådan, hvad man ikke kan, og skal vi så ikke finde et andet udtryk end Modullastbiler? 'Moddullabiler' ligger mere mundret på tungen, men smager måske lidt for meget af nutella. Tunnelbiler eller rørpostbiler er for gammeldags. Monsterbiler er bedre. Det vil tale mere til et moderne publikum, som ser monsterfilm. Skrækscenariet er selvfølgelig, at en monsterbilist møder en spøgelsesbilist.

Endelig kan man overveje at gøre de lange biler smalsporede og lade dem kører på togskinner. I så fald kan man simpelthen kalde dem tog.

Bjørk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

For mere end ti år siden læste jeg en stor og meget omfattende artikel i et FDM-blad om EU´s planer på transportområdet. Disse planer tog afsæt i at al gods skulle transporteres af kæmpelastbiler (som dengang blot var på tegnebrædtet, mens som altså¨nu er en realitet) og IKKE via skinnenettet. Da jeg husker artiklen meget godt, kan jeg også her fortælle hvad det næste bliver. Det næste bliver at lastbilchaufførerne bliver afskaffet og kæmpelastbilerne bliver udstyret med et GPS-system der kan styre dem via sattelit. Så vi kommer til at se kæmpelastbiler i fremtiden der kører som fører-løse på motorvejene. Det samme har man planer om med personbiler. Vi vil i fremtiden komme til at se lange bilkorteger på de tyske motorveje af førerløse biler på vej til turistdestinationer i Italien.

Jeg syntes derfor der fuldstændigt mangler en EU-dimension i denne diskussion, hvor man bør tage EU´s trafikplaner med ind. Men det er altså trafikplaner der for længst er vedtaget og som nu blot mangler at blive ført fuldt ud.

De der nu skriger efter godstransport på jernbane er altså mange år for sent på den. At diskutere noget, der for længst er vedtaget, er komplet ligegyldigt.