Læsetid 2 min.

Brak-gakkelak

10. maj 2008

DET PLØJER DERUDAD for dansk landbrug. Dagbladet Børsen jubler på sin forside i torsdags: "Milliardgevinst på at dyrke brakmarker." Avisforsiden fortæller videre:

"Dyrkning af braklagte marker kan forgylde dansk landbrug. Kombinationen af hvedepriser på himmelflugt og frigivelse af 150.000 hektar brakmark kan udløse den største kornhøst i otte år og øge indtægterne med én milliard." Inde i avisen fryder sig højlydt en storlandmand, der er gået fra brakken: "Markerne har fået en ordentlig gang Round-up, så ukrudtet dør."

Der er også glædesråb fra sprøjtegift-fabrikanterne. Deres varer flåes ned fra hylderne i takt med brakkens bortgang: "Det er en god forretning for os nu," siger en giftbranche-direktør.

Jamen, så er alle jo glade. En ægte win-win-situation. Bort med den nyttesløs brak og gang i plov i sprøjtedysse. Eller hvad?

ØHEM... PINLIGT kan det være at minde om det, men efterhånden som brakken er indført fra 1995, har danske politikere lovsunget de braklagte marker som et herligt fristed for det åbne lands hårdt trængte naturlige plante- og dyreliv. Den slags liv, som af landsbrugets organisationer hyppigt omtales som 'ukrudt' og 'skadevoldende vildt'.

De braklagte områder har ikke måttet sprøjtes, heller ikke gødes og heller ikke medregnes i det areal, der kan pøses gylle på.

Efter fagfolks vurdering har disse begrænsninger betydet, at de braklagte arealer ret hurtigt er blevet hjemsted for arter, der ellers var i sørgelig tilbagegang. Den lille farvestrålende fugl stillitsen er næsten tredoblet i bestand. Agerhønen og bomlærken har fået et pusterum. Rovfuglene har fået mere føde, fordi brakmarkerne har givet fremgang for mus og andre gnavere, der er vigtige i fødekæden. Firben, frøer, tudser og salamandre har også fundet livsrum.

Faktisk har brakmarkerne været så vigtige, at regeringen har indregnet dem som forudsætning for at opfylde EU's krav om fra 2010 at standse tilbagegangen i den biologiske mangfoldighed. Brakmarkerne har også været indregnet som forudsætning for at opfylde vandmiljøplanen om nedbringelse af landbrugets spild af gødningsstoffer. Og minsandten er de også indregnet som forudsætning for opfyldelse af planerne for mindskning af landbrugets sprøjteforgiftning af omgivelserne.

MEN UPS! NU ryger brakmarkerne sig en tur. Har VK-regeringen i den anledning indviet offentligheden i, hvordan i alverden den så vil opfylde forpligtelserne for natur og miljø? Næeh, ikke et ord.

En af landbrugets højstplacerede agenter i regeringsapparatet, miljøminister Troels Lund Poulsen (V), har travlt med andre gøremål. Bl.a. at forklare, hvordan det kan være, at han i februar i Folketinget tordnede mod landmænd, der ikke frivilligt udlægger en 10 meter randzone om søer på deres ejendom. Uden at han dog har fundet det ulejligheden værd at gøre det på sin egen.

Det åbne danske land synker stadig dybere i en økologisk krise. Hvad gør regeringen? Den ligger brak.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Heinrich R. Jørgensen
Heinrich R. Jørgensen

Politikere og ministres der svigter deres ansvar, skal udstilles, hårdt og brutalt. Rart at se, at David Rehling på lederplads er begyndt at gøre det dagligt (foreløbigt 2 dage i træk).

Hermed den daglige tak til David Rehling herfra.

Brugerbillede for Per Vadmand
Per Vadmand

Bare vent, til "Carsten Friskytte" læser denne artikel. så skal vi nok få en svada mod "miljøflippere" der "hader landbruget".

Heinrich R. Jørgensen

Og, hvem ved, en smuk lille anekdote om et dyr han engang udviste respekt for på 50 meters afstand en tidlig morgentime?

Brugerbillede for Carsten Friskytte
Carsten Friskytte

Gu' ve' om en Rehling kan leve af mus, firben, frøer, tudser og salamandre? Nu vil jeg ikke beskylde ham for at være venstreorienteret. Der kan jo være så meget andet, der er gået galt for ham i livet. Og det er da ærgeligt at de små pipfugle ikke kan boltre sig på brakmarkerne. Det er synd for dem. Men vi skal jo også leve, ikk'? Og hvis ingen havde råd til at købe Informatíon for deres SU og overførselsindkomst, så blev Rehlingen jo arbejdsløs - og havde kun sin pension fra Danmarks Naturfredningsforening at leve af. Det ville da være mindst ligeså synd...........

Heinrich R. Jørgensen

Og så er der nogen, der stædig nægter at anerkende dig som profet, Per. Forstå det hvem der kan.

Brugerbillede for HB Rasmussen
HB Rasmussen

Der er forlydender om, at den sygdom som har angrebet bier i USA nu også har bredt sig herover. Således har biavlere måttet konstatere at halvdelen af deres bier mangler, sandsynligvis fordi de ikke kan finde hjem.

Der er teorier fremme om at biernes manglende stedsans kan skyldes forgiftning med sprøjtegifte.

Hvis det er sandt, er det jo et eksempel på hvordan menneskeheden endnu en gang har skudt sig selv i foden, for at få størst mulige udbytter.

Jeg siger bare øv, og håber på at vi alligevel får nogle kirsebær i år, men hvordan de landmænd, der er afhængige af biernes bestøvning så vil klare sig ved jeg ikke.

Per Vadmand

Gad vide, hvordan friskytten har det med at skyde sig selv i foden? Og især med at være så komplet forudsigelig?

Hans indlæg er faktisk så stålsat Axelborgske, at man får ham mistænkt for at være undercover-miljøflipper - han er faktisk meget bedre til at gøre folk vrede på landbruget end David Rehling. Spørgsmålet er, om hans karikerede synspunkter overhovedet findes i "virkeligheden".

Nå, måske tror jeg igen for godt om mine medmennesker, det har jeg ofte måttet høre for.

Heinrich R. Jørgensen

Om Per og jeg er folk, kommer vel an på, om man kan have flere kasketter på ad gangen. Vi er jo allerede udnævnt til pipfuglenes skjønånder.

Hvis man er svinenes skjønånd, kan man så også samtidigt være miljøsvinenes skjønånd? ;-)

Heinrich R. Jørgensen

Min erfaring er, at det definitivt er muligt at have flere kasketter på ad gangen.

Skulle vi ikke forsøge at ikke indstille barnlighederne, før vi får gjort os selv for meget til grin?

Der er måske ikke noget i David Rehlings artikel der bør debateres eller kommenteres yderligere?

Carsten Friskytte

David Rehling lufter sin misnøje, og det venter hele hans menighed på. Der er hverken noget nyt eller overraskende i det. Faktisk er det som at høre en genbrugsprædiken hos den lokale salmehøker.

Den dag han påtager sig at stille nogle vederhæftige forslag til løsning af fødevarekrisen, vil jeg spærre øjnene op som hundene i eventyret om Fyrtøjet.

Braklægningsordningen blev indført i en tid med overproduktion, og ingen lovede at den skulle gælde til evig tid. Så meget kan jeg da huske. Måske har naive sjæle troet at det var begyndelsen til enden på dansk landbrug, men det blev den så ikke. Derfor er Rehlings surmuleri ulideligt at læse. Jeg håber da virkelig at han kan få sin lyst til fuglekiggeri dækket alligevel, men nu drejer det sig om at fået og bragt høsten i hus - til gavn og glæde for brødflove dansker og svinebønder. Se på det positive i det, Rehling - din flæskesteg blive til at betale.

Brugerbillede for Anonym

Nøj, hvor vi hygger os.

En fin bredside fra David Rehling, der udstiller hvad miljøpolitik nærmere er for en størrelse. Med al den snak om videnssamfund og Danmark som foregangsland, er det grotesk at noget så stenalderteknologisk som landbrug stadig er en hjørnesten i dansk 'industri'politik. Det er jo ikke sådan at vi i Danmark producerer kvalitetsfødevarer, vores landbrug er gearet til standardiseret masseproduktion.

Hvis der skal være nogen mening med globaliserings-galskaben, burde vi købe den slags meter-fødevarer i lande som Ukraine eller Afrika, så man måske kunne handle hos bageren uden at medbringe tre lønsedler og en årsopgørelse.

Så kunne vi invitere nogle sydlændinge til at vise os, hvordan man lavede landbrugsvarer. Det er jo meningsløst at vi sælger skinker til Spanien til discountpris og køber dem tilbage i tørret og røget tilstand til det tyvedobbelte af prisen. Det er jo ikke rakektteknologi at tørre en skinke.

Carsten Friskytte

Utroligt mange mennesker i DK er glade for at dansk landbrug kan producerer kvalitetsvarer til en fornuftig pris. Det gælder f.eks. børnefamilier, folk på overførselsindkomst og pensionister. Vil de velbeslåede forbrugere have specialiteter, må de jo til lommerne. Det bliver deres sag.

Ophævelsen af braklægningsordningen er naturligvis kun et beskedent bidrag til løsning af fødevarekrisen, men alt andet lige, så er det dog et bidrag. Det er selvfølgelig ærgerligt at antallet af små pipfugle vil gå ned, men de nævnte arter er ikke for alvor truet. Personligt interesserer de mig også kun i det omfang, at de kan skydes og ædes.

Rehlingen hader dansk landbrug, og troede han kunne vriste landet fra dem. Det gik ikke, og nu er han smækfornærmet. Men hans stamperi i gulvet er nyttesløst. Dansk landbrug er kommet for at blive! Hvad havde han egentlig troet? At brakområderne skulle overgå til økologi? Så vil jeg lige fortælle ham og hans ligesindede, at nok er der større biologisk diversitet på økologiske marker, men det er ikke det samme som en rigere natur.

Og hvorfor så det? Lad mig nævne et enkelt eksempel: Økologiske kornmarker skal "stringles" med en ukrudtstrigle flere gange end konventionelle marker skal sprøjtes. Det betyder ganske enkelt at der ikke findes en enkelt lærkerede i økologiske kornmarker.

Generelt skal økobonden behandle sine marker mekanisk oftere end den konventionelle bonde. Og som i tilfældet med kornmarken efterlader det mindre rum til vildtet. Derfor minder økologi i forhold til vildtet mest om molbohistorien om "Storken i Kornmarken"! Med det fortier Rehlingen og miljøfantasterne.

Så kunne vi jo spise ærter, linser, gulerødder og mælkebøtter for at redde brakmarkerne. Det har Vegetarisk Missionsselskab også fremført i debatten. Stærkt applauderet af miljødogmatikerne. Vi ved bare ikke om de selv gør det, men antageligt sidder de bag nedrullede gardiner og spise bøffer og fedt flæsk i smug. Under alle omstændigheder lyder det passende frelst og helligt. Jeg foreslår derfor vedtægtsændringer i alle natur- og miljøbevægelser, der fastsætter at kun vegetarer kan være medlemmer. Det ville da være konsekvent. Og jeg antager med en til vished grænsende sandsynlighed, at Rehlingen hele vejen igennem har været vegetar. Ellers har han jo ingen "moralsk" adkomst til at harcellere over ophævelsen af braklægningsordningen.

P.S. Hvad skal vi stille op med alle de gasser, som de kommende vegetarer udleder? Det er jo som bekendt et klimaproblem....

Brugerbillede for Anonym

Dansk landbrug producerer sekunda-varer til overpris. Rent bortset fra hvad vi betaler gennem de groteske subsidier og ditto toldmure, er fødevarepriserne i Danmark omkring 20% højere end i den lande vi, som man siger, normalt sammenligner os med.

Brugerbillede for Anonym

@Friskytte

Du er useriøs. F.ex her:

"Så kunne vi jo spise ærter, linser, gulerødder og mælkebøtter for at redde brakmarkerne. Det har Vegetarisk Missionsselskab også fremført i debatten. Stærkt applauderet af miljødogmatikerne. Vi ved bare ikke om de selv gør det, men antageligt sidder de bag nedrullede gardiner og spise bøffer og fedt flæsk i smug. Under alle omstændigheder lyder det passende frelst og helligt. Jeg foreslår derfor vedtægtsændringer i alle natur- og miljøbevægelser, der fastsætter at kun vegetarer kan være medlemmer"

Jeg ved ikke hvem vegerarisk missionsselskab er. Der er ikke mig, i hvert fald. Kød er en fornøjelse. Derfor skal det også være godt når det ligger på tallerkenen. Det er dansk kød fra supermakedet bare sjældent. Det er udrangerede malkekøer og grisekød som smager af den lort som svinene har levet i. Meget at det er ikke pengene værd, ligemeget hvor billigt det er.
Næ, Hellere godt kød end meget kød. Det vil du sikkert kalde en luksusindstilling, jeg vil så bare sige, at min privatøkonomi ligger i den absolut lave ende. Men den er ikke så dårlig, at jeg spiser affald.

Faktum er, at der samlet set ikke er nogen fødevarfekrise i verden. Derimod har en dansk gris større købekraft en en fattig afrikaner. Og til hvilken nytte?

Jeg bor selv på landet, er opvokset dér, og hader ikke landbrug, tværtimod.
Jeg er faktisk ikke engang rigtig økofreak, men mener nok af fremtiden ligger i en form for blanding af de to driftsformer. Men guderne skal vide, at jeg hader dansk svineavl, deres stank, og deres selvretfærdige attitude. Og ligesom mange af landmændene selv, synes jeg, at det er grotesk, at dette gamle liberale erhverv er på støtten i den grad. Og braklægningsreglerne var både i sin indførelse og sin ophævelse udtryk for en usund detailstyring.
Uden arealstøtte store arealer slet ikke kunne betale sig at dyrke.

Brugerbillede for Anonym

@Erik

Stjæler grisen? hvad skulle det hjælpe?

Det er hvad der kommer ind i og ud af grisen som er problemet. Især når der produceres 80 millioner af dem.

Carsten Friskytte

Hej Martin S!
Jeg er enig i at al landbrugsstøtte/erhvervsstøtte burde bortfalde øjeblikkeligt! Det kan ikke gå hurtigt nok!! Jeg er også enig i at stanken af svinegylle er meget træls - især hvis man bor i nærheden af en svinefarm. Men de par gange den køres ud årligt er dog til at leve med.

Til gengæld er jeg uenig med dig i at dansk svinekød er "affald". Kvalitet er i meget høj grad et subjektivt fænomen - lige som smag. Nogle vil have det ene, nogle det andet - det bliver vi næppe enige om. Men du burde have smagt det svinekød, som jeg har smagt ude i verden. F.eks. i Indien, hvor svinene ligner schæferhunde!

Du fifler lidt med citatet. Jeg forsatte nemlig: "Det ville da være konsekvent." Og det er lige nøjagtigt den konsekvens jeg efterlyser: At folk lever i overensstemmelse med de principper, som de prædiker! Al den godtkøbsretorik, som vi finder på disse debatsider og ude i samfundet, hænger mig langt ud ad halsen (Erik B).

Til sidstnævnte: Det er forbudt at stjæler afrikanere. Hvad du da bruger den til?

Brugerbillede for Anonym

Carsten:
Kvalitet er i meget høj grad et subjektivt fænomen - lige som smag.

Dansk kød smager af lort. Længere er den vist ikke. At du så har en lidt anden smag end os andre, betyder ikke at vi skal tilrette vores landbrugspolitik derefter.

Carsten Friskytte

Erik B: Så har du vist nået bunden af debattens Marianer-grav!

Vores landbrudspolitik! Du har sgu aldrig haft indflydelse på nogen landbrugspolitik, Napoleon!

Carsten Friskytte

Det er vores håb, at information.dk vil være et sted for en levende og konstruktiv debat og give læserne mulighed for at gå i dialog med journalister, redaktører og ikke mindst hinanden.

Gæt hvorfra dette citat stammer, Erik B.

Brugerbillede for Anonym

@Erik B

Jaja, udtrykke må du godt stjæle, det undrede mig også hvad du ville med en gris.

@Fristytte

"affald" er selvfølgelig hårdt polemisk, i forlængelse af din egen retorik.
Mere afslappet vil jeg nok udtrykke det sådan, at jeg synes kød er en behagelig luxusvare, og derfor synes jeg det skal produceres som en sådan.
Og mine tænder og smagsløg kan altså godt smage forskel.
Heller godt end meget, som sagt. Men jeg ved godt at forbrugermønsteret er anderledes.

Brugerbillede for Anonym

@Friskytte

"Og det er lige nøjagtigt den konsekvens jeg efterlyser: At folk lever i overensstemmelse med de principper, som de prædiker!"

Jo,jo til en hvis grad kan man jo forlange det. Men eller vil jeg nu forsvare retten til et passende mål af inkonsekvens. Fuldstændig konsekvente mennesker hedder fanatikere.

Det fleste spørgsmål, og da især de der har at gøre med miljø, ressourcer, økonomi samt smag&behag drejer sig ikke om alt eller intet. Det er som regel et spøgsmål om mængder, sammenhænge og justeringer.

Man kan godt have kritiske holdninger til kødproduktion uden at være puritaner.

Brugerbillede for Anonym

"Jeg ved godt, hvad han vil med den gris. Føj!"

Dressere den til at jage trøfler selvfølgelig, hvad er det nu galt i det?

Heinrich R. Jørgensen

Carsten Friskytte:
"Jeg ved godt, hvad han vil med den gris. Føj!"

Denne magtdemonstration af indlevelsesevne og faglig kompetence, er et væsentlig bidrag til spekulationerne om hvorvidt Carsten Friskytte er en rigtig landmand, eller blot lader som om.

Brugerbillede for Anonym

Friskytte, hvis du forsøger at forsvare det konventionelle landbrug, så gør du det ualmindelig dårligt. Jeg har da sjældent hørt magen til platheder.

Brugerbillede for Anonym

I spilder jeres tid på Carsten Friskytte.

Han ved tydeligvis ikke et suk om hverken konventionelt landbrug, økologisk landbrug eller kødproduktion, og han nægter at læse de relevante rapporter fra FN.

Brugerbillede for Anonym

Som en hel serie indslag her viser, er den traditionelle forbindelse mellem agrarkapitalen og gammelfascismen intakt og uforandret siden 1800-tallet og ikke mindst siden den tyske besættelse af Danmark. Folk som "tænker" med den forlængede rygmarv har der aldrig været nogen mangel på.

Når mange i spidsborgerlige småstater er imod EU er det stort set af de forkerte grunde: de har ligesom de ivrige af tilhængerne nemlig intet imod at de multinasjonale mafiagruppers (kapitalens) verdensherredømme er repræsenteret ved endnu en bogstavkombination og diverse pseudodemokratiske forsamlinger af byrokratisk fedt og rungende tomhed. De elsker altid "moderne" fascister af typen Hitlery Clinton og Tony Bliar osv. osv., de kan sidde og nyde når disse orakler udgyder sig i al sin floskuløse pompøsitets tomhed, når de, hvis de ikke kan komme til at pisse os i røven, skider os i munden.

Per Vadmand

Det er faktisk pinligt, at en så væsentlig debat skal ødelægges af en enkelt spam-provokatør. Ignorer friskytten. Han taler mod bedre vidende - det MÅ han gøre, så uvidende kan ingen være.

Carsten Friskytte

Besynderligt, at så mange af psykiatriens ofre har kunnet finde ind på dette forum! Tag det roligt, nu kommer afdelingssygeplejersken snart med jeres aftenmedicin.

Brugerbillede for Anonym

Ret morsom læsning, især de efterfølgende kommentarer. Artiklen handler om brak. Debatten er en opvisning i brok. Brak-brok, kan man så kalde den. Under alle omstændigheder gakkelak.

Jeg har været i kontakt med psykiatrien indtil flere gange og også været medicineret en kort overgang. At følge med i forskellige debatter rundt omkring - jeg kan anbefale DR's hjemmeside og Fyns Stfttidendes debat - gør mig nostalgisk og får mig til at mindes disse glade dage.

Men det er da sundt at have en hobby. At det for nogens vedkommende går ud på at lægge sig ud med hinanden i skænderier under falsk navn på internet - dem om det. Sygdom er enhver mands herre og ingen har pligt til at erkende sygdom eller pligt til at modtage behandling.

Jeg finder det personligt ekstremt underholdende. Men jeg er jo altså også officielt syg.

Tak for det til alle medvirkende.

Brugerbillede for Anonym

Ja, jeg finder det forfriskende sådan at følge med i disse ofte lange og fuldstændig inkonsekvente og faktisk totalt ligegyldige diskussioner af forskellige årsager, men ikke mindst fordi jeg netop genkender både motiv og metode fra perioder i mit liv, hvor jeg - som sagt - har haft med diagnosticeret gakkelak at gøre og for eksempel boet på dertil indrettede institutioner.

Jeg kan godt selv, fra tid til anden, stadig finde på at 'falde ind i rollen', men så er det helt bevidst, fordi det morer mig. Plat underholdning og faktisk ret upassende af mig, da mange af de ophedede debattører rent faktisk tager duellerne dybt alvorligt.

Men jeg kan ikke lade være...

Vi er jo allesammen tossede.

Heinrich R. Jørgensen

Tjah, ofte overvejer jeg også, om mit tidsforbrug og deltagelse her har et eller andet obskurt terapeutisk sigte. Og det sker også, at jeg overvejer hvad andre motiver til at de deltager, er.

Af og til afbrydes tomgangen dog af momentan meningsfuldhed, hvor jeg oplever at debatten (der nogle gange ligefrem får karakter af dialog) reelt øger indsigt og flytter holdninger, hos mig selv og hos andre.

Og det er jo ikke så tosset...