Leder

Ud af provinsen

Debat
10. juni 2008

Mens solen bagte i weekenden drog omkring 4.000 mennesker ned i den ovn, som Huset i København var. Her blev den første Internationale Litteraturfestival nemlig afholdt. På fem hede scener blev litteraturen over tre dage præsenteret, læst op og diskuteret. Selv om alt ikke var lige vellykket, var det alligevel en fest for litteraturen. Der har i lang tid været behov for en international litteraturfestival i København for at skabe et mødested og sted for udveksling mellem danske og udenlandske forfattere. Den årlige bogmesse i Forum har ikke kunnet tilfredsstille behovet for en litteraturfestival på litteraturens præmisser. Bogforum har primært fungeret som udstillingsvindue for forlag og forfattere, men ikke som et decideret mødested for forfatterne foran et nysgerrigt publikum.

I en tid, hvor litteraturen i højere og højere grad bliver betragtet på markedets vilkår, hvor litterær succes er ensbetydende med en god placering på bestsellerlisten, og hvor de elektroniske og trykte medier skærer ned på den klassiske litteraturkritik, er det nødvendigt med en seriøs litteraturfestival til at skabe positiv opmærksomhed om litteraturen uden for den umiddelbare kommercielle sammenhæng.

Nogle mente, at festivalen med navne som Paul Auster, Siri Hustvedt og Daniel Kehlmann var forlægger Per Kofods egen personlige plakatsøjle, og at hans forfattere stjal billedet fra de øvrige. Det er sandt, at hans forfattere kom til at dominere festivalen udadtil og skabte en forestilling om, at de øvrige forfattere var sekundære, hvilket er en farlig kurs for en bredt funderet festival. Men måske er den virkelige årsag, at de store forlag svigtede tilliden til festivalen og ikke selv bød ind og hjalp med til at trække flere store udenlandske navne til festivalen.

Måske er det slet ikke så tilfældigt. Den oversatte skønlitteratur har trange vilkår på det danske marked. Gode internationale forfattere klarer sig dårligt i Danmark sammenlignet med landene omkring os. Og det virker som om de store forlag på forhånd har opgivet kampen og indstillet sig på naturens orden. Vi har svært ved at komme ud af provinsen, så derfor var det så bekræftende i det små at opleve København som en storby med international litteratur på programmet.

Den nye litteraturfestival har en fremtid, hvis den dropper tanken om, at nogle forfattere i programmet skal highlightes, mens andre ikke skal. Det skaber kun splid og ærgrelse hos de forfattere, som i sidste ende er de vigtigste ambassadører for festivalen, fordi de kan være med til at trække flere navne til.

Festivalen har ikke fået en eneste offentlig krone, forlagene har betalt for at få deres forfattere til København, forfatterne har alle optrådt gratis og ordstyrerne ligeså. Det går ikke endnu et år. Der er derfor brug for en offentlig håndsrækning til den lille flok idealister, der arbejder på at få det litterære København på verdenskortet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her