Leder

Skæbnens ironi

13. juni 2008

FOR 315. IMOD 306. Forslaget er vedtaget. Sådan var ordene da det britiske parlaments Underhus i forgårs vedtog endnu en stramning af den britiske terrorlovgivning. Deres lovgivning er i forvejen den skrappeste i Europa. Ifølge den ny lov kan en terrormistænkt tilbageholdes i 42 dage inden han eller hun stilles for en dommer. Hidtil har den øvre grænse været 28 dage. Det er fire gange så længe som i Spanien, hvor de har den næstskrappeste lovgivning.

UGERNINGER SKAL straffes, men der er ikke mange uafhængige i Storbritannien der forventer, at den nye lov vil have megen effekt. Det burde briterne om nogen vide. Den 30 år lange konflikt med IRA i Nordirland blev forværret - ikke forbedret - da Edward Heaths konservative regering vedtog en tilsvarende lovgivning i begyndelsen af 1970'erne. Den lange konflikt i Nordirland blev først løst, da man lempede på terrorlovgivningen og da man indledte forhandlinger med modparten. Det var måske i erkendelse heraf, at hverken MI5 eller MI6 - de to sikkerhedstjenester - støttede forslaget. Og at de overhovedet blev vedtaget skyldtes kun, at Gordon Brown fik overtalt medlemmerne af det nordirske protestantparti The Democratic Unionist Party til at stemme for. Og det gjorde partiet kun, fordi de fik lovning på 200 millioner i lokal støtte.

CATASTROPHIC. MED dette ene ord opsummerede Labours parlamentsmedlem Bob Marshall-Andrews den politiske situation. Trods flertallet i Underhuset står Gordon Brown tilbage som taber. Resultatet viser, at han er ude af trit med store dele af sit parti (36 medlemmer af Labour stemte imod forslaget). Det viser også at han er villig til at indgå opportunistiske studehandler med regionale partier og at han ser stort på de frihedsrettigheder, der har været den britiske forfatnings adelsmærke siden man i 1690 indførte det princip, at en tiltalt skal stilles for en dommer umiddelbart efter anholdelsen. England var det første land i verden, der indførte dette princip. Det er nu det første land i Europa, der markant fraviger fra princippet.

KAMPEN SLUTTER IKKE HER. Det er stadig muligt - endog sandsynligt - at det britiske parlaments Overhus vil forkaste lovforslaget. Under normale forhold sker det ikke. Overhuset er ikke valgt og har dermed begrænset politisk legitimitet. Men oppositionspartierne har - hvis de slår sig sammen - flertal i Overhuset. Det vil de bruge. Underhuset kan ganske vist overtrumfe The House of Lords, ved at bruge den såkaldte Parliament Act, der giver det folkevalgte kammer ret til at nedlægge veto. Men denne lov er kun blevet brugt i en håndfuld tilfælde siden den blev indført i 1949. Parliament Act er kun blevet brugt i sager, hvor der var et stort flertal i Underhuset. Terrorlovens skæbne er uvis. Men det er skæbnens ironi hvis folkets frihedsrettigheder i sidste instans bliver reddet af en udemokratisk institution af kongeligt udnævnte aristokrater.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu