EU's regler for familiesammenføring er mere imødekommende end den danske udlændingelov. Så meget er åbenbaret ved de seneste ugers avisafsløringer.
En sviptur til Malmø eller en anden EU-lokalitet er ruten til at føre en ikke-EU-ægtefælle ind i Danmark - uanset 24-årsregel og tilknytningskrav. Det handler nemlig om menneskers fri bevægelighed inden for EU, har EF-domstolen fastslået i en række domme inden for de senere år.
Danske statsborgeres retsstilling som følge af disse domme har danske ministre og myndigheder ikke været meget for at oplyse om.
Om Malmø-genvejen sagde en ansat i Udlændingeservice til en journalist fra Berlingske:
"I princippet må jeg slet ikke vejlede dig om, at du har mulighed for at gøre det."
Adspurgt hvorfor, svarede sagsbehandleren:
"Jamen, fordi det er et hul i loven. Jeg kan ikke hjælpe dig med det. Vi går efter de regler, der udstikkes på Christiansborg."
HUL I LOVEN? Den samme hul-forestilling er Dansk Folkeparti rullet videre med i ophidsede krav om, at integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V) "sikrer, at hullet lukkes". Kravet er senest skærpet til, at statsministeren afbryder sin ferie i Frankrig og kommer hjem og lukker hullet.
Men se, det ejendommelige ved sagen er, at der slet ikke er noget hul. Det fastslog forvaltnings- og EU-eksperter i en imponerende grad af enighed i weekendens Information. De undrer sig alle over hul-snakken.
Folke- og EU-retsprofessor ved Københavns Universitet, dr. jur. Hjalte Rasmussen gør det med ordvalget:
"Det er fortvivlende at være vidne til, at der bliver sovset sådan rundt i det her fra alle fronter. For i virkeligheden er det så klart som iskrystaller. Der kan overhovedet ikke være tvivl om, at EU-retten går forud i denne her sag."
Han bliver suppleret af forvaltningsretsprofessor ved Aalborg Universitet, Claus Haagen Jensen, der fastslår: "EU-retten har direkte virkning i Danmark. Så hvis de i Integrationsministeriet har en EU-regel, der siger ét og en dansk regel, der siger noget andet, så er det bare ærgerligt. Så skal man anvende EU-retten."
NÆSTEN KOMISK bliver det, når den tredje ekspert, Håndværksrådets kontorchef Peter Vesterdorf, forklarer, at Danmarks eneste udvej er at søge at ændre EU-reglerne - og tilføjer, at det kan vi slet ikke, fordi Danmark på grund af sit retsforbehold slet ikke deltager i den type forhandlinger i EU.
Skakmat.
Eller hvad? Dansk Folkeparti har paraderet med et forslag om, at Danmark får de andre EU-lande med på et særligt protokollat om, at Danmark kan sætte sine egne regler for bevægeligheden på det indre marked. At alle de andre 26 skulle hoppe med på den, er svært at forestille sig. I hvert fald ikke uden at hvert og ét af dem kommer i tanker om nogle fælles regler, de også helst er fri for. Det ville lede mod et EU så meget a la carte, at køkkenet kokser.
DEN UBELEJLIGE juridiske virkelighed har de danske myndigheder søgt at holde på afstand ved at nægte danske statsborgere oplysning om de rettigheder til familiesammenføring, som EU-reglerne giver dem. I weekenden kunne Berlingske opsigtsvækkende afsløre, at Birthe Rønn Hornbech personligt har deltaget i vildledningen. I et brev til en dansk statsborger, der udtrykkeligt spurgte til sine EU-rettigheder til at få partneren ind i Danmark, undlod ministeren at kommentere denne ret, men nøjedes med at svare afvisende på to andre muligheder, som borgeren rejste.
Den aktive ministervildledning bliver endnu mere belastende i lyset af nogle udtalelser, som Rønn Hornbech fremkom med i lørdagens udgave af Politiken.
Heri vedgår Rønn Hornbech, at hun fuldt ud har været klar over, at udlændingemyndighederne kun tøvende og delvist har rettet ind efter EF-domstolens afgørelser. Herom siger hun: "Derfor meldte jeg ud den første dag, jeg var minister, at jeg ikke er til det der."
Herefter sætter hun aben på sine to Venstre-forgængere i embedet, Haarder og Hvilshøj: "Det har været en klar vilje i min ministertid til, at de domme, der har betydning for Danmark, skal følges."
Hun vedgår samtidig, at Dansk Folkeparti er hindringen: "Men jeg har jo også en forpligtelse over for Folketinget og udlændingeloven."
At det er EU-reglerne, der går forud, er Rønn ikke i tvivl om: "Det er et eksistensvilkår. Og man kan ikke fifle med EU-retten."
Men fiflen er jo lige præcis det, hun selv er endt med at gøre. Ved at vildlede borgerne om deres juridiske ret til det familiesamliv, de ønsker.
At netop Birthe Rønn Hornbech som minister havnede i den situation, er en personlig tragedie. For hele regeringen er det en skandale.
Det er i disse dage en sand fryd at se nyhedsformidlingen i de statskontrollerede licensfinansierede elektroniske massemedier. Den rene og skære uforfalskede panik lyser simpelthen ud af de indkaldte politikere og de loyale og konforme mikrofonholderjournalister.
Vi har længe vidst at den danske udlændingelovgivning både er tåbelig og umoralsk, men efter at det er blevet slået fast at lovgivningen også er hamrende ulovlig er gode dyr rådne for de før så almægtige og arrogante politikere og chefredaktører.
Man ser fem til næstfølgende afsnit i føljetonen, når næste nyhedsudsendelse toner frem på skærmen. Det er ganske enkelt tip top underholdning!
Hvis der endelig skal tales om noget hul, burde det handler om hullet i hovedet.
Hvis Birthe Rønn Hornbech allerede før sin accept af sin udpegning som minister var klar over, at Danmark, og i særdeleshed Integrationsministeriet, ulovligt tilsidesatte EU regler for dansk lov, burde hun næppe have accepteret ministerhvervet.
Straks Birthe Rønn Hornbech havde erkendt problemet, dvs. det uholdbare og ulovlige i dansk juridisk tolkning og administrativ praksis, burde hun straks have markeret overfor AFR, at dette måtte løses omgående.
Det er næsten ærgerligt, at folketinget har 17 ugers sommerferie. Et par velvalgte § 20 spørgsmål ville Birthe Rønn Hornbeck på trods af sin exceptionelle loyalitet overfor regeringen, næppe have været uforskammet nok til at undlade at svare på. Særligt nogle § 20 spørgsmål, der ikke handlede om det Ombudsmanden var i gang med at undersøge, ville være vanskelige at komme udenom med de sidste rester af integritet i behold.
Tonen i udlændingedebatten er nedrig og det er sørgeligt gang på gang at høre om multietniske familier der bliver splittet på grund af en for stram og tåbelig udlændingelov. På TV2's hjemmeside er der et interview med Søren Espersen:
Dansk Folkeparti truer regeringen
Hvis ikke regeringen sikrer den danske udlændingepolitik i EU, så forsvinder Dansk Folkepartis årsag til at fortsætte det fasttømrede samarbejde med VK-regeringen.
Så markant lyder truslen fra Dansk Folkepartis Søren Espersen, der i et interview med Ritzau peger på, at Dansk Folkeparti i givet fald kan finde andre veje til at nå sine politiske mål.
"Den stramme udlændingepolitik er for os årsagen til, at vi støtter Foghs regering. Der er ikke principielt andre årsager til det," siger Espersen.
Altså, han siger:
Hvis regeringen ikke bryder loven, vil vi ikke lege mere !
ok... hvis regeringen eller politikere bryder loven, bliver de nødt til at gå af og kan risikere at blive retsforfulgt Søren(2 x SUK)
Der må da være noget galt med tankegangen, det er yderst smagesløst at DF står frem og tror de kan true sig frem i et demokratiskt land med demokratiske spilleregler, som f.eks deres forslag om at skifte DK's ambassadøre/diplomater ud hvis tillod sig at kritisere den førte politik(uha, i må ikke kritisere, ...slemme diplomater), hvis DF måtte bestemme var DK ligeså totalitært(bare stik modsat) som en af de 'islamistiske' samfund de elsker så meget at hade.
Er EU-domstolen ikke mere en sikkerhed for de europæiske befolkninger?
Herhjemme så vi Højesteret underkende Tvindloven, der var vedtaget med et stort flertal i Folketinget. Dengang var Birthe Rønn Hornbech meget glad for den afgørelse.
nej nej danmark behøver ikke at overholde de love som vi ikke bryder os om.
hmmm den der bygge lovgivning den er sku kun til besvær. Når mærsk injurere loven kan så kan jeg også (bilka i horsen). Og staten viser jo os vejen (danmark vil nu injurere eu retten). Jeg bygger sku, Alt det der papir pis ved teknisk forviring. det er sku ligemeget, hmmm 10 centimeter til nabo skæl det må da være nok og det er jo min jord, så kan kan bare stikke piben ind hvis han har problemer, ham der på den anden side.
Nej her bestemmer jeg. Lovgivning det er kun en ubehagelig sten, i skoen som man kan smide ud hvis den er til besvær.
Der er visioner i denne nye linje fra VKO !!!!
Har VKO m. fl. glemt : at hensigten med de stamme danske regler var at vanskeliggøre tvangsægteskaber med familiesammenførring - og så måtte man sluge den pinlige bivirkning: at også forelskesses-ægteskaber blev ramt og mange måtte flygte til Malmø for at realisere deres menneskeret .
Har man nogensinde hørt om tvangsægteskaber blandt de, der har valgt Malmø?
Er der nogen sandsynlighed for at personer i tvangsægteskaber i praksis vil kunne misbruge EUs regler for arbejdskraft?
Er EUs regler ikke netop en mulighed for at bevare sigtet , men fjerne de utilsigtede bivirkninger?
I ret lang tid har jeg opfattet Birthe Rønn Hornbech som Venstres mest populistiske medlem. I dag er hun minister, og det er ikke gratis længere for hende at pudse sin glorie i kronikker m.v. som den der altid går ind for lov og retfærdighed.
Lad os se om hun ikke, igen, springer op som en løve og falder ned som et lam, når det viser sig at vi ikke kan komme uden om EU-lovgivningen. Uanset hvad DF dikterer.
Det er virkelig topunderholdning, og det ville være rigtig morsomt, hvis det ikke var så sørgeligt.
Fordi det ikke er ægteskabet per se det handler om, men fordi et forbud mod at være sammen med ens ægtefælle og familie (som også er imod dine rettigheder som både Dansk og EU borger) bliver set som en indskrænkning af dine muligheder at arbejde frit overalt i EU.
@Thomas Holm:
Jeg er helt enig. Det har fx forsinket mine studier, at min kone og jeg måtte flytte til Sverige, og det har kostet mange penge i en højere husleje og transportudgifter og i fortabt jobinkomst. Man rammes altså økonomisk, hvis man forelsker sig i en udlænding som ikke er EU-borger. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor dyrt det var blevet, hvis jeg havde boet fjernere fra grænsen til Sverige end København.