Leder

Velkommen i frikadellen, Anders

Debat
5. august 2008

SURT, SURT er det at vende hjem fra sydens sol til den nordatlantiske lavtryksbane. Vi véd det godt, Anders, og derfor tøver vi med at modtage dig med dårlige nyheder. På den anden side: Nogle af dem har du vel snappet op pr. netkanal og sms.

For at sige det lige ud: Det er gået i frikadelle, mens du har været væk. Som Ulrik Høy summerede det op i Weekendavisen i fredags: "Alle er trætte af regeringen, og regeringen er træt af sig selv og af Dansk Folkeparti."

Du er jo også træt af Dansk Folkeparti, Anders. Det lod du tydeligt skinne igennem op til sidste valg, hvor du lyste op ved tanken om at kunne finde et alternativt flertal med midterpartier. Og så kludrede Khader i det, den drønnert, og du sad tilbage med Pia Kjærsgaard på skødet. Intet under, at du har ladet forstå, at du nu gerne vil tage varigt ophold uden for landets grænser.

MEN DEN PLAN er også forkludret. Der er vist færre og færre i EU, der mener, de skylder Danmark noget, når irerne er blevet betalt ud - eller rettere: Ind.

Sagen er den, at Danmark brager af frontale regelsammenstød med EU. Du har regeret på to politikker, der nu tørner sammen. Du har købt dig husfred med Dansk Folkeparti ved indadtil at lukke landet mod omverdenen. Samtidig har du med de andre partier lavet international markedstilpasning ved at åbne landet, udadtil. Noget af et kunststykke, må man sige. Men det er ikke alle, der er så dygtig til at jonglere, som du er.

Tag nu f.eks. din integrationsminister, Birthe Rønn Hornbech. Da hun var Venstres retsordfører, var hun jublende glad for, at dommerne i Højesteret væltede den særlov om Tvind-skolerne, som hun havde været imod. Nu raser hun mod dommerne ved EF-domstolen og kalder dem "embedsmænd" og "et demokratisk problem", fordi de dømmer efter efter EU's regler om arbejdskraftens fri bevægelighed og ikke dansk udlændingelov. "De går ud ad en tangent med en slags selvskabt ret," sagde hun forleden på tv.

I søndags skrev hun så kronik i Berlingske, hvor hun mente, at det er dommerne for så vidt i deres gode ret til. Nu lå fejlen et helt andet sted, nemlig hos EU's ministerråd:

"De sover i timen og lader domstolen få frit løb, både ved passivitet og ved at udforme regler, der er så uklare, at domstolene for overhovedet at agere må påtage sig en rolle, der bliver politisk."

SÆRLIGT SMART er det nok ikke at sige, at EU's ministre - også de danske - "sover i timen". Dels fordi det muligvis ikke er rigtigt. De notater, som regeringen har afleveret til Folketinget om EU's løbende regeldannelse, tyder på, at både ministre og folketingsmedlemmer har været klar over, hvad der foregik. Også klar over domstolens rolle.

Endnu mere usmart er sovesnakken, fordi der selvfølgelig straks er nogen, der tilbyder sig til at komme og holde din regering vågen, Anders.

Med henvisning til Rønn Hornbechs syvsover-tilståelse har Pia Kjærsgaard forlangt at få lov til at forhåndsgodkende al dansk politik, der har med EU at gøre.

Jo mere dine ministre tumler rundt og skiftevis giver EU skylden og siger, at de selv har sovet, des flere argumenter forærer de til Dansk Folkeparti. Mens du har været væk, har Dansk Folkeparti allerede fået foræret så meget, at det vil være en risikabel affære at holde folkeafstemning om de danske EU-forbehold, sådan som du ellers havde planlagt.

Du er ved at miste grebet, Anders.

VÆRST ER DET nok, at terrorbalancen mellem din regering og dens støtteparti er forskubbet. Politik er som poker i den forstand, at man skal kunne læse både sin hånd og sin modspillers fjæs. Hidtil har du ladet Pia Kjærsgaard skræppe - indtil en vis grænse. Du har vidst, at hun ville tabe på at vælte dig. At du ville blive styrket af det folketingsvalg, som du ville gen-svare med. Og at valget ville svække hende. Hun har vidst, at du vidste det.

Nu, derimod... Sådan som din regering klovner i alt, hvad den kan komme i nærheden af, indbefattet klamme embedsmisbrug, skal du være varsom med at true Pia Kjærsgaard med valg. Og det ved hun, at du ved.

DU ER I en truet position, Anders. Dog ikke fra din opposition. Mens du har været væk, har Socialdemokraternes politiske ordfører, Henrik Sass Larsen, søgt at overgå Dansk Folkeparti i hysterisk reaktion på EF-domstolens afgørelser: "Hele EU vil være fuldstændigt frit tilgængeligt for indvandring," kaglede Sass. Tror du, det gavner hans parti?

Og den officielle modkandidat til dit embede, Helle Thorning-Schmidt, demonstrerede sin faste vilje til at blæse med mel: "Vi skal gerne lægge mandater til at sikre en stram og stabil udlændingepolitik og samtidig sikre stabilitet om vores Europa-politik," ævlede hun i går i Radioavisen.

Det må du kunne gøre bedre, Anders. Ellers stander landet i våde. dr

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

"...Henrik Sass Larsen, søgt at overgå Dansk Folkeparti i hysterisk reaktion ..."

Det er der jo ikke meget nyt i. Det er faktisk underligt at Henrik Sass Larsen ikke forlængst har meldt sig ind i Dansk Folkeparti, hvor han mere naturligt hører hjemme.

Inger Sundsvald

Spændingen stiger. Hvad vil Fogh sige? Foreløbig er der et par hint:

DF til V: I har med vilje skjult konsekvenserne for danskerne.

V til DF: I har selv sovet i timen (siger Eyvind Vesselbo).
Fogh: - Der er ikke noget at komme efter!

Forhåbentlig skal vi ikke se Fogh lege skjul, ligesom Rønn.

@ Inger Sundsvald

Jeg tør godt vædde en flaske cognac på at Anders Fogh Rasmussen vil sige:

"Der er ikke fugls føde på den sag! Og det er ikke noget jeg tror, det er noget jeg ved!. Og nu synes ærlig talt jeg, at vi ska se fremad!"

@ Inger Sundsvald

Jeg tør godt vædde en flaske cognac på at Anders Fogh Rasmussen vil sige:

"Der er ikke fugls føde på den sag! Og det er ikke noget jeg tror, det er noget jeg ved!. Og nu synes jeg ærlig talt , at vi ska se fremad!"

Inger Sundsvald

Per Thomsen, - det tør jeg også godt ;-).

Inger Sundsvald

Det var tæt på:

Fogh:
"Da direktivet blev vedtaget i 2004, var der ingen, der skænkede det en tanke, fordi der netop var en klar retspraksis. Derfor kan jeg også klart afvise påstanden om, at nogen skulle have sovet i timen".
;-)

Heinrich R. Jørgensen

Har Fogh sagt det? Det er jo selvmodsigende nonsens af værste skuffe...

Hvornår tager AFR sig sammen, og kommer med en klar udmelding? Hvis han gerne vil berolige folket, kunne han f.eks. sige: "Der er IKKE fejer noget ind under gulvtæppet ! "

Inger Sundsvald

Nonsens, direkte citat fra Politiken i dag.

Heinrich R. Jørgensen

Inger Sundsvald,

har du et link til artiklen, hvor AFR udtaler det du citerer? Jeg har søgt, men ikke fundet...

Og, ja, det citerede er nonsens. At de ikke tænkte tanken i 2004 pga. daværende retspraksis, eller ikke har tænkt tanken siden, enten i forbindelse med Lissabontraktatens ratifikation eller i anledning af ændring af retspraksis, er jo en fair erkendelse. Og denne erkendelse kunne lidt folkejovialt netop udtrykkes som: "Vi har sovet i timen".

At begå fejl er menneskeligt, men så må man erkende og vedgå dem. Ved en eksamen, får man næppe tilgivelse for at undskylde sin uvidenhed med "jeg var syg den dag", "jeg troede ikke vi skulle tænke over gammel viden når vi lærte nyt", "jeg vidste ikke dét var obligatorisk", "jeg fik ikke læst det kapitel hjemme, da jeg skulle løbetræne". Sådanne bortforklaringer trækker sædvanligvis ned i bedømmelsen.

Inger Sundsvald

Heinrich R
Jeg har desværre ikke et link. Politiken er ikke så god som Inf., hvor man kan søge på forfatter eller titel.

Men det står på side 2 i Pol. under titlen: Fogh: Udlændingepolitikken i Danmark ligger fast" i en artikel af Christine Cordsen, 1. spalte, næsten nederst :-).

Pol. plejer at citere korrekt. Men vi mangler journalister der stiller de rigtige spørgsmål og medier der viser de rigtige klip.

Tak i øvrigt for gode og lærerige indlæg.

Heinrich R. Jørgensen

Inger Sundsvald:
"Tak i øvrigt for gode og lærerige indlæg."

Øh - det må være andre tråde end denne du tænker på???? Men mange tak for ros, og i lige måde i øvrigt. Det er altid rart at få ros, når ens skriblerier kan bruges af andre.

AFR citatet dukker sikkert op i andre medier snart...

Inger Sundsvald

Nu ikke så beskeden. Selvfølgelig tænker jeg bredt (trådmæssigt :-). Jeg sætter stor pris på både ironi og sarkasme, og er selv lidt for slem her, men suger til mig her på Inf.s blog, når jeg gerne vil høre andre meninger end journalisternes. Denne tråd er vist kun til underholdning, og det er jo ikke at foragte.

AFR-citat: Ja, gid! Men jeg er også pessimist.

Heinrich R. Jørgensen

Inger Sundsvald:
"Men jeg er også pessimist."

Det må du holde op med - det er en meget dårlig vane... Brug f.eks. ironi og sarkasme endnu mere - det hjælper med at holde de negative tanker lidt på afstand :-)

Tro I heller ikke, at NATO vil ha' ham nu ?

Heinrich R. Jørgensen

Jeg tror gerne, at Taleban vil have ham ;-)

Jens Thorning

Fogh har to problemer:

1) Han udpeger konsekvent svage og uduelige ministre, med enkelte undtagelser, de er så bange for at komme til at sige noget, Han ikke har godkendt, at det af og til udarter i de pinlige, groteske mantra-gentagelser.

2) Hans logiske sans er ikke-udviklet, som man tydeligt hørte under Mohammed-Krisen. Han ænker ikke stringent, bevæger sig ud ad tankebaner, der ikke holder. Stædighed, mangel på fleksibilitet og lydhørhed.

Hans styrke er den ulastelige fysiske fremtoning og de enkle slagord og forklaringer på verdens tilstand. Her har han taget ved lære af Marxismen: Verden er slet ikke så svær at forstå, selv almindelige mennesker kan gennemskue sammenhængene (efter at Marx og Lenin gjorde det muligt).

Hvordan kan det være, at danskerne har valgt ham tre gange ?

Er det friværdi-fidusen, som folk måske tror skyldes ham ?

Jeg spørger måske dumt, men det er jo trods alt ikke mere end 8-9 måneder siden, at han blev valgt for tredie gang !!!

Inger Sundsvald:

"Spændingen stiger. Hvad vil Fogh sige?"

Tjah Inger Sundsvald vi er efterhånden mange der har gættet på, hvad Anders Fogh Rasmussen vil sige for at lægge det sædvanlige røgslør ud over de aktuelle fadæser. Nu er ATS kommet med sit bud. Det lyder:

"Jamen jeg kan kun sige, at den danske indvandrerpolitik ikke står til diskussion, og det er også grunden til, at jeg inden for den nærmeste fremtid vil diskutere den med mine kolleger i de andre EU-lande.

Regeringen har tænkt sig at følge de danske regler til punkt og prikke, ligesom vi naturligvis som fuldgyldigt medlem af EU vil følge de regler, vi har forpligtet os til gennem medlemskabet. Det skal der slet ikke være tvivl om.

Og må jeg så ikke have lov til at sige angående den kritik, som jeg kan forstå, der har været af, at jeg ikke aflyste mit ophold i Frankrig for at komme hjem og deltage i diskussionen: Det er uhyre vigtigt for Danmarks anseelse i udlandet, at vi kommer ud i verden og viser flaget. Der er ingen tvivl om, at såvel min cykeltur på Alpe d’Huez som mit besøg hos de franske brandmænd, der denne sommer er skyllet i land på Rivieraen i tusindvis, har givet Danmark et ry som en nation, der ikke går af vejen for at cykle på Alpe d’Huez eller besøge brandmænd. Og det kan være til stor gavn for os på et senere tidspunkt.

Når jeg vurderede, at der ikke var noget at komme efter i Danmark, var det jo også, fordi integrationsministeren tacklede hele debatten på indvandrerområdet så fremragende ved hele vejen igennem åbent og ærligt at undlade at svare på de mange spørgsmål, som er blevet stillet fra den ene og den anden side, og som kunne medvirke til at skabe usikkerhed om reglerne."

Ja, der er godt nok ikke noget at komme efter, Inger Sundsvald...